Ik probeer een noodpakketje samen te stellen.
Voor het geval van panne onderweg door gebroken Y-stukjes, dan zou elke garage je verder kunnen helpen als je:
2 T-stukjes van 5 mm, een metertje brandstofslang van 4 mm, 5 mm en 6 mm, met bijbehorende klemmetjes in de auto legt.
Verder is er niets nodig.
Klopt deze beschrijving?
Groet, Alfred.
De xantiarode Xantia van Henk
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Dat klopt, waarbij aangetekend dat een lek in de lekretour echt druppelsgewijs gaat (in mijn geval tenminste) het lek heeft er zeker 3 weken gezeten en ik heb minder dan een halve liter moeten bijvullen.
Wat me echt dramatisch lijkt is een lek in de retour van de stuurbekrachtiging, die slang benadert tuinslangdikte en ik verwacht dat ie binnen 2 minuten het hele reservoir leeg kan pompen.
Klemmen: met zo'n Chinees setje kom je qua klemmen al een heel eind:
https://dutch.alibaba.com/p-detail/Zinc ... T0VlfY&s=p
Ik heb op elke verbinding een klemmetje gedaan maar waarschijnlijk was het niet eens nodig.
edit: Hier wat eigenschappen van Rilsan, de nylonachtige leidingen die Citroën ook al in de DS toepaste voor de lekleidingen, de temperatuurbestendigheid valt me eigenlijk wat tegen:
https://www.zecspa.com/en/products/pneu ... nr-pa11-sf
Wat me echt dramatisch lijkt is een lek in de retour van de stuurbekrachtiging, die slang benadert tuinslangdikte en ik verwacht dat ie binnen 2 minuten het hele reservoir leeg kan pompen.
Klemmen: met zo'n Chinees setje kom je qua klemmen al een heel eind:
https://dutch.alibaba.com/p-detail/Zinc ... T0VlfY&s=p
Ik heb op elke verbinding een klemmetje gedaan maar waarschijnlijk was het niet eens nodig.
edit: Hier wat eigenschappen van Rilsan, de nylonachtige leidingen die Citroën ook al in de DS toepaste voor de lekleidingen, de temperatuurbestendigheid valt me eigenlijk wat tegen:
https://www.zecspa.com/en/products/pneu ... nr-pa11-sf
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Dat kan ik bevestigen! Als je daarmee vijf minuten op de snelweg (rechtdoor) rijdt, krijg je al een hydrauliekmelding. Het begint ermee dat je je afvraagt waarom de mensen achter je de hele tijd hun ruiten sproeien… Overigens begrijp je dat prima zodra je de achterkant van je eigen auto ziet.
Re: De xantiarode Xantia van Henk
En dat was het deel dat van staal overgaat in rubber en dan vrijwel verticaal + haaks bochtje richting voorraadvat?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Met al dat wachten op onderdelen werd de brug al weer veel te lang in beslag genomen, redelijk lange proefrit gemaakt en alles blijft dicht, de airco die vlak voor deze klus gevuld was lijkt het ook weer goed te doen.
Gauw aan de slag met iets anders: De ID/LHS remzadels waar vorig jaar nieuwe ringen in gekomen zijn blijven potdicht en de auto remt goed!
Morgen is het 40 jaar geleden dat ie trouwauto was.
Gauw aan de slag met iets anders: De ID/LHS remzadels waar vorig jaar nieuwe ringen in gekomen zijn blijven potdicht en de auto remt goed!
Morgen is het 40 jaar geleden dat ie trouwauto was.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Geen idee, ik heb het zelf destijds niet gezien. Het was van boven ook niet te zien in ieder geval en van onderen was het ook lastig omdat alles onder de LHM zat. Inmiddels zou ik er iets meer met m’n neus bovenop staan denk ik .
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Voor het geval van lekkage onderweg rijd ik rond met een liter LHM (en een liter 10W40-olie) in de kofferbak. Voor buitenlandse reizen zou ik iets meer meenemen. Zo'n noodpakketje is best een goed idee, maar er kan zoveel stuk qua leidingen en slangen dat je volgens mij niet alles kan ondervangen. Of je kofferbak ligt standaard vol.
Mag ik hieruit opmaken dat felicitaties op hun plek zijn?
Re: De xantiarode Xantia van Henk
henkr wrote: ↑Fri Jul 08, 2022 4:18 pm Met al dat wachten op onderdelen werd de brug al weer veel te lang in beslag genomen, redelijk lange proefrit gemaakt en alles blijft dicht, de airco die vlak voor deze klus gevuld was lijkt het ook weer goed te doen.
Gauw aan de slag met iets anders: De ID/LHS remzadels waar vorig jaar nieuwe ringen in gekomen zijn blijven potdicht en de auto remt goed!
Morgen is het 40 jaar geleden dat ie trouwauto was.
Bravo Henk! En als het over 10 jaar een gouden bruiloft wordt dan neem ik aan dat het hele forum uitgenodigd wordt
Fijn dat het gelukt is!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De xantiarode Xantia van Henk
@Stars_Falling_93: Dat is helemaal correct Jan Joost
@H@ns: uiteraard is iedereen nu al bij voorbaat uitgenodigd, uiteraard vergezeld van/door zijn huidige Xantia.
Gisteravond zijn we uit eten geweest in hetzelfde restaurant waar we destijds de bruiloft gevierd hebben en de ID19 stond op dezelfde plek.
@H@ns: uiteraard is iedereen nu al bij voorbaat uitgenodigd, uiteraard vergezeld van/door zijn huidige Xantia.
Gisteravond zijn we uit eten geweest in hetzelfde restaurant waar we destijds de bruiloft gevierd hebben en de ID19 stond op dezelfde plek.
"La meilleure voiture française jamais construite"
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Dat is een mooie manier om het te vieren!
Beetje off-topic, maar is zo'n LHS ID/DS nu veel ingewikkelder dan een met LHM? Ik lees regelmatig dat exemplaren van LHS naar LHM worden omgebouwd.
Beetje off-topic, maar is zo'n LHS ID/DS nu veel ingewikkelder dan een met LHM? Ik lees regelmatig dat exemplaren van LHS naar LHM worden omgebouwd.