De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Dat zou hem best kunnen zijn. Bij mijn Xantia's zien ze er iets anders uit, maar ik weet dat late Xantia's (vanaf ORGA 8197) een ander type gebruikten. Je kunt het motortje zien als je het stofje onder het dashboardkastje weghaalt. Op het oude forum stond een how-to om het pollenfilter te vervangen. Daarbij haal je hetzelfde stoffen ding los en je kunt hem op één van de foto's zien zitten:
pollenfilter04.jpg
pollenfilter04.jpg (77.16 KiB) Viewed 1867 times
Let wel: dit is een vroege type 2 met het oude type motortje. Bij jouw wat latere type 2 zal het motortje minder opvallen omdat hij volgens mij helemaal van zwart plastic is, maar hij zit nog steeds op dezelfde plek.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Ha! bedankt Feije! daar kan ik wat mee, ik zie namelijk het betreffende motortje niet in de servicebox staan dus ik heb al zitten duimen dat niet het hele dashboard er uit zal moeten.
Het eventueel instellen via de Lexia? heb je enig idee in welk hoofdstuk dat ongeveer staat?
edit: zou het dan bij mij "5"in de tekening zijn? daar zit ie op het kachelhuis (kon nog wel eens lastig worden)
Image
Last edited by henkr on Sun Jul 17, 2022 10:23 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Het is inderdaad nummer 5! Dat ‘ie op het kachelhuis zit, lijkt me eigenlijk niet zo verrassend ;). Ik keek er ook een beetje tegenop om hem los te halen, maar het viel bij mij wel mee. Hij zat bij mij vast met twee schroefjes waarvan één heel makkelijk was, de andere zat wat dieper maar was ook wel te doen. Zodra ik die twee los had, kon ik hem er gewoon uit trekken.

Volgens mij kun je die klep opnieuw inleren onder “airconditioning” of iets in die trant, omdat hij door dezelfde module wordt aangestuurd als de airco.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Was idd een foute aanname van mij ingegeven door de tekening die ik eerst bekeek en waar boven de ventilator/aanjager ook een aantal kleppen zitten.
Vanmorgen geprobeerd met de lexia maar kreeg geen dialoog met de airco omdat de motor niet liep, dan moet ie eerst even andersom in de garage ivm de uitlaatgassen.
edit: die 6447 EL schijnt onderhand een zeldzaam artikel te zijn, de gebruikelijke onderdelensites laten het afweten, uiteindelijk nog eentje op ebay gevonden en besteld, ook de man van de messing tandwieltjes een mail gestuurd.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

henkr wrote: Mon Jul 18, 2022 10:27 am Was idd een foute aanname van mij ingegeven door de tekening die ik eerst bekeek en waar boven de ventilator/aanjager ook een aantal kleppen zitten.
Klopt! Die zijn voor binnen/buitenlucht. Ik hoop dat je daar geen ellende mee krijgt, want het is een hoop ellende om daaraan te sleutelen zonder je dashboard eruit te halen. Ik weet er inmiddels iets te veel van :roll:. Het probleem bij die dingen is dat je ze bedient met een bowdenkabeltje. Een bowdenkabeltje kan alleen niet zo goed duwen, dus ik heb nu al drie keer gezien dat het kabeltje knakt… Inclusief één keer vijf minuten nadat ik hem had vervangen. Ik had nog wel zo netjes alles ingevet in de hoop dat het mechaniekje licht genoeg zou bewegen.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Opmerkelijk hoeveel huisvlijtprojectjes er zijn voor relatief recente auto´s. Gelukkig lijkt dit nog vrij simpel.
henkr wrote: Thu Jul 14, 2022 11:02 am inmiddels kan ik iets meer zeggen over de LHM bestendigheid van diverse slangen door de diverse stukjes in mijn "controlepotje"
Bij alle siliconenslangen treedt zwelling op, dat geldt dus voor de transparante en voor de goedkope blauwe Chinees maar ook voor de dure rode slang met textiel inlaag.
Bij de rubber slangen is duidelijk zwelling waarneembaar bij de 4x8 scooter-brandstofslang.
De enige die naar verwachting geen enkele reactie vertoont is de 5x11 LHM slang van Citrotech.
Als ik hier nog even op terug mag komen. Enkel slangen die door de leverancier worden aangemerkt als geschikt voor LHM blijven dus goed. Op zich logisch, maar dat beperkt het aanbod natuurlijk.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Klopt! maar er bestaat helaas geen 4 mm LHM slang, wel 3 maar dat kon wel eens problemen geven als je het over een 5 mm leiding wilt schuiven.
Het zou me trouwens niet verwonderen als van die 3 mm slang ook de tules gemaakt worden aan de uiteinden van de 3,5 mm leiding.
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Deze ook maar besteld, is waarachtig niet duur, goedkoper dan een losse regelaar en voldoet aan 6441 K6.
https://www.autodoc.nl/thermotec/13209508
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Ja kachelmotoren zijn nieuw niet zo duur, maar ik vraag me af hoe zo’n aftermarket kachelmotor bevalt. Mijn originele kachelmotor uit 2007 (Valeo, maar made in China) bevalt eigenlijk al slechter dan de kachelmotoren die Xantia’s af-fabriek hadden (ook Valeo, maar made in France). Je hoort hem gewoon meer herrie maken. Kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat aftermarket kachelmotoren beter zijn, maar ik laat me graag verrassen ;).
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Ik ga er verslag van doen Feije!
Het valt te verwachten dat de verkoop van deze dingen de laatste jaren fors teruggelopen is en dat de dumpprijzen daardoor verklaard kunnen worden.
Misschien toch wel iets om ook tzt van de sloop mee te nemen. :idea:
Die van mij is nog niet versleten maar de toerentalregeling laat wel eens een steekje vallen.
Er heeft ooit ergens gestaan dat je de eindtorren van de regelaar opblaast als de motor te zwaar gaat lopen, heb de torren al een keer vervangen maar daar werd het amper beter door.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply