Dat geluid was mede de aanleiding voor die ontlucht/bleed-beurt bij Renard.
Maar wat ik wilde aangeven is dat HGB en LHM elkaar kennelijk niet bijten, bij de vervanging van de LHM door de HGB is het systeem toen alleen maar geleegd.
Niet gespoeld of wat dan ook.
Groet,
JW
De xantiarode Xantia van Henk
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Daarom ben ik ook heel benieuwd hoe de smurfenolie zich gedraagt t.o.v. diverse soorten slangen.
Ik weet nu dat het "doorzweten" van slangen met vloeistof vaker voorkomt, mijn remsysteem vulapparaat (DOT4) is nog maar 2 jaar oud maar het is me al herhaaldelijk opgevallen dat na een aantal maanden niet gebruiken de slang rondom kletsnat is.
De laatste keer had ik hem voor het opbergen zorgvuldig afgenomen met alcohol maar vandaag was het weer overduidelijk.
Ik overweeg om voor dit doel LHS-slang te gaan proberen, zeker de moderne nagemaakte LHS schijnt een mengsel te zijn van DOT3 en ricinusolie.
De leverancier raadde me aan om tijdens een niet-gebruik-periode het apparaat met water te vullen maar dat klinkt wat mij betreft heel ongezond.
Je moet er toch waarachtig niet aan denken dat er water in je remsysteem komt ook al is het maar 1 druppel?
Ik weet nu dat het "doorzweten" van slangen met vloeistof vaker voorkomt, mijn remsysteem vulapparaat (DOT4) is nog maar 2 jaar oud maar het is me al herhaaldelijk opgevallen dat na een aantal maanden niet gebruiken de slang rondom kletsnat is.
De laatste keer had ik hem voor het opbergen zorgvuldig afgenomen met alcohol maar vandaag was het weer overduidelijk.
Ik overweeg om voor dit doel LHS-slang te gaan proberen, zeker de moderne nagemaakte LHS schijnt een mengsel te zijn van DOT3 en ricinusolie.
De leverancier raadde me aan om tijdens een niet-gebruik-periode het apparaat met water te vullen maar dat klinkt wat mij betreft heel ongezond.
Je moet er toch waarachtig niet aan denken dat er water in je remsysteem komt ook al is het maar 1 druppel?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Hepput effe gesjekt en de HGB zit er bij mij nu in sinds 12 feb ‘10. 168,3 Mm mee gereden en het ziet er nog wonderschoon uit, ook vóór de onvrijwillige en gedeeltelijke verversing.
Hoe heb je die conditie vastgesteld? Meten of visueel?.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Bij elke hydrauliekvloeistof zullen toch na verloop van tijd microscopisch kleine slijtagepartikels verschijnen die logischerwijs uit metaal bestaan, in de LHM maar ook in DOT4 systemen kan je dat zien doordat de vloeistof donkerder en uiteindelijk zelfs zwart wordt.
Hoe zit dat met de blauwe vloeistof? uiteindelijk moet er toch ook daar een verkleuring plaatsvinden?
Hoe zit dat met de blauwe vloeistof? uiteindelijk moet er toch ook daar een verkleuring plaatsvinden?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Altijd als ik ze nodig heb is mijn bakje met 3,5mm leidingrubbers weer leeg.
Ik heb ooit wel eens een aanbieding gezien met zakjes van 100 stuks voor een redelijke prijs, heb geen zin ze per stuk te moeten kopen, daar gebruik ik er teveel voor.
Wie heeft er een idee waar ik moet zoeken?
Ik heb ooit wel eens een aanbieding gezien met zakjes van 100 stuks voor een redelijke prijs, heb geen zin ze per stuk te moeten kopen, daar gebruik ik er teveel voor.
Wie heeft er een idee waar ik moet zoeken?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Destijds verkocht Citroën die ook in zakjes met meerdere stuks, doen ze dat niet meer?
Ik heb op SC zitten kijken, daar kan ik ze überhaupt niet vinden, heb je er een artikelnummer van?
En over de HGB: destijds heb ik de kwaliteit ervan slechts visueel beoordeeld. Het viel me toen op dat het er na 10 jaar net zo uitzag als toen het erin ging. Geen verkleuring of vertroebeling zoals je dat bij LHM wél ziet.
Waar dan die "resten" gebleven zijn, en waarom je dat niet ziet in de HGB: geen idee....
Groet,
JW
Ik heb op SC zitten kijken, daar kan ik ze überhaupt niet vinden, heb je er een artikelnummer van?
En over de HGB: destijds heb ik de kwaliteit ervan slechts visueel beoordeeld. Het viel me toen op dat het er na 10 jaar net zo uitzag als toen het erin ging. Geen verkleuring of vertroebeling zoals je dat bij LHM wél ziet.
Waar dan die "resten" gebleven zijn, en waarom je dat niet ziet in de HGB: geen idee....
Groet,
JW
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Ik heb er geen artikelnummer van maar ze zijn aftermarket wel verkrijgbaar.
Ongetwijfeld zijn ze (op bestelling) via de dealer wel leverbaar maar dan betaal je echt de hoofdprijs.
Een tijdje geleden kwam ik bij de dealer voor afdichtringen onder de veerbollen, (de zgn joint torique), die moesten notabene besteld worden want volgens de magazijnman "deden ze niks meer met veerbollen"
Dat staat dan weer in schril contrast met de post die ik regelmatig krijg van Citroën Nederland waarin gesteld wordt dat ik mijn auto toch echt door de dealer moet laten onderhouden omdat hij de enige is met kennis van zaken en tevens de enige die de originele onderdelen monteert
Als vooral die laatste opmerking nou eens op waarheid zou berusten.
Ongetwijfeld zijn ze (op bestelling) via de dealer wel leverbaar maar dan betaal je echt de hoofdprijs.
Een tijdje geleden kwam ik bij de dealer voor afdichtringen onder de veerbollen, (de zgn joint torique), die moesten notabene besteld worden want volgens de magazijnman "deden ze niks meer met veerbollen"
Dat staat dan weer in schril contrast met de post die ik regelmatig krijg van Citroën Nederland waarin gesteld wordt dat ik mijn auto toch echt door de dealer moet laten onderhouden omdat hij de enige is met kennis van zaken en tevens de enige die de originele onderdelen monteert
Als vooral die laatste opmerking nou eens op waarheid zou berusten.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Vandaag kreeg ik uit het hoge noorden met het oerbetrouwbare PostNL een brief met een aantal proefstukjes ter onderdompeling in smurfenolie. Daar ga ik zeer binnenkort eens goed voor zitten en eerst alles doorlezen. Zoals bij elke proefneming beginnen we dan met een nulmeting, waarna op gezette tijden de vervolgmetingen zullen plaatsvinden. En dat alles in volledige openheid en uiteraard ook volledig reproduceerbaar.
Oh ja en ik maak er een nieuw draadje voor.
Adri
Oh ja en ik maak er een nieuw draadje voor.
Adri
Last edited by Breeze on Thu Aug 25, 2022 7:55 pm, edited 1 time in total.
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Strak plan Adri!
Best wel snel voor een oer Hollands bedrijf!
Best wel snel voor een oer Hollands bedrijf!
"La meilleure voiture française jamais construite"
-
- Posts: 86
- Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Henk, check voor leidingrubbers en de ringen van de veerbollen eens of Chyparse deze niet kan leveren, zitten nog in Almere aan de Rondebeltweg.
Ze reviseerden allerlei hydrauliek gerelateerde zaken.
Ze reviseerden allerlei hydrauliek gerelateerde zaken.