De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by JW-C5 »

Het ingewikkelde met LHS is dat je die elke 30.000 km moet vervangen, met een maximum van 2 jaar. Zó staat dat in de officiële instructies.
En bij die vervanging gaat het niet alleen over wat er in het vaatje zit, alles moet eruit en vervangen worden. Da's best een klus,, mede omdat er tussendoor gespoeld moet worden met Hexylene Glycol.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Nee niet ingewikkelder maar de LHS is niet meer te krijgen en lijkt meer op remvloeistof dus ook hygroscopisch! en een DS halfautomaat is sowieso ingewikkeld, zowel rood als groen.
Voor een complete ombouw rood-groen moet je eigenlijk een complete sloper achter de hand hebben.
Wat de retourslangen betreft kan je beter rood dan groen hebben, daar gaan ze langer mee.
Zo wilde ik aanvankelijk de retourslang van de HD regelaar vervangen (de treiterslang) waarop men bij Citrotech zei dat die naam pas in gebruik genomen werd bij het groene systeem en dat bij rood die snelle veroudering niet voorkomt.
Ergo: alle slangen op de ID zijn bijna 60 jaar oud. :D

@ JW: Ik ben zeer wel op de hoogte met de fabrieksinstructies, er is echter ook een andere kant:
Dat bij mijn ID de remmen rondom vastzaten na 34 jaar stilstand is niet meer dan normaal, dat zou met een DOT4 en mogelijk zelfs met een LHM systeem ook het geval geweest zijn, pomp, regelaar en vering werkten daarentegen nog steeds "einwandfrei" nog steeds met de oude vloeistof die ik rond 1982 ververst had.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by JW-C5 »

Meen je dat echt, die LHS zit er al 40 jaar in :?: :o

Dat spul is zwaar hygroscopisch, net als DOT4 kan het dan gaan "koken" als het warm/heet wordt, met weigerende remmen tot gevolg :shock:

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Ik zie absoluut geen gevaar voor weigerende remmen bij een auto die 34 jaar gestald staat en als het nodig is op een trailer vervoerd wordt
Na die remrevisie heb ik het systeem natuurlijk ververst, maar ergens is het wel logisch dat bijna alles nog werkte, hoe zou er bijvoorbeeld vocht/water in een goed afgedichte? veercilinder kunnen komen?
Naarmate auto's ouder worden krijgen we met heel basale problemen te maken, Citroën kan makkelijk stellen dat de LHS elke 2 jaar ververst moet worden en vervolgens de vloeistof niet meer leveren, dan moet je toch iets anders bedenken.
De meeste Xantia's zijn ook zeker 20 jaar oud, als je daar het voorraadvat wilt verwijderen om te spoelen moet er behoorlijk aan de slangen getrokken worden om die te demonteren, dat gaat niet meer zo als bij GS en CX waar je het filter met het hele slangenpakket uit het reservoir kon liften.
Er is dan ook een reëel risico dat de octopus gesloopt wordt en die is niet meer leverbaar.
Er kan dan een situatie ontstaan waarbij je moet zeggen: "De auto zal nooit meer rijden maar ik heb me keurig aan alle regels gehouden"
Na een aantal jaren het reservoir om de 2 jaar leeggezogen en gevuld te hebben heb ik de proef op de som genomen en volgens de voorgeschreven methode het vat gedemonteerd, wasbenzine er in, een paar dagen laten staan, regelmatig geschud en toen weer terug in de fles.
De benzine had een vaag groene tint maar er was absoluut geen vuil te ontdekken, ook niet na een paar weken bezinken dus sindsdien zuig ik het vat elke 2 jaar leeg wat concreet vaak neerkomt op minder dan 5000 km.
Heel algemeen: het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.
Zo had ik ooit een discussie met de beheerder van een autowasstraat:
Er stond daar op een bord vermeld dat elke auto in ieder geval elke 2 weken gewassen moest worden, dat zou de levensduur van de auto alleen maar bevorderen.
Ik merkte op dat dit toch wel heel afhankelijk zou zijn van de gebruiksomstandigheden en in mindere mate zou gelden voor binnen gestalde auto's, dat maakte volgens hem niet uit, elke droog gestalde auto moest elke 2 weken naar buiten getrokken worden om "nat te maken".
Mijn vraag nog wat extremer: dus auto's die pekelvrij in winterstalling staan moeten ook over de weg elke 2 weken naar de wasstraat? Antwoord: Ja, die ook! :oops:
Op zo'n moment maak ik mijn eigen regels. :D
Last edited by henkr on Mon Jul 11, 2022 9:34 am, edited 2 times in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Jij hebt een autowasstraatbeheerder met heel aparte ideeën :o .

Mijn autowasfilosofie was (vroeger) heel anders. Autowassen deed ik niet aan en het natuurlijk evenwicht zorgde ervoor dat hij er (meestal) acceptabel uitzag (net zoals bij een zonnecel). En dan voordat ik hem verkocht, gaf ik hem een wasbeurt. En dan kwam er toch een mooie laklaag tevoorschijn.
Zou dat iets te maken hebben met de degelijke oude lakken op basis van oplosmiddelen en de nieuwe lakken op waterbasis, die b.v spontaan witte schurftuitslag gaan vertonen?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

We hebben hier een 106je van 1996 waar bijna geen blanke lak meer op zit, was kennelijk een buitenslaper in de regio Vlaardingen.
Later eentje erbij gekocht (2 maand ouder) die letterlijk van een oud vrouwtje in de regio Hoogeveen was en hem altijd binnen had staan, deze is nagenoeg perfect. Deze laatste en de Xantia worden in principe elk jaar gekleid en gewaxed en houden zich tot nu toe goed.
Voorzichtige conclusie: waterbasis kan best maar je moet er wel goed voor zorgen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Menno »

Mee eens , juist deze lakken verdienen aandacht en regelmatig poetsen , dan is er meestal niets aan de hand ;-)

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Dat maakt een hoop duidelijker over LHS.
Breeze wrote: Mon Jul 11, 2022 6:13 amJij hebt een autowasstraatbeheerder met heel aparte ideeën :o .
Als je auto buiten geparkeerd staat en je 'm altijd netjes wil hebben dan kloppen die twee weken vrij aardig. Maar de meeste mensen kan dat niet genoeg schelen. In the end is zo'n bord er natuurlijk voor al om meer geld uit de zakken van niet-deskundigen te kloppen.
henkr wrote: Mon Jul 11, 2022 10:52 amVoorzichtige conclusie: waterbasis kan best maar je moet er wel goed voor zorgen.
Alle auto's die ik zie rijden met lakschade zijn jaren '90 auto's, dus uit de begintijd van watergedragen lakken. Blijkbaar zijn de eerste watergedragen lakken wat minder. DIt is op eigen waarneming, dus ik weet niet hoe sluitend mijn bevindingen zijn.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Tsja, of nieuwere auto's zijn gewoon nog te jong om nu al ellende te geven. De slechte lak op Xantia's is ook vooral iets van de laatste paar jaar.
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Menno »

Ook nieuwe lakken zijn slecht …
Ik zie het op onze nieuwerwetse Citroën, als je bv vogelpoep niet gelijk verwijderd heb je een probleem , de lak is erg kwetsbaar, niet enkel tov agressieve vogelpoep.
Als ik die jaren zou verwaarlozen door niet wassen/poetsen is het eindresultaat ook bedroevend ben ik bang.

M’n jaren 90 Renault is nog helemaal netjes , waarschijnlijk goed verzorgd ( wel veel wasstraten bezocht gezien de “ waskrasjes “ ) e/o een binnenslaper geweest, na wassen ,kleien ,polijsten en waxen was die weer “ als nieuw “ , geen blanke lak problemen, netter dan m’n Xantia uit hetzelfde bouwjaar.

Van mijn ‘96 er Xantia in blue mauritius heb ik destijds de achterklep al laten spuiten wegens loslaten van de blanke lak, en die was toen niet bepaald oud ;-)
Zo ook bij m’n bordeauxrode XM uit ‘90 , die was toen ook pas een paar jaar oud , maar had al lak problemen. ( was geen metallic overigens )

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
Post Reply