Hallo allemaal!
Compleet gemist dat het Xantia forum nieuw leven is ingeblazen! Velen van de oude garde zullen mij ongetwijfeld wel kennen van mijn rode Xantia's. Eind 2008 kocht ik mijn eerste Xantia, een Rouge Furio 1.8i X uit 1993, een heuse 1a! Een crisisversie, zelfs zonder achterruitenwisser! Al doende leert men, en zo gold dat dus ook voor mij, want in de loop der jaren heb ik de X zelf helemaal aangepast en aangekleed. Van alles handbediend naar alles elektrisch, van kale klep naar wisser en spoiler, een olietemperatuurmeter en -sensor, mistlampen voor, leren bekleding, stuurbediening, parkeersensoren, een complete kachelradiatorwissel en nog veel meer werk.
Helaas was na 8 jaar in bezet en zo'n 325.000 km op de teller de cilinderkop aardig op en aan revisie toe, en was het linkerachterscherm dermate door roest aangetast dat ik de X aan de kant heb gezet. Tijd voor iets versers, en iets met airco. Dus kocht ik in 2016 een Rouge Hermes 1.8i 16V SX uit 1997, dus een 1b, mét airco en ABS. Enkele accessoires uit de oude X werden overgezet, onder meer de Belfast-velgen, en wat onderhuidse en cosmetische punten werden aangepakt, en een geweldig mooi elektrisch leren ergonomie interieur kwam er in. Een leuke vooruitgang op de oude X, en één van de stilste en soepelste Xantia's die ik heb gereden.
Alle avonturen met beide Xantia's kunnen worden teruggelezen op http://rodexantia.blogspot.com/. In blogstijl staat de nieuwste post bovenaan, dus wil je vanaf het begin eens lezen wat ik allemaal heb uitgevreten aan de Xantia's waardoor ik zowat elke schroef en bout ken dan moet je even terug naar het begin, letterlijk én figuurlijk!
In 2017 begon de drang naar iets moderners toch steeds sterker te worden, wat uiteindelijk leidde tot de aanschaf van een ph1 C5 V6 Break met handbak. Compleet wat anders, maar toch ook erg gaaf! En deze olieboot rij ik nog steeds! Ook hiervan hou ik een blogje bij, check http://grijzec5.blogspot.com/ voor alles over deze dikke zespitter.
De beide rode Xantia's heb ik nog steeds. De X staat alweer enkele jaren bij onze loods, als mobiele onderdelenopslag. De SX staat binnen in de loods, te wachten op wat komen gaat. Voorlopig heb ik meer dan genoeg aan de C5, en de tijd en energie om vaak en/of veel zelf te gaan sleutelen ontbreekt me de laatste jaren nog wel eens. Gelukkig zit Citroënspecialist Enting in de buurt, en daar wordt de C5 dan ook onderhouden.
Jochem's rode Xantia's
Re: Jochem's rode Xantia's
En ik maar denken dat je al die tijd had meegelezen…
Nog steeds druk bij de NS?
Adri
Nog steeds druk bij de NS?
Adri
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: Jochem's rode Xantia's
Welkom hier! Ik ben al enkele malen op jouw blogs verzeild geraakt tijdens mijn zoektochten naar info op het net.
Re: Jochem's rode Xantia's
Nee, gewoon compleet gemist. Nog altijd druk bij NS inderdaad. Erg leuk, maar regelmatig ook erg hectisch. En helemaal aangezien het onregelmatige diensten betreft (vroeg/laat/nacht, 7 dagen p/w).
Hé, dat is leuk te lezen, bedankt! Heb ik die blogjes niet voor niets gemaaktStars_Falling_93 wrote: ↑Sat Dec 17, 2022 6:42 pm Welkom hier! Ik ben al enkele malen op jouw blogs verzeild geraakt tijdens mijn zoektochten naar info op het net.
Re: Jochem's rode Xantia's
Hé ik heb hier nog niet eens op gereageerd. Welkom hier Jochem! Die blogjes heb je zeker niet voor niks gemaakt, want ik heb ze ook allemaal gelezen toen ik in m'n eerste Xantia begon te rijden .
Dan bouw je die toch gewoon even in?
Re: Jochem's rode Xantia's
"Even", grapjas Ik heb het toentertijd wel eens overwogen in de X in te bouwen, maar ik had het dashboard er al een keer uitgehaald en had weinig zin om dat nog te doen om een compleet ander kachelhuis en wat dies meer zij te monteren. Nog maar niet te beginnen over de kabelbomen van dashboard en motorruimte...
Re: Jochem's rode Xantia's
Ja, daar had ik zelf geluk mee. Ik denk dat de aansluiting voor airco bij iedere Xantia wel in het interieur ligt. Ergens boven de stuurkolom liggen drie stekkers waarvan ééntje voor de kachel/airco is. Voordat mijn Turbo CT airco kreeg, waren op die stekker maar een paar pinnen bezet aan de kant van de kachel zelf (voor de aanjager en de verlichting van het kachelpaneeltje volgens mij). Ik kon de kabelboom voor de airco er zo in klikken en dat werkte gewoon prima. Die kabelboom ligt in z'n geheel over het kachelhuis heen, dus als je het kachelhuis toch vervangt neem je die kabelboom min of meer vanzelf al mee.
Qua bekabeling in de motorruimte is het een stuk spannender. Mijn Turbo CT was voorbedraad, maar dat zal wellicht niet bij alle motoren zo geweest zijn. Bovendien heeft de functie waarbij de koelventilatoren gaan draaien als je de airco aanzet bij mijn Turbo CT maar één keer gewerkt...
Qua bekabeling in de motorruimte is het een stuk spannender. Mijn Turbo CT was voorbedraad, maar dat zal wellicht niet bij alle motoren zo geweest zijn. Bovendien heeft de functie waarbij de koelventilatoren gaan draaien als je de airco aanzet bij mijn Turbo CT maar één keer gewerkt...
Re: Jochem's rode Xantia's
Mijn X was helemaal nergens voorbedraad, ik heb alle toevoegingen zelf moeten bedraden, zelfs de achterruitenwisser. En toentertijd was mijn budget ook niet enorm, dus een donor kopen en alles overzetten was ook niet echt een optie. Ach ja...