Hallo forumleden,
De laatste dagen ben ik druk bezig met het oplossen van diverse hydraulieklekken van mijn Xantia V6.
De laatste grote lek leek te komen van de HD pomp, en wel van 1 van de pers aansluitingen. Halve voorkant eraf gesloop om bij de pomp te komen en de persleidingen losgehaald om te kijken of er ringen/rubbers vervangen moesten worden. Bij het loshalen van deze lediingen bleek dat de groete aanzuigleiding gewoon los in de pomp zat (zie foto), dus de lekkage is daarmee wel verklaard. Nu ben ik op zoek naar een andere pomp maar deze lijken wel zo zeldzaam te zijn als kippentandjes.
Weet iemand een adres voor een pomp voor mij of iemand die deze zuigleiding weer vast kan zetten in de pomp?
Gaarne hulp, want ik mis mijn Xantiaatje!!
losse aanzuigbuis hd pomp xantia v6
Re: losse aanzuigbuis hd pomp xantia v6
Hier reviseren ze hydrauliekpompen specifiek voor de Xantia v6 en (late) XM v6. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee omdat ik ze wel érg aan de prijs vind, maar ik vrees dat ik er ooit zelf ook aan zal moeten geloven. Dus ik ben benieuwd of hij bevalt als je hem daar besluit te kopen . De pomp voor een v6 is inderdaad zeldzaam, dus ik weet niet of er een alternatief is behalve misschien een fanatieke hydrauliekboer die die aanzuigleiding weer aan je pomp vast kan zetten.
Re: losse aanzuigbuis hd pomp xantia v6
Deze lui zou je ook nog kunnen berichten, maar ik vond die advertentie al een beetje shady toen ik hem een paar maanden geleden vond. De foto van een andere advertentie "lenen" en vervolgens voor minder dan de helft van het bedrag hetzelfde ding aanbieden geeft me nou niet meteen een hoop vertrouwen. Belangrijker nog: inmiddels staat bij de advertentie dat ze geen voorraad hebben. Maar je kunt natuurlijk altijd een berichtje proberen te sturen in je beste Italiaans .
Re: losse aanzuigbuis hd pomp xantia v6
Dat is prima vast te lijmen met: Bison 2-componentenlijm kombi metaal
Ik heb een gaatje in een aircoleiding mee dicht gemaakt op aanraden van de aircoboer, dit spul houd stand tegen extreme omstandigheden en kost nog geen tientje bij de gamma. Dit spul heb ik ook gebruikt om een metalen pijpje van de carteronluchting vast te lijmen in de cilinderkop, zit al jaren vast
Voor gebruik van dit spul is het belangrijk dat het goed vetvrij is en dat je het miminaal 12 uur laat uitharden, kan ook meer zijn, staat in de gebruiksaanwijzing.
Ik heb een gaatje in een aircoleiding mee dicht gemaakt op aanraden van de aircoboer, dit spul houd stand tegen extreme omstandigheden en kost nog geen tientje bij de gamma. Dit spul heb ik ook gebruikt om een metalen pijpje van de carteronluchting vast te lijmen in de cilinderkop, zit al jaren vast
Voor gebruik van dit spul is het belangrijk dat het goed vetvrij is en dat je het miminaal 12 uur laat uitharden, kan ook meer zijn, staat in de gebruiksaanwijzing.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Re: losse aanzuigbuis hd pomp xantia v6
Allen dank, had ook al gehoord van Loctite 675, maar die is nog moeilijker om te vinden dan een pomp.
Want die heb ik nu wel gevonden via garage80, moet alleen de poelie nog omzetten.
Dus hopelijk rijdt de Xantia volgende week weer en kan ik de oude pomp met Loctite of Bison weer gebruiksklaar maken, mocht het nodig zijn.
Want die heb ik nu wel gevonden via garage80, moet alleen de poelie nog omzetten.
Dus hopelijk rijdt de Xantia volgende week weer en kan ik de oude pomp met Loctite of Bison weer gebruiksklaar maken, mocht het nodig zijn.
Re: losse aanzuigbuis hd pomp xantia v6
Heeft Garage80 hydrauliekpompen voor een v6?
Re: losse aanzuigbuis hd pomp xantia v6
Bison is het beste en goedkoopste, volgens de ervaring van een bevriende AC Specialist.
Hij heeft van alles geprobeerd, waaronder prijzige Loctites, het Bison spul is het enige wat stand houd.
Loctite 675 is makkelijk verkrijgbaar online, c.a. 6 a 7 tientjes voor een flesje van 50ml
Er staat bij zeer lage viscositeit, ik weet niet of dat een goed idee is, het moet de ruimte ook opvullen en niet in de pomp lopen.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Re: losse aanzuigbuis hd pomp xantia v6
Daar ben ik weer,
Had inderdaad via garage80 een pomp met het zelfde nummer op de kop getikt, met een andere poelie. Nu bleek de bevestiging van de poelie anders te zijn en ook tov het huis anders te zitten anders had ik m er wel zo ingezet. Dus beide pompen open geschroefd om de as over te zetten, maar dat wilde ook niet vanwege de tolerantievershillen en iets andere opbouw (glijlager tov naaldlagers). Dus het hele binnenwerk overgezet.
Pomp is er ondertussen weer ingezet, geprimed en hydrauliekvat gevuld.
Aangezien we de hele voorkant er af hadden liggen vanwege de niet functionerende koeling (fans, vastgerotte thermostaat en daardoor "gexplodeerd" expansie vat) kunnen we nog niet starten.
Ondertussen zit alles er weer in dus we kunnen gaan vullen en testen, wordt vervolgd.
Had inderdaad via garage80 een pomp met het zelfde nummer op de kop getikt, met een andere poelie. Nu bleek de bevestiging van de poelie anders te zijn en ook tov het huis anders te zitten anders had ik m er wel zo ingezet. Dus beide pompen open geschroefd om de as over te zetten, maar dat wilde ook niet vanwege de tolerantievershillen en iets andere opbouw (glijlager tov naaldlagers). Dus het hele binnenwerk overgezet.
Pomp is er ondertussen weer ingezet, geprimed en hydrauliekvat gevuld.
Aangezien we de hele voorkant er af hadden liggen vanwege de niet functionerende koeling (fans, vastgerotte thermostaat en daardoor "gexplodeerd" expansie vat) kunnen we nog niet starten.
Ondertussen zit alles er weer in dus we kunnen gaan vullen en testen, wordt vervolgd.
Re: losse aanzuigbuis hd pomp xantia v6
Laatste update van deze kant.
Xantia rijdt weer, hydraulische pomp functioneert naar behoren. Koeling ook weer in orde en ook nog de stuuras gereviseerd dus de wagen kan voor de APK. Had ondertussen ook al een originele pomp getraceerd en gekocht in Spanje dus ik heb reserve. Ga ook nog met de bisonlijm aan de gang met de oude behuizing, gewoon om te proberen.
Dus eind goed, al goed. Iedereen fijne dagen gewenst en een probleemvrij nieuw Xantia jaar.
Xantia rijdt weer, hydraulische pomp functioneert naar behoren. Koeling ook weer in orde en ook nog de stuuras gereviseerd dus de wagen kan voor de APK. Had ondertussen ook al een originele pomp getraceerd en gekocht in Spanje dus ik heb reserve. Ga ook nog met de bisonlijm aan de gang met de oude behuizing, gewoon om te proberen.
Dus eind goed, al goed. Iedereen fijne dagen gewenst en een probleemvrij nieuw Xantia jaar.