Brandstofleiding lek

Auto's, onderdelen, accessoires, ..
Post Reply
Lbarré
Posts: 163
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Brandstofleiding lek

Post by Lbarré »

Nou vandaag met m'n Xantia eens gaan tanken. Geen probleem, en dan naar huis gegaan.
Na enige tijd buiten gegaan en zag een hele grote vlek net voor rechter achterwiel liggen.
Van nabij gekeken en zag steeds enkele druppels neervallen. Gekeken en was wel dieselbrandstof.
Is nu dan de brandstofleiding waar er een probleem mee is. :cry:
Dan de Xantia maar eens in hoge stand gezet en zag dat die leiding onderaan klaarblijkelijk al ettelijke malen werd afgedicht met tape.
Heb die dan trachten vaster te maken maar lukt me niet.
Iemand enig idee waar die leiding begint en zou eindigen?
En nu dan ook hoe die leiding nog degelijk te vervangen en waar deze nog te vinden is?
Is nu alweer nog eens een probleem erbij. :oops: :cry:
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Brandstofleiding lek

Post by Feije »

Als je een brug hebt en het op een benzine lijkt is dit absoluut niet lastig. Bij mij zitten er vanaf de tankunit tot aan de motor twee slangen, dan twee leidingen en dan weer twee slangen. Je zou even moeten kijken welke er precies lek is. De leidingen zitten achter een kapje dat je er voorzichtig af kunt klikken. Dan zie je ze zo zitten.

EDIT: je lekkage zit natuurlijk op de plek van die tape. Kun je eens een foto posten? Dan zie ik vast wel waar het zit.
User avatar
Breeze
Posts: 947
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Brandstofleiding lek

Post by Breeze »

Nou zeg, dat is wel een super-beunhaas geweest. Wie repareert er nou een brandstofleiding met tape? En in geval van nood, repareer je dat toch correct gelijk a thuiskomst.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Lbarré
Posts: 163
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Brandstofleiding lek

Post by Lbarré »

Image & Image
Hier enkele afbeeldingen ervan.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Brandstofleiding lek

Post by Feije »

Op mijn mobiel kan ik ze helaas niet zien, maar wellicht gaat het vanavond als ik thuis ben op de computer beter.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Brandstofleiding lek

Post by Feije »

Helaas, ook hier doen ze het niet. Heb je ze wel netjes als bijlage in je post geüpload?
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Brandstofleiding lek

Post by Stars_Falling_93 »

In aanvulling op wat Feije eerder schreef: als de brandstofleidingen een beetje lijken op de benzine is het systeem vrij eenvoudig.

Bij mijn auto was het vervangen van de slangen nog wel wat gedoe. De slangen hadden bij mijn auto verschillende diameters in een stuk slang. Bijv. aan motorzijde 6mm interne diameter en dan 8mm voor de aansluiting op de injectorrail. Ik kwam daar zelf niet meer uit en mijn garage heeft dat uiteindelijk opgelost. Die moest ook nog even zoeken, maar hoorde van een bevriende oldtimerrestaurateur dat er verloopstukjes bestaan om verschillende diameters brandstofleiding aan elkaar te koppelen. Zo gezegd, zo gedaan. Dat loste bij mij de problemen op.

Dus het is wel even zaak om goed te kijken hoe de brandstofleidingen bij jouw diesel er precies uitzien.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Brandstofleiding lek

Post by Feije »

Ik heb al ontdekt dat dit bij een type 1 in potentie wat eenvoudiger zit dan bij een type 2. Lbarré heeft volgens mij een HDi, dus klakkeloos een systeem van een type 1 erin zetten gaat niet werken. Hoe dan ook: plaatjes zeggen meer dan 10000 woorden ;).
NB: ook een latere type 1, zoals mijn v6, zou volgens servicebox al het systeem moeten hebben van een type 2. In werkelijkheid heeft mijn v6 nog het oude systeem.
Lbarré
Posts: 163
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Brandstofleiding lek

Post by Lbarré »

Wel met mijn Xantia naar garage gereden en staat daar nog om te zoeken naar het correcte defecte onderdeel.
Is precies alsof er geen leidingen meer te vinden zijn voor de Xantia's met HDi 110 pk diesel motor.
Zou ook wel op de Peugeot 406 HDi 110 pk diesel zijn maar, idem dito, ook niet meer te vinden. :roll:
Zal dus nog even duren.
Lbarré
Posts: 163
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Brandstofleiding lek

Post by Lbarré »

Wel die hele leiding wel dan echt volledig manueel hersteld. Defecte deel van slangen werden geheel vervangen.
Alles werkt nu weer probleemloos. :D
Nu ook nog de rest van de problemen op mijn Xantia nog zien aan te pakken.
Eerst nog roestprobleem laten verwerken, dan airco geheel laten herstellen en dan ook nog hoofdveerbol of pomp zelf nog na te kijken.
Ook nog enkele andere, minder dringende zaken, aanpakken. :)
Post Reply