Page 2 of 17

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Wed Aug 14, 2019 2:50 am
by Feije
Het gaat om de krukaspoelie toch? Die was bij mijn TCT ook zo rond de 160.000km stuk. Ik merkte het meteen zodra ik rond die tellerstand airco inbouwde, omdat die poelie zwaarder wordt belast bij ingeschakelde airco.

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Wed Aug 14, 2019 12:21 pm
by henkr
Alfred wrote: Wed Aug 14, 2019 12:12 am Met chippen wordt het motorkoppel vergroot en daardoor het vermogen, maar er verandert niets aan het toerentalbereik.
Ik benaderde het vanuit een andere hoek: de drijfstangen en krukas krijgen dus grotere "opdonders" de poelie zal dus meer zijn best moeten doen om die te dempen en zal daardoor eerder de brui er aan geven.

Groet Henk

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Wed Aug 14, 2019 4:42 pm
by Alfred
Ah, ik begrijp wat je bedoelt.
Ik kan niet echt voorstellen dat het verschil maakt.

Wat dempt de krukaspoelie eigenlijk,
onregelmatigheden van de motor naar de periferie,
of onregelmatigheden die uit de periferie komen, want de LHM-pomp en de aircopomp werken allebei met plunjers, dus pompen pulserend.

Of gaat het om een 'inschakelschok' op te kunnen vangen van die beide pompen?

Mvg. Alfred.

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Wed Aug 14, 2019 8:34 pm
by Feije
Als dat verschil zou maken zou de poelie van een v6 toch langer mee moeten gaan dan die van andere Xantia’s? Misschien interessant om dat eens uit te zoeken.

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Wed Aug 14, 2019 9:25 pm
by henkr
De DS had al een trillingsdemper op de krukas, aan de achterzijde tegen het schutbord en daar zat dus geen aandrijving voor secundaire zaken, ergo: het primaire doel is trillingen opheffen voor de aandrijflijn.

Groet Henk

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Wed Aug 14, 2019 11:33 pm
by Alfred
Feije wrote: Wed Aug 14, 2019 8:34 pm Als dat verschil zou maken zou de poelie van een v6 toch langer mee moeten gaan dan die van andere Xantia’s? Misschien interessant om dat eens uit te zoeken.
Interessante opmerking.
Wellicht zal de pool nu wel te klein zijn om er statistisch nog iets zinnigs over te zeggen.
En is dat wel dezelfde krukaspoelie, die van een HDi is sowieso al anders.

Mvg. Alfred.

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Thu Aug 15, 2019 2:11 pm
by bthomas
henkr wrote: Wed Aug 14, 2019 9:25 pm De DS had al een trillingsdemper op de krukas, aan de achterzijde tegen het schutbord en daar zat dus geen aandrijving voor secundaire zaken, ergo: het primaire doel is trillingen opheffen voor de aandrijflijn.
Hoe werkt dat dan? Hoe hef je trillingen op? Met een massa/vliegwiel?
En trillingen in deze context zijn afwijkingen van het eenparig lopen van de (kruk)as?

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Thu Aug 15, 2019 9:37 pm
by henkr
Denk op dezelfde wijze als de benzine-Xantia, 2 concentrische ringen met gevulcaniseerd rubber ertussen.

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Sat Aug 17, 2019 11:47 am
by JW-C5
henkr wrote: Wed Aug 14, 2019 9:25 pm De DS had al een trillingsdemper op de krukas, aan de achterzijde tegen het schutbord en daar zat dus geen aandrijving voor secundaire zaken, ergo: het primaire doel is trillingen opheffen voor de aandrijflijn.
Op het oude forum is dit ook een keer aan de orde geweest, ik was toen heel verrast dat jij een ID/DS gehad hebt met een trillingsdemper/balanswieltje op de krukas.
Dat betrof de oude lange slag 1911 cc motor, met drievoudig gelagerde krukas.
Van die motor is, in verschillende versies, het overgrote deel uitgevoerd zonder die demper, zie het motoren overzicht. Bij de ID slechts in de laatste twee jaar dat deze oude motor gebruikt werd.

Groet,
JW

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Posted: Sat Aug 17, 2019 1:51 pm
by henkr
Dat had je goed onthouden JW! :)
Het is een ID19P -Januari 1964:
Image
Nadeel: Zo te zien lekt ie een beetje olie via de achterste krukaskeerring, daar zou bij de eerdere uitvoering gewoon een gesloten deksel gezeten hebben. :(