Wel mijn Xantia heeft nu al enige weken een vering probleem.
Na starten, en enige tijd hebben stilgestaan, zakt de hele wagen vaak naar beneden en komt dan weer mooi, maar wel langzaam, op niveau.
Sedert kort, wordt nu ook wel de gehele vering harder en harder bij rijden en je voelt de vroegere zachte vering veel minder.
Zou het soms enkel de anti-zink bol kunnen zijn? LHM-niveau is wel nog volledig OK.
Er is wel geen constant getik van hoofd voorraad bol te horen.
Denk dat er nu I.F.H.S.-veerbollen opstaan. Ooit ook al eens Monroe gehad.
Enig idee of moet anders alle bollen vervangen worden?
Alleszins dank voor de info
Lbarré
Vering probleem
Re: Vering probleem
Gaat het om een gewone of hydractief?
Inzakken lijkt mij de antisinkbol maar word de vering harder met het rijden of is deze de afgelopen weken/maanden harder geworden?
Monroe is volgens mij gewoon IFHS, ik rij nu met Lizarte na tegenvallende bollen van IFHS en mijn Xantia rijd nu veel beter.
Raar want ik rij al + 15j met IFHS bollen op de CX'n en die waren altijd goed...
Inzakken lijkt mij de antisinkbol maar word de vering harder met het rijden of is deze de afgelopen weken/maanden harder geworden?
Monroe is volgens mij gewoon IFHS, ik rij nu met Lizarte na tegenvallende bollen van IFHS en mijn Xantia rijd nu veel beter.
Raar want ik rij al + 15j met IFHS bollen op de CX'n en die waren altijd goed...
Re: Vering probleem
Gaat om een gewone vering
Is wel begonnen met Inzakken maar nu is de vering de afgelopen week ook echt harder geworden.
Heb met de eerste originele veerbollen ongeveer 100000 km gedaan, maar daarna altijd sneller versleten zowel IFHS als Monroe.
Is wel begonnen met Inzakken maar nu is de vering de afgelopen week ook echt harder geworden.
Heb met de eerste originele veerbollen ongeveer 100000 km gedaan, maar daarna altijd sneller versleten zowel IFHS als Monroe.
Re: Vering probleem
Dat getik kom niet uit de voorraadbol maar uit de hogedrukregelaar, wel is het zo dat dan meestal de voorraadbol aan zijn einde gekomen is.
Ik heb ook de ervaring dat er na het monteren van nieuwe bollen na 2 jaar al duidelijk sprake is van een verminderd comfort.
Groet Henk
Ik heb ook de ervaring dat er na het monteren van nieuwe bollen na 2 jaar al duidelijk sprake is van een verminderd comfort.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Vering probleem
Vering wordt nu echt hard. Heb nog wel geen getik, maar zal wel dringend nieuwe veerrbollen nodig hebben, want met zo een harde vering rijden is bijna niet meer te doen.
Zal wel garage worden want heb geen materiaal en plaats om de bollen degelijk los te maken en dan ook nog degelijk vast te zetten. (Vooral voor achterkant en middenbol. )
Weet ook nog wel niet wat het zal worden.
I.F.H.S.- of Monroe of Lizarte-veerbollen? Heb zopas ook eens op site EUROREPAR gekeken en zag daar nog andere veerbollen.
Berekening prijs, om zelf enkel 6 bollen te bestellen, kwam al tussen de EUR 174,00 en EUR 245,00 volgens merk.
En dan nog demontage / montage ervan...
Wordt wel vlug te beslissen
Weldra zouden er dan ook nog eens nieuwe voorbanden moeten komen en nog enkele andere kosten.
Zal wel garage worden want heb geen materiaal en plaats om de bollen degelijk los te maken en dan ook nog degelijk vast te zetten. (Vooral voor achterkant en middenbol. )
Weet ook nog wel niet wat het zal worden.
I.F.H.S.- of Monroe of Lizarte-veerbollen? Heb zopas ook eens op site EUROREPAR gekeken en zag daar nog andere veerbollen.
Berekening prijs, om zelf enkel 6 bollen te bestellen, kwam al tussen de EUR 174,00 en EUR 245,00 volgens merk.
En dan nog demontage / montage ervan...
Wordt wel vlug te beslissen
Weldra zouden er dan ook nog eens nieuwe voorbanden moeten komen en nog enkele andere kosten.
Re: Vering probleem
6 bollen voor 174 euro is heel netjes. Degelijk vastzetten gaat gaat uitstekend met 2 handen: zelfs beter als je geen 2 rechterhanden hebt maar een linker en een rechter Citroen heeft het altijd over hand vast en dat volstaat bij mij nog steeds
Re: Vering probleem
Het zelf vervangen van de bollen stelt echt weinig voor.
Is zelfs mogelijk op (stevige) oprijblokken.
Als de bollen te vast zitten kun je een beiteltje en hamer gebruiken (inkeping in omtrek tikken en dan in draairichting verder tikken).
Twee waarschuwingen: zet de wagen eerst in de laagste stand zodat hij niet meer omlaag kan komen en het systeem drukloos is.
Andere punt: draai de leiding op de antizinkbol eerst los voordat je aan de bol gaat draaien.
Mvg. Alfred.
Is zelfs mogelijk op (stevige) oprijblokken.
Als de bollen te vast zitten kun je een beiteltje en hamer gebruiken (inkeping in omtrek tikken en dan in draairichting verder tikken).
Twee waarschuwingen: zet de wagen eerst in de laagste stand zodat hij niet meer omlaag kan komen en het systeem drukloos is.
Andere punt: draai de leiding op de antizinkbol eerst los voordat je aan de bol gaat draaien.
Mvg. Alfred.
Re: Vering probleem
Verder: eerste stukje losdraaien van de achterveerbollen terwijl de auto nog in zijn hoogste stand staat, dat helpt tegen meedraaien van de cilinder.
Als die wel zou meedraaien sloop je je leidingen.
Zoals Alfred al aangaf: zorg altijd voor een "freeway space" voor je eigen veiligheid, oprijbokjes zouden hier idd geschikt voor zijn
Bij hydractief: volledig laten zakken en drukloos maken van de hydractiefbollen lukt alleen bij lopende motor en geopend bestuurdersportier, dat laatste heeft neem ik aan te maken met het activeren/openen van de hydractiefkleppen.
Groet Henk
Als die wel zou meedraaien sloop je je leidingen.
Zoals Alfred al aangaf: zorg altijd voor een "freeway space" voor je eigen veiligheid, oprijbokjes zouden hier idd geschikt voor zijn
Bij hydractief: volledig laten zakken en drukloos maken van de hydractiefbollen lukt alleen bij lopende motor en geopend bestuurdersportier, dat laatste heeft neem ik aan te maken met het activeren/openen van de hydractiefkleppen.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Vering probleem
Alleszins al bedankt voor de info.
Nu ook nog wat LHM-olie en dan vooral nog tijd zien te vinden
Nu ook nog wat LHM-olie en dan vooral nog tijd zien te vinden
Re: Vering probleem
Zal dringend de vering moeten in orde brengen.
Neem ik, zelf heel traag, een bochtje, dan hoor je de voorbanden echt piepen.
Vering wordt ook harder en harder.
Bij het remmen, op rechte baan, voel je de voorkant dalen maar de achterkant gaat dan weer hoger.
Neem ik, zelf heel traag, een bochtje, dan hoor je de voorbanden echt piepen.
Vering wordt ook harder en harder.
Bij het remmen, op rechte baan, voel je de voorkant dalen maar de achterkant gaat dan weer hoger.