De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Breeze wrote: Mon Dec 13, 2021 3:09 pm Interessant, maar ik verwacht dat dat bij mijn ES9 motor allemaal weer anders zit.
Dat zit het geheid maar dat maakt voor plan2 dus niet uit, het enige dat je nodig hebt is een onderste radiatorslang en die heeft elke vloeistofgekoelde auto.
Als het ding er eenmaal zit is er ook wat minder aversie tegen het meenemen van de waterpomp tijdens de D-riemwissel.
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Ik ben inmiddels wat verder:
Om olie en kvs ook gebruikt strikt gescheiden te houden heb ik er maar een goedkoop extra afzuigapparaat bijgekocht:
Image
Bij de 106jes werkt dat perfect, de zuigslang komt zonder veel moeite tot onderin de onderste radiatorslang:
Image
Om ook via de plug in het blok zonder morsen te kunnen aftappen daarvoor een hulpstukje gemaakt van een Xantia benzineslang en een haaks stukje 106 kachelslang:
Image
Voor de Xantia is het een iets ander verhaal, om de dunne harde kunststofslang de diverse bochten en overgangen te laten passeren heb ik eerst via de empirische methode het uiteinde met een remleidingbuigtang en wat warmte in een bocht gezet:
Image
zodat uiteindelijk na wat draaien en drukken de slang tot onderin de radiator uitkwam, je voelt hem passeren als je in het onderste stuk slang knijpt, totaal zat ie er zo'n 78cm in.
Image
De linkerkant van de auto ietsje opgekrikt om het laatste beetje vloeistof naar rechts te laten lopen:
Image
Het blok aftappen ging perfect, minder dan 1 theelepel gemorst:
Image
Nadien zoals gebruikelijk het systeem vacuüm-gevuld, dat gaat echt supersnel:
Image
Resultaat: Ik ben best wel tevreden, denk dat de hele klus zo'n 20 minuten duurt. :)
Last edited by henkr on Sat Mar 26, 2022 2:58 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 951
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Goed bezig :D

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Tato
Posts: 92
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Tato »

Mooi project Henk. Ik snap alleen het stukje vacuüm vullen niet. :lol:
Grtz,

Maurice
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Het hele systeem wordt d.m.v. een venturi aangesloten op perslucht vacuüm gezogen, de slangen worden zelfs plat.
Je kan dan nog even kijken of er mogelijk ergens een lek zit en het vacuüm dus terug loopt.
Vervolgens draai je een kraantje open naar een slang die in een vat nieuwe kvs hangt en binnen een minuut zit het systeem vol met kvs.
Daarna sluit ik op dezelfde nippel in de dop een druktester aan die ik met een paar slagen op 0.5-1 bar zet.
Image
Als je op dat moment de ontluchtingsnippels op het thermostaathuis en voor de kachel even open draait is het systeem al ontlucht voordat de motor überhaupt gelopen heeft.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Tato
Posts: 92
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Tato »

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Grtz,

Maurice
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Zoals wellicht nog bekend heb ik een paar jaar geleden mijn stalen velgen gewisseld voor plaat-alu velgen van de C5 met Crossclimate's in de maat 195/60R15.
Image
Over de rijkwaliteiten kan ik kort zijn, dat is ronduit subliem, de enige puntjes van orde zijn wellicht de wieldoppen.
Doordat het aluplaat dikker is dan staal is de "sponning" waarin de wieldop valt dus kleiner, de wieldop moet er dus met redelijk grof geweld op zijn plaats gemept worden zodat er na een paar jaar toch wel enkele scheurtjes/barstjes zichtbaar zijn.
Mijn vraag is dus: zijn er voor de C5 identieke wieldoppen geleverd die beter op de plaat-alu velgen passen?
Om met duidelijke C5 doppen rond te rijden gaat me weer te ver. :lol:
Last edited by henkr on Sat Mar 26, 2022 3:23 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Menno »

Ja ( enigszins ) maar vind maar eens een paar fatsoenlijke…

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /10943631/

Deze zaten enkel op de C5 1 , en dan ook nog de meest cheap ass uitvoering ;-) ( bijna niet geleverd )

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Dank je Menno, dat is duidelijk!
Mijn ogen open houden voor gave Xantia-doppen dus!
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Zo! voor de eerste keer nat geworden dit jaar, hij zat nog vol dode insecten van vorig jaar.
Met 150 bar heet water ging het nog redelijk makkelijk, nu kleien en waxen, daar gaat zomaar een weekje in zitten.
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply