De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Bij mijn non-metallic blauwe 106 die sowieso vanaf nieuw elk jaar van nov-mrt binnen staat dacht ik de dans te ontspringen maar toen ie de 20 jr naderde kwam er een spinnenwebstructuur in de lak van dak en motorkap, die zijn toen helemaal afgeschuurd en van een compleet nieuw laksysteem voorzien.
Bij de slechtste xantiarode 106 blijft de watergedragen basis best goed zitten, de blanke lak is gewoon voor het grootste deel weg. :(
Ik neem aan dat juist die blanke lak niet op waterbasis is??
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Al het nieuwe spuitwerk is dan tegenwoordig toch ook zeker watergedragen? Lijkt een open deur, maar ik vroeg me af of mensen die een totaalrestauratie dat meenemen in hun overwegingen. Of is zulk spuitwerk kwalitatief beter dan wat de fabrieken er tegenwoordig op gooien?

Maar fabriekslakken zijn dus niet enorm om over naar huis te schrijven. Binnenkort mijn Xantia op dat gebied ook maar eens een goede bak liefde en aandacht geven. Ze is volgens mij altijd door de wasstraat gehaald, want er zitten heel veel kleine krasjes op. Maar afgezien van twee schilfers lak die missen op de achterklep is er geen erge schade aan de lak. Dus het gaat nog goed bij mij.
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Menno »

Daar ging het dan ook m.i. in het begin vaak fout , toen men op waterbasis lak overging met daarover 2 componenten blanke lak ,volgens mij nog steeds een lastige combinatie, en tegenwoordig door de huidige milieu eisen worden de lakken en afwerking er niet beter op.
De laagjes ( zeker op de nieuwe Cit's ) zijn flinterdun en relatief zacht ...

@Stars_Falling_93 , als het nu nog goed gaat misschien de beginnende plekjes aantippen met blanke lak zodat het niet "doorzet" ....

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Alfred »

Bij de Xantia zijn waarschijnlijk meerdere soorten lak gebruikt, wellicht kleurafhankelijk.
Bij sommige laat de blanke lak los als vellen, bij anderen (zoals mijne van 2001) laat de blanke lak nergens los maar verpoedert compleet en verdwijnt dan.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Menno wrote: Tue Jul 12, 2022 3:48 pm@Stars_Falling_93 , als het nu nog goed gaat misschien de beginnende plekjes aantippen met blanke lak zodat het niet "doorzet" ....
Nog sterker, mijn lak laat nog geen tekenen zien van loslatende blanke lak. Bij de plekjes op de achterklep zit het donkerblauw er zelfs niet meer op en is het zwart dat eronder zit zichtbaar. Op en rond de achterklep zitten sowieso veel krassen. Iets dat ik wijt aan de hoge leeftijd van de vorige eigenaar. Ik moet daarvoor wel een keer met lakstift en polijsten aan de gang, maar of dat bij de achterklep voldoende is vraag ik me af.
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Menno »

:thumbup:

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

inmiddels kan ik iets meer zeggen over de LHM bestendigheid van diverse slangen door de diverse stukjes in mijn "controlepotje"
Bij alle siliconenslangen treedt zwelling op, dat geldt dus voor de transparante en voor de goedkope blauwe Chinees maar ook voor de dure rode slang met textiel inlaag.
Bij de rubber slangen is duidelijk zwelling waarneembaar bij de 4x8 scooter-brandstofslang.
De enige die naar verwachting geen enkele reactie vertoont is de 5x11 LHM slang van Citrotech.
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

De Xantia heeft vandaag ruim 450 km gereden, geen problemen met de hydrauliek, een ander verhaal is de airco, hoewel de leidingen ijskoud worden, het interieur wel koeler wordt en er na een rit weer een forse plas dooiwater ligt heb ik het idee dat de lucht die het interieur in geblazen wordt vroeger kouder was.
Toen schoot mij te binnen dat de kachel ook niet meer superheet wordt, dus begin ik te denken aan een klep die niet volledig opent of sluit.
Wie heeft er ideeën waar je in dat geval het eerst naar moet kijken?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Je kunt die klep opnieuw inleren met de Lexia. Wellicht is hij kwijt waar hij hoort te staan. Anders zou ik een probleem in die motor zelf of in de temperatuursensoren verwachten.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Is dat de klep waarbij de bediening bij veel Franse auto's sneuvelt en waarvoor een meer deugdelijk alternatief bestaat?
http://www.toujoursplus.info/montage_en ... on_en.html
En zo ja waar zit het ding en hoe krijg je hem eruit?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply