In SEDRE is wel het schema te vinden van het instrumentenpaneel. Maar niet hoe het aangesloten is, en waar 'ie z'n spanning vandaan haalt.
Het schema zal ik je sturen, aan de hand daarvan kun je wellicht verder zoeken.
Oftewel, je zult met een voltmeter aan de gang moeten en kijken hoe het zit. Ook of er wél spanning op de dimmer staat, en of die spanning dan nog wel doorkomt.
Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Begon ik vanmorgen vol goede moed, met de JW info, aan de falende verlichting van de tellerbak, bedacht ik me ineens dat iemand me zaterdag had geattendeerd op 2 niet brandende achterlichten. Ook herinnerde ik me dat het “lichten aan” alarm, omstreeks dezelfde tijd als de tellerbak, het ook niet meer deed. En ja hoor zekering nr. 11 was wijlen. De artistieke, maar wel veilige parkeer/achterlichtschakeling is zodanig dat er één zekering is voor parkeerlicht linksvoor, achterlicht linksbinnen en achterlicht rechtsbuiten. Lang geleden had ik ontdekt dat het luchtalarm (volgens de automatische tekstcorrectie) ook op die zekering zit en dat had ik gelukkig gedocumenteerd. En ja hoor, na de zekeringvervanging was de tellerbak ook weer in volle glorie verlicht.
Wat mij verbaast en in hoge mate irriteert is, dat die 2 functies niet vermeld staan in de zekeringlijst. Die tellerbak is potverdorie hartstikke belangrijk. Toen ik zaterdagnacht uit Maastricht terugreed naar de polder moest ik zonder kerstboomverlichting voor m’n neus mijn weg zien te vinden in het donker. Met een zaklantaarn heb je dan nog enig licht en gelukkig deed Google Kaarten het ook nog, dus tempo 130 kon ik goed in de gaten houden.
Weer een ervaring rijker.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Hoe werken die, is dat een lampje/ledje dat gaat branden als je 'm op de zekering drukt die kapot is?
En werkt dat dan ook als er geen enkele belasting hangt aan die zekering?
Ha! dat vroeg ik me in eerste instantie ook af, de tester heeft een klein knoopcelletje en genereert dus bij een intacte zekering zijn eigen circuitje.
Het maakt daarbij niet uit of de bewuste zekering spanningvoerend is of niet.
Het ding kan niet gedemonteerd worden maar toen ik die mogelijkheid nog had heb ik hem een keer onder het Rö-apparaat gelegd en werd er een en ander van de inhoud zichtbaar
Denk dus dat ik een nieuwe moet kopen als het batterijtje overleden is.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Best een handig ding. En zelfs met een verschuivend pinnetje zodat die kleine friemel zekeringentjes ook getest kunnen worden.
Waar heb je die vandaan Henk?