De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Ik heb een type Ii maar hij remt perfect! Vandaag nog getest voor ik na de apk ging en daarna met een verse apk naar huis.
Heb ze wel van tevoren verteld dat ze ‘m even een minuutje stationair moesten laten draaien alvorens hem op de rollers te rijden ;)

Soms moet dat kennelijk, ook met een type 2. Net als je soms (nog steeds) moet uitleggen dat de handrem op de voorwielen zit :shock:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Heb ooit met een CX in de beginjaren van de APK de keurmeester eerst het hele rapport laten invullen waarop vermeld stond: "handrem werk niet", en toen gevraagd of ie de handrem nog eens wilde checken en dan op de voorwielen. :D
Vanaf dat moment, als ik weer met een HP Citroën voor de keuring waren zijn collega's maar al te bereid om door de werkplaats te schreeuwen "Handrem zit voor hoor" :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by bthomas »

Feije wrote: Tue Aug 10, 2021 6:20 pm Dan zou die blijven branden tijdens het rijden. Bij mij branden ze gewoon altijd als de motor niet loopt, net als de meeste andere controlelampjes. Ik ken het ook niet anders dan dit. Misschien een verschil in type 1/type 2?
Uit mijn hoofd is dat bij mijn auto's ook zo. Gaat het stoplampje niet ook branden als de oliedruk weg valt? Lijkt me stug dat je oliedruk hebt met stilstaande motor.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Zou me niet verbazen, maar het hydraulieklampje gaat ook branden. Oliedruk valt volgens mij inderdaad heel snel weg nadat je je motor uitzet. Ik heb wel eens gezien dat er al oliedruk was voordat de motor aansloeg, dus tijdens het ronddraaien op de startmotor. Met name bij oudere auto's (en m'n motorfiets) die soms wat moeilijk aanslaan. Of die gewoon helemaal niet aanslaan natuurlijk :roll:.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De V6 Break van Breeze

Post by H@ns »

Hydrolieklampje? Zit die er ook op?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Heb me wel eens af zitten vragen hoe de schakeling naar de STOP-lamp werkt.
Het is aannemelijk dat elke sensor in de stand "foute boel" een verbinding met de massa bewerkstelligt, dat is sowieso het geval bij de oliedruksensor.
Als al die draden simpelweg aan elkaar geknoopt waren bij de STOP-lamp zouden bij een reactie van 1 sensor behalve de STOP-lamp ook alle andere waarschuwingslampen gaan branden, uiteraard is dit niet zo.
Is het een kwestie van in elke aanvoerende draad een diode plaatsen?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

H@ns wrote: Wed Aug 11, 2021 9:32 amHydrolieklampje? Zit die er ook op?
Hydrauliek.png
Hydrauliek.png (72.3 KiB) Viewed 2405 times
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by bthomas »

Ik heb wel eens gezien dat er al oliedruk was voordat de motor aansloeg, dus tijdens het ronddraaien op de startmotor.
Ik zat onlangs naar een episode van Ed China's youtube ding te kijken en daarin zei hij dat het verstandig was om, als je een motor na een lange tijd stilstand voor het eerst gaat starten, eerst de ontsteking onklaar te maken en te kijken of je oliedruk krijgt bij het starten. Als je dat als waarheid aanneemt zou het dus altijd zo moeten zijn. Bij mijn boot niet: ik moet zelfs een beetje gas geven voordat het oliedrukalarm wegvalt.
En daar is er naast een visueel alarm ook nog een krijsende pieptoon.
Is het een kwestie van in elke aanvoerende draad een diode plaatsen?
Zo kun je dat natuurlijk implementeren maar ik vermoed dat het bij de Xantia wel iets beter verstopt zit, bijvoorbeeld in de elektronica op het instrumentenpaneel. Bij de echte Xantia's natuurlijk, de type 2's.

Edit: mijn boot heeft wel een dieselmotor natuurlijk, dat is wel iets anders.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Ik heb wel eens zitten bedenken om als dagrijverlichting ook op oudere auto's verplicht zou worden deze te schakelen via de oliedruksensor, dan heeft de accu bij de eerste "klap" van de startmotor i.i.g. nog de beschikking over zijn volledige capaciteit. :idea:
Bij een HP geveerde auto zou de hydraulische druk een nog betere parameter zijn
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Wat mij betreft niet echt, want dan begint die bij mij te knipperen als ik binnen honderd meter na vertrek een bocht maakt of over een paar hobbels ga :lol:. Sommige Xantia's zijn trouwens gewoon voorbedraad op het aanzetten van de verlichting nadat de motor is gestart, omdat het voeren van dimlicht in Scandinavië altijd verplicht is. Volgens mij is het een kwestie van een paar relais plaatsen onder je zekeringenkast. Er zijn wel mensen die het aan de praat hebben gekregen: https://youtu.be/GJ7nOb1r19Y
Post Reply