De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Aah, dan stonden ze inderdaad érg laag. Ik zet ze zelf altijd zo hoog als binnen de APK-eis toegestaan is. Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet zo goed waarom de APK zo'n ruime marge aanhoudt. Ik krijg zelden seinende tegenliggers - alleen als ik zelf op een brug rij bijvoorbeeld en de tegenliggers "onder" me rijden - dus het lijkt geen enkel nadeel te hebben om de koplampen zo hoog te hebben staan. Soms rij ik echter in auto's waarvan ik me afvraag waarom mensen daarmee in het donker de weg op willen, want als je koplampen juist tegen de ondergrens van de APK-eis zitten, zie je echt maar bar weinig. Dat kan de verkeersveiligheid toch niet ten goede komen?
Jochem
Posts: 13
Joined: Sat Nov 19, 2022 3:17 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Jochem »

Gefeliciteerd met de APK!
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Dank!

Vandaag besloot Lorainne dat één jaar probleemloos rondrijden wel voldoende was (ik heb haar vandaag één jaar en één dag). Begin van de middag kreeg ik tijdens het opdraaien van een rotonde een ware kerstboom aan waarschuwingslichtjes (oliedruk, hydrauliek, motorstoring, accu) op het dashboard. Gauw de rotonde af, langs de kant zetten en kijken wat er aan de hand is. Ik had de lampjes van de hydraulische druk zien branden en dacht gelijk aan een LHM-lek.

Onder de motorkap en de auto was niks te zien. Na opnieuw starten kon ik verder rijden alsof er niks aan de hand was. Tot het op de terugweg bij het van de snelweg komen nog een keer gebeurde en bij het stoppen voor een zebrapad weer.

Vanavond ben ik een rondje door de stad gaan rijden en dat ging zeker een halfuur probleemloos. Besloten om nog een stukje snelweg mee te pakken en toen ik van de snelweg kwam gebeurde het opnieuw en dit keer kon ik door weinig verkeer beter registreren wat er aan de hand was. Bij het afremmen vanaf hogere snelheid valt de motor uit en gaan er uiteraard een stapel lampjes branden. Heeft iemand een idee waar dit door kan komen? Ik denk zelf aan de ECU. Vocht in de stekker? Of iets anders? Zou een reset daarvan uitkomst kunnen bieden? Of is er een sensor aan het overlijden? Ik heb helaas geen Lexia, dus ik kan geen storingen uitlezen.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Lijkt me een vreemde spookmelding waarbij volgens de lampjes ineens alles aan je auto stuk is. Ik ken een XM die dat probleem ook heeft, maar die is dan ook al een keer gesloopt voordat hij weer in elkaar werd gezet dus daarbij kan van alles mis zijn. Daarbij is het probleem nog niet opgelost, dus ik ben erg benieuwd wat de oplossing bij jou blijkt te zijn ;). De ECU (van de motor) zou ik niet verwachten, want bij mijn weten gaat het hydraulieklampje daar niet doorheen. Wellicht is er iets aan de hand in de stekker onder het ruitenwissermechaniek. Die stekker is werkelijk gigantisch en bijna alle dingen die van de motorruimte naar het interieur moeten, gaan daar doorheen.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Even ter verduidelijking: de lampjes doen precies wat ze moeten doen. De motor valt namelijk uit en die batterij lampjes zijn precies die dan behoren te branden.

Inmiddels heb ik een beetje rondgezocht op het web en op CiFo ook een duwtje in de richting gekregen waarvan ik denk dat het wel eens de juiste zou kunnen zijn.

Stappenmotor. Het uitvallen van de motor gebeurt namelijk als ik van hogere snelheid (dus 2500, 3000 toeren) afrem mét de koppeling ingetrapt. Rotondes en rode stoplichten nemen in z'n 5 schiet niet echt op, dus dan is de koppeling uiteraard ingetrapt. Het lijkt erop dat de stappenmotor dat niet goed geregeld meer krijgt en de motor dan uitvalt. Vanmiddag viel het me bij het parkeren op dat het stationair toerental 500 was. Dat is aan de lage kant en wijst ook richting stappenmotor. Ik ga die morgen eens aan een nadere inspectie onderwerpen.
Last edited by Stars_Falling_93 on Thu Dec 29, 2022 3:01 am, edited 1 time in total.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Aaah, dan deed het mij aan een andere storing denken. Die XM blijft wél keurig lopen als de kerstboom aan gaat. Stappenmotor ligt bij jou inderdaad best voor de hand. Je zou er eens wat WD40 in kunnen spuiten om te kijken of dat iets uithaalt. Soms gaat het mechaniek van de stappenmotor wat te zwaar lopen. Dat los je natuurlijk niet definitief op met WD40, maar het kan je theorie misschien wel bevestigen. Uiteraard kan er ook best een ander probleem in de stappenmotor zitten dat je niet met WD40 "oplost".
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Vanmiddag de stappenmotor gedemonteerd, uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Hij was lang niet zo vies als een jaar geleden toen ik 'm voor het eerst schoonmaakte. Ik ben benieuwd of het de oplossing is. Het was alweer te donker om hem terug te monteren, dus dat is voor morgen.
Jochem
Posts: 13
Joined: Sat Nov 19, 2022 3:17 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Jochem »

Help me even, heeft jouw motor een stappenmotor met zo'n uitschuifpieletje, of zo'n enigzins buisvormige stationairregelklep met luchtslangen eraan? Het is alweer even geleden dat ik zulke dingen uit m'n hoofd wist... :P
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 234
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Ik heb er een met zo'n uitschuifpieletje :D (mooi woord). Die andere variant zit volgens mij alleen op motoren met een Bosch-systeem. Ik heb Magneti Marelli.

Gisterenochtend de stappenmotor teruggeschroefd. Kreeg de motor moeilijk gestart na de ECU-reset. Wat is daar de procedure eigenlijk voor? Ik doe nu: accupolen halfuur los, accu aansluiten, 15 seconden op contact, starten, warm laten draaien tot de fan aanslaat, sleutel min. 15 seconden uit contact, opnieuw starten en rijden. Dat is de enige resetprocedure die ik kon vinden, maar ik vond gisteren een iets andere procedure op het Duitse Citroën-forum en vraag me nu af welke de juiste is.

Maar goed, na het monteren van de stappenmotor een testrondje gemaakt. En ze is geen een keer afgeslagen! Bewust een provinciale weg gekozen met veel kruisingen en rotondes zodat er vaak van 80km/u afgeremd moet worden. Ook nog een paar keer de snelweg op en af gegaan. En de motor bleef elke keer lopen.

Echter, het viel me wel op dat het toerental soms erg ver zakt. Tijdens het afremmen voor kruisingen of rotondes met ingetrapte koppeling zakte het heel vaak naar 500t/min en een paar keer zelfs 250t/min. Dus ze slaat dan echt nét niet af. Het toerental wordt dan wel weer bijgeregeld, maar het lijkt mij dat het überhaupt niet zo ver zou moeten zakken. Stilstaand voor stoplichten heb ik stationair toerentallen gezien die tussen 500 en ongeveer 900t/min lagen. Er is dus verbetering, maar dit is nog niet zoals het hoort.

Is mijn stappenmotor dan toch echt te ver heen en wordt het tijd om er een nieuwe in te zetten? Of kan dit nog ergens anders door komen?

En nog een ander vraagje: kunnen de buitenste ventilatieroosters uit het dashboard gedemonteerd worden? Mijn rechter ventilatierooster is ergens afgebroken en hangt daardoor op half zeven. De Haynes zegt er niks over, maar dat zegt niet alles natuurlijk.

Alvast bedankt voor het meedenken!
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Het klinkt ook wel een beetje als toen mijn MAP-sensor het begeven had. Die gaf toen om de paar seconden aan dat er gigantisch veel inlaatdruk was, waardoor er veel te veel benzine werd ingespoten. Vlak voordat ‘ie afsloeg deed ‘ie weer normaal en liep ‘ie weer eventjes goed. Je Xantia stinkt toch niet als hij zoiets doet hè? En blijft hij wel netjes stationair lopen?
Stars_Falling_93 wrote: Sat Dec 31, 2022 12:27 pmEn nog een ander vraagje: kunnen de buitenste ventilatieroosters uit het dashboard gedemonteerd worden?
Volgens mij heb ik dat wel eens gezien, maar ik zou niet weten hoe. Zitten die rooesters niet min of meer met frame en al in het dashboard geschoven?
Stars_Falling_93 wrote: Sat Dec 31, 2022 12:27 pmKreeg de motor moeilijk gestart na de ECU-reset. Wat is daar de procedure eigenlijk voor?
Ik trek altijd gewoon de stekker van de ECU even een paar seconden los… Bij mij werkt dat tot dusver ook al prima, dus ik denk dat jij het al heel netjes doet! Let wel: ik heb een compleet andere ECU voor een compleet andere motor. Die van mij is dan wel weer van Bosch. Na zo’n reset moet ik ook altijd iets langer doorstarten dan normaal.
Post Reply