Het Café

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Denkertje voor Adri?
Vorige week had ik in mijn opruimwoede een versnellingsbak met achterbrug van een antieke trekker in de takel hangen, die takel zit aan een hijsbalk ongeveer 5meter hoog en de hijslast was ongeveer 500kg.
Het viel me op dat ik zonder veel moeite de hijslast zijwaarts kon bewegen, dat voelt ook logisch omdat er in dat traject de last nog nauwelijks omhoog komt.
Nadat het oud ijzer afgevoerd was loop ik daar al dagen over te mijmeren in die zin, hoeveel neemt de benodigde kracht toe als je de hijslast zodanig zou verplaatsen dat ie ook het plafond raakt, er is dan dus een cirkelsegment van 90 graden afgelegd.
Ik neem aan dat op dat moment de benodigde kracht 5000N zal zijn en dat de hijsketting spanningvrij is.
Mij gaat het om het traject tussen 0 en 90 graden, ik kan slecht geloven dat er sprake zal zijn van een lineair verband.
Klopt mijn vermoeden dat de grafiek ook wel eens een cirkelsegment zou kunnen zijn of is dat te simpel gedacht.
Er hoort natuurlijk ook een formule bij die de verhouding tussen afgelegde weg/dan wel hoekverdraaing t.o.v. de benodigde kracht weergeeft.
Mijn cirkeltheorie doet me vermoeden dat in de formule het getal Pi zal voorkomen daarna houdt het bij mij op. :)
Iemand een idee? :)

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

'k Snap er de balle van. Maak er eens een schetsje van.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Aantekening 2019-08-11 102657.pnglast.png
Aantekening 2019-08-11 102657.pnglast.png (9.06 KiB) Viewed 3506 times
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Oh, maar dat is heel simpel.
Bij nul graden is de zijwaarts benodigde kracht ook nul omdat op de raaklijn van de (zijwaartse) beweging er geen vertikale beweging is.
Daarna neemt de benodigde kracht asymptotisch toe, om bij 90° oneindig te worden. M.a.w., het lukt nooit om met een zijwaartse kracht de last helemaal naar 90° te trekken.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Zoiets:
Attachments
Krachtverloop takel zijwaarts.jpg
Krachtverloop takel zijwaarts.jpg (16.87 KiB) Viewed 3502 times
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Je zou dus kunnen stellen dat in het nul graden gebied de enige tegenkracht veroorzaakt wordt door de inertie van de last?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Aksie = reaksie (sprak de ouwe hippie).

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Hoe lang is 't nu geleden dat je het Maagdenhuis bezet hebt Adri? :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Ik snap het niet.
Zie mijn aangepaste tekeningetje. Die krachten kun je toch ontbinden in vectoren? Volgens mij zou de kracht om hem 90gr te kunnen draaien hetzelfde moeten zijn als de last want de sinus van 90gr is 1 immers.
Zeg het maar: wat doe ik verkeerd?
Attachments
krachten.png
krachten.png (27.72 KiB) Viewed 3487 times
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

De crux is dat een zijwaartse kracht geen verticale component heeft. Probeer in gedachte maar 500 kg tegen het dak aan te trekken en dan niet smokkelen met ietsje omhoog trekken.
Ben nu met (fiets)vakantie, maar zal bij terugkeer wel een krachtendiagram tekenen.

@Henk, welke bezetting bedoel je?

Adri
Last edited by Breeze on Sun Aug 11, 2019 6:51 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply