Hallo allemaal,
Een beetje vreemd om weer op een Xantia specifiek forum te zitten.
Veel namen van het Xantiaclub forum zie ik hier ook weer.
Momenteel rij ik geen Xantia meer. Na de 1.8 8V berline ph1 en de 2.0 16V break ph2 rij ik nu al vier jaar in een Xsara 1.4 berline ph2.
Ik volg het Citroen-forum/Xsara topic. Merkbaar veel minder actief dan het Xantiaforum.
Ik zal niet zoveel aanwezig zijn zoals de die-hards hier maar af en toe zal ik wel eens kijken.
Groeten,
Maurice
De EX'en van Tato
Re: De EX'en van Tato
Dacht even dat je een boekje ging open doen over (al je) exen.
Maar welkom terug. Was jij ook niet aanwezig op Xantiameetings?
Adri
Maar welkom terug. Was jij ook niet aanwezig op Xantiameetings?
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De EX'en van Tato
De meeting op de Posbank bij Rheden een paar jaar terug inderdaad. En een meeting in Xanten waar we wat laat waren en alleen Henk nog niet vertrokken was.
Grtz,
Maurice
Maurice
Re: De EX'en van Tato
Ik heb mijn Xantia na veel wikken en wegen ook weg gedaan in oktober
We hebben voor een wat hogere zit gekozen een Xsara Picasso
Mijn Xantia verkocht aan Enting in Zwarsluis, ik denk dan komt hij vast wel wee bij een liefhebber.
Blijf nog wel op dit forum rondkijken hoor
We hebben voor een wat hogere zit gekozen een Xsara Picasso
Mijn Xantia verkocht aan Enting in Zwarsluis, ik denk dan komt hij vast wel wee bij een liefhebber.
Blijf nog wel op dit forum rondkijken hoor
Groet van Henk uit Steenwijk
Xantia 1.8, 1999
Ami 8, 1978
Xantia 1.8, 1999
Ami 8, 1978
Re: De EX'en van Tato
De Xsara Picasso heb ik ook naar gekeken, en gereden. Maar na 200 meter ben ik weer omgekeerd naar de garage. Ik vind die dubbele A stijl een ramp. Zicht op auto's van links nvt. Verder heeft de Picasso op alle fronten pluspunten tov de Xsara berline, vooral de handige indeling.
Voorlopig blijf ik wel even rondrijden met deze. Met de Corona perikelen rij ik nog geen 3000 km per jaar. Pas Distributie, waterpomp, lagers, multiriem en vier Michelins laten doen dus voorlopig kan die er wel weer tegenaan.
Voorlopig blijf ik wel even rondrijden met deze. Met de Corona perikelen rij ik nog geen 3000 km per jaar. Pas Distributie, waterpomp, lagers, multiriem en vier Michelins laten doen dus voorlopig kan die er wel weer tegenaan.
Grtz,
Maurice
Maurice
Re: De EX'en van Tato
Sinds een jaartje of twee rij ik (vooral m'n vrouw) met een Citorën C4 1.6 VTI AT4. In het begin veel problemen gehad, gaandeweg opgelost door een andere garage, nieuwe accu (de oude zorgde voor veel foutmeldingen). Ik had nog een OBDII scanner liggen en die heeft mij deze week veel geld bespaard.
Ik kreeg een P1339 melding (cilinder nr. 3) na wat googlen zouden het de volgende storingen kunnen zijn:
pingelsensor
nokkenas/krukas senor.
Bougie
Bobine.
Zo'n soort melding was al eens een keer eerder geweest en toen was het de bobine. Alle bougies waren afgelopen maart vervangen dus maar een nieuwe bobine besteld. Toen op het citroenforum opgezocht welke cilinder nr. 3 zou moeten zijn.
Dichtst bij de versnellingsbak zit nr. 1, dus het zou de tweede van links moeten zijn.
Beschermkap erafgeschroefd, de tweede van links was het meest stoffig. Zelf een tooltje van lasdraad gebogen om de bobine eruit te kunnen wippen want een bobinehaak zit niet in m'n gereedschapsverzameling.
Het tooltje bleek dus niet echt bruikbaar dus toen heb ik maar een meubelmakerskoevoetje gepakt en daarmee ging de bobine vlot los.
Nieuwe bobine erin gezet, kabel aangesloten, alle losse dingen, gereedschap e.d. onder de motorkap vandaan gehaald.
DE OBDII scanner weer aangesloten, P1339 storing gewist en opnieuw de auto gescant, geen melding. Auto gestart en weer de auto gescant, geen melding. Toen een proefritje 10km gemaakt en de auto bleef goed rijden.
Die OBDII scanner van een paar tientjes heeft z'n geld wel opgebracht. Als ik de reparatie door de garage had moeten laten doen, dan had die bobine (Bosch) waarschijnlijk €50,00 gekost, een uurtje werkplaats tarief €110,00 misschien nog toeslag professioneel uitlees apparaat €25,00. Nu kostte de bobine €35,00 (incl. verzending) en zelf een half uurtje pielen en met een paar dagen geregeld. Bij de garage kon het pas na dik een week.
Maar vooal de vrouw blij want die hoefde niet meer met het openbaar vervoer of de fiets naar het werk.
Ik kreeg een P1339 melding (cilinder nr. 3) na wat googlen zouden het de volgende storingen kunnen zijn:
pingelsensor
nokkenas/krukas senor.
Bougie
Bobine.
Zo'n soort melding was al eens een keer eerder geweest en toen was het de bobine. Alle bougies waren afgelopen maart vervangen dus maar een nieuwe bobine besteld. Toen op het citroenforum opgezocht welke cilinder nr. 3 zou moeten zijn.
Dichtst bij de versnellingsbak zit nr. 1, dus het zou de tweede van links moeten zijn.
Beschermkap erafgeschroefd, de tweede van links was het meest stoffig. Zelf een tooltje van lasdraad gebogen om de bobine eruit te kunnen wippen want een bobinehaak zit niet in m'n gereedschapsverzameling.
Het tooltje bleek dus niet echt bruikbaar dus toen heb ik maar een meubelmakerskoevoetje gepakt en daarmee ging de bobine vlot los.
Nieuwe bobine erin gezet, kabel aangesloten, alle losse dingen, gereedschap e.d. onder de motorkap vandaan gehaald.
DE OBDII scanner weer aangesloten, P1339 storing gewist en opnieuw de auto gescant, geen melding. Auto gestart en weer de auto gescant, geen melding. Toen een proefritje 10km gemaakt en de auto bleef goed rijden.
Die OBDII scanner van een paar tientjes heeft z'n geld wel opgebracht. Als ik de reparatie door de garage had moeten laten doen, dan had die bobine (Bosch) waarschijnlijk €50,00 gekost, een uurtje werkplaats tarief €110,00 misschien nog toeslag professioneel uitlees apparaat €25,00. Nu kostte de bobine €35,00 (incl. verzending) en zelf een half uurtje pielen en met een paar dagen geregeld. Bij de garage kon het pas na dik een week.
Maar vooal de vrouw blij want die hoefde niet meer met het openbaar vervoer of de fiets naar het werk.
Grtz,
Maurice
Maurice
Re: De EX'en van Tato
Mooi verhaal.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen