De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Alfred »

Oei wat vervelend.
Je zult nu een stuurbekrachtigingsleiding moeten zoeken die het meest geschikt is om bij te buigen totdat het op een V6 past.

Verder wel met je eens hoor, mensen die zelf aan een Xantia sleutelen moeten hier niet steeds posten :lol:
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Gelijk heb je Adri, maar Alfred en ik komen dan ook nooit op de tennisbaan. :lol:
En dan hou je heel veel tijd over voor je Xantia en overige motorvoertuigen :D
We gaan er mee aan de slag, wat is je VIN? evt. per PB
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Ach ja en het kwam ook helemaal niet ongelegen, want zondag vertrekken we voor een weekje fietsen in Frans Vlaanderen. De dorpsgarage is met vakantie en de Cit garage in het naburige dorp heeft pas tijd vanaf 21 aug. Een huurauto met trekhaak kan je wel schudden in vakantietijd. Dus dat wordt het gezelschap verdelen over 2 i.p.v. 3 auto''s en ter plekke 2 fietsen huren.

En toch is zo''n HP systeem zo gek nog niet. Want de motor starten gaat nog wel, maar dan heeft hij het HGB vat binnen een paar seconden naar buiten geslingerd door de gebarsten leiding. Maar hij blijft keurig op rijhoogte door de 'niet-zink' bol met klepjes. De berger zag het somber in door de telefoon, want een drukloze Cit ligt volgens hem altijd plat op z''n buik. Mij geloofde hij niet en pas toen hij het met eigen ogen zag ging hij om.

VIN: 7237 8390

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Het kunnen er 2 zijn zelfs, zo te zien 1 en 3
Image

Die drukbegrenzer heb ik er niet tussen zitten, weet eigenlijk wel zeker dat ie van pomp tot SB een geheel is, dwz staal-rubberslang en dan weer een lange van 6,35 mm staal.
Omdat het de enige leiding was zonder zwarte coating heb ik hem jaren geleden al vervangen omdat ie er aardig roestig begon uit te zien.
Toch maar even onder de auto gekeken en dat verhaal klopt dat ie uit 1 stuk is Maarrrrr? voor mijn 2.0 automaat wordt nu dezelfde tekening gebruikt als voor jouw V6 dus ook met drukbegrenzer en de leiding in 2 stukken.
De leiding voor de automaat was tot voor kort leverbaar en die zou je vrij makkelijk kunnen ombouwen door hem door te zagen en er een nieuwe flare aan te maken maar ik weet er dus geen nummer van, de tekening voor de 2.0 klopt i.i.g. niet. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Als ik de actuele stuklijsten bekijk zie ik wel dat verdeelstuk zitten bij jouw Xant.
Maar daar zit alleen een manocontact op, geen drukbegrenzer.
Waar heb jij dat wél gezien?

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Die heb ik echt niet hoor!
enige manocontact zit in de "vanne de priorité" en die heeft geen 6,35 leiding.
Ik heb destijds de nieuwe SB leiding groen gespoten deels voor de gein deels roestbescherming, dat laatste stelt niet veel voor want de hechting op die verzinkte leiding was bedroevend.
Maar goed, deze foto's zijn "vers van de pers"
Het begin zit aan de pomp.
Image
Onder de bak gaat ie over in een rubber slang:
Image
Hier loopt ie omhoog naar de onderzijde van de langsligger:
Image
Om vervolgens hier op de stuurinrichting uit te komen achter de dikke zwarte leiding:
Image
Hier de leiding van een willekeurige 1.8, dat lijkt meer op die van mij en zou mogelijk een begin voor Adri kunnen zijn:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by JW-C5 »

Dat jij 'm niet hebt onder jouw Xant, was me duidelijk ;)

Maar ik refereerde aan wat je schreef:
Toch maar even onder de auto gekeken en dat verhaal klopt dat ie uit 1 stuk is
Maarrrrr? voor mijn 2.0 automaat wordt nu dezelfde tekening gebruikt als voor jouw V6 dus ook met drukbegrenzer en de leiding in 2 stukken.
En dat klopt niet, althans niet volgens de stuklijsten/tekeningen die ik nu zie op Service.Citroën.
Bij de V6 wordt er wél, maar bij jouw 2.0 AL4 geen drukbegrenzer opgeroepen, alleen een manocontact in dat tussenstuk.
Vandaar mijn vraag: waar heb jij gezien dat die drukbegrenzer er wél in zit?

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Met mijn eigen VIN ingevoerd in servicebox krijg ik dezelfde tekening als voor Adri zijn V6
Image

Ik begrijp wat je bedoelt, ik had "5" in de gauwigheid drukbegrenzer genoemd omdat ie geen bijbehorende verklaring had in deze lijst.
Het heet dus een manocontact (die ik ook moet ontberen)
Nog niet zo lang geleden had ik de goeie nog in beeld en die was niet eens NFP
Is er trouwens een manier om fouten in de servicebox te laten wijzigen?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Wibo »

Dag Adri,

Kun je hier iets mee. Prijzig, maar soms geldt het motto " beter duur dan niet te krijgen". https://www.garage80.nl/c-5131389/hd-leidingen/
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Interessant, houd ik in het achterhoofd.

Adri
Last edited by Breeze on Tue Aug 09, 2022 6:44 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply