Onlangs werd de xantia007 site aangehaald als bron voor alternatieve onderdelen. Een paar jaar terug had ik zo'n 'verdeelstuk' voor alle retourleidingen nodig. Op die bewuste site stond (of staat) hoe je dat zelf kunt maken. Dat heb ik toen gedaan. Hij is iets minder mooi afgewerkt dan van die meneer maar ik heb er ook nog een 'verbetering' aan doorgevoerd.
De binnenmaat van een paar van die slangetjes is zo gering dat er ik er geen bruikbare slangpilaar voor kon vinden. Ik heb toen dunne koperleiding gekocht (onderdeel van een reparatiesetje voor een CV ketel geloof ik) en gebruikt. Dat materiaal buigt echter gemakkelijk. Daarom heb ik van een stukje koperen staaf een onderdeeltje gemaakt waar het stukje leiding weer in past:
De slang zit er als het ware in opgesloten zodat bij mechanische belasting de kracht niet op het kleine buisje uitgeoefend wordt maar op de huls eromheen.
Het is niet mijn mooiste werkstuk ooit gemaakt maar ik had er toen niet zoveel tijd voor want ik wilde weer met de auto kunnen rijden.
Alternatieven voor onderdelen
Re: Alternatieven voor onderdelen
Dan is het maar goed dat de foto’s niet zichtbaar zijnHet is niet mijn mooiste werkstuk ooit gemaakt maar ik had er toen niet zoveel tijd voor want ik wilde weer met de auto kunnen rijden.
Maar belangrijker is dat het functioneert zonder lekken
In ben er ook een mee aan het experimenteren geweest maar toen bleek dat ik gewalste buis had ipv een getrokken buis. Dus met naad over de lengte. Niet echt drukbestendig
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Alternatieven voor onderdelen
Het retoursysteem is toch nagenoeg drukloos?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Alternatieven voor onderdelen
Ja klopt. Maar ik ben dus ook niet verder gekomen dan een experimentje. Toen ik zag dat ik een gerolde buis had, met naad erin over de lengte, ben niet verder gegaan dan wat knutselen zonder ooit iets te plaatsen.
Ik had destijds een lekke leiding bij de stuurbekrachtiging. Dat is toen verholpen door de plaatselijke gepensioneerde mecanicien in het dorp. Een ex- Citroën monteur, later BMW ( )
Die vertelde dat ik misschien een keer de hele “spin” moest vervangen vanwege verouderde leidingen/slangen. Vandaar mijn experiment.
Ga het misschien deze zomer nog eens oppakken als de Xantia de komende apk overleeft ….
Ik had destijds een lekke leiding bij de stuurbekrachtiging. Dat is toen verholpen door de plaatselijke gepensioneerde mecanicien in het dorp. Een ex- Citroën monteur, later BMW ( )
Die vertelde dat ik misschien een keer de hele “spin” moest vervangen vanwege verouderde leidingen/slangen. Vandaar mijn experiment.
Ga het misschien deze zomer nog eens oppakken als de Xantia de komende apk overleeft ….
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008