Het Café

User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Vraag 1. Je toonde laatst een foto van de motorbok, maar die kan ik niet meer vinden.
Vraag 2. (Een van) de belangrijkste (maten) maat is de horizontale afstand tussen de ophanging (dus de M7 boutjes) en het zwpnt van de motor. Hoe moet ik dan de rode pijl interpreteren?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Vraag 3. Massa v.d. motor (mag in g of kg).
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

1. Dat was een linkje naar HBM: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... tAQAvD_BwE

2. ik heb de zwaartelijn zo'n 5cm onder het midden van het geheel gepositioneerd omdat de zwaarste onderdelen onder in het blok zitten vandaar dus die 30cm op een totale hoogte van 65cm
De grens tussen blok en bak is lastig te zien maar zit waar de rode pijl links stopt, dus als de bak er af is zal ie daar tegen de bok geschroefd zijn.
Qua opbouw zit er weinig verschil tussen links en rechts op de foto dus ik ga er vanuit dat het zwaartepunt zich in het midden van de rode lijn bevindt, dat zal dus zo'n 28 cm zijn (op de helft van de lengte van het blok dus)

3. De massa is ongeveer 150kg.

Vraag: in hoeverre is de plaats van het zwaartepunt in horizontale zin van invloed op de trekkracht op de bouten?
Alles wat (in dit geval rechts) van de bevestiging zit werkt toch mee aan de hefboomwerking?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Als de vrouw van huis is dansen de muizen, dus moet nu eerst de was binnen halen, eten maken en daarna tennissen. Maar ik zal (hopelijk) daarna op al uw vragen antwoord geven. Eerste inschatting is dat de Mzeventjes worden belast op ong. de helft van hun maximum trekkracht (= 0,2% rekgrens).

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Kan me voorstellen dat het met de onderste bouten wel zal meevallen, die worden alleen op afschuiving belast, de bovenste wordt een ander verhaal.
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Weer een stapje verder, zo makkelijk als het rechter remplateau er uit en uit elkaar ging zo lastig was de linkerkant, het binnenste remblok moet er eerst uit om het plateau zo ver te kunnen kantelen dat ie onder de nokkenaspoelie uit wil, geen beweging in te krijgen, uiteindelijk met een pneumatische pendrijver het blok omhoog getrild en toen was ie er uit:
Image
Ook het automatisch afstelmechaniek zat vast, na een tijdje trillen in een zuur bad zag het er weer uit als nieuw:
Image
Een hele apotheek aan reinigingsmiddelen op de body losgelaten om het meeste alu-oxide er af te krijgen:
Image
En het zit weer in elkaar, met nieuwe asbestblokken en cunifer leidingen:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Hoe zagen de zuigertjes er uit, en de boringen waarin ze lopen?

Al met al: een "drama van een constructie".

De latere, waarbij de klauwen aan de zijkant van de bak zaten, was heel wat simpeler, en beter.
Ook het vervangen van de remblokken was daarbij een simpele klus, als je eerst even ruimte gemaakt had om er bij te kunnen ;)

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Voor de reiniging ronduit verschrikkelijk maar de verchroomde zuigers zagen er na reiniging eigenlijk onberispelijk uit paar minuscule corrosieplekjes maar die vallen ruim buiten de O-ringen in de cilinderwand.
Het aludeel (de cilinders dus) werd echt mooi schoon en glad maar daarvoor was wel met tussenpozen zo'n anderhalf uur trillen in een zuur bad voor nodig.
Het is eigenlijk gewoon een kwestie van geduld hebben tot alle oxiden opgelost zijn
Ik heb de groeven rondom helemaal afgetast met tandheelkundig instrumentarium en geconcludeerd dat het glad genoeg was.
Inderdaad waren de nieuwere modellen met de separate handremblokken makkelijker maar dit blijft toch een geniaal stukje techniek, 't is bijna net een uurwerk van binnen en als alles schoon en goed afgesteld is werkt het grandioos.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Tuinhuis

Tuin leeg.jpg
Tuin leeg.jpg (221.42 KiB) Viewed 2506 times

Het bouwrijp maken voor de nieuwe blokhut vordert gestaag. Dat in de aarde wroeten vind ik best leuk, maar is wel vermoeiend. Zeker als je je hele leven kantoorkruk bent geweest.


Motorbok
Zie hieronder de berekening, die een ruime veiligheidsmarge laat zien voor de M7 bouten.

Motorbok ID19.jpg
Motorbok ID19.jpg (168.36 KiB) Viewed 2506 times

In dwarsdoorsnede heb ik de momentstelling toegepast om punt A. De positie in hoogte van de diverse motordelen is niet interessant voor deze berekening. Het enige wat telt is de horizontale positie van het zwaartepunt
henkr wrote: Tue Aug 03, 2021 7:37 amVraag: in hoeverre is de plaats van het zwaartepunt in horizontale zin van invloed op de trekkracht op de bouten?
Alles wat (in dit geval rechts) van de bevestiging zit werkt toch mee aan de hefboomwerking?
Aan de momentstelling kan je zien dat het moment veroorzaakt door het motorzwaartepunt van grote invloed is op de kracht in de ophangbouten. Een ander belangrijke parameter is de vertikale afstand tussen de ophangbouten. Ga in gedachte die afstand maar even erg klein maken. Dan zie je het moment op de bok en de trekkrachten op de bovenste bouten omhoog schieten.
Zowel de normaalspanning als de afschuifspanning in de M7 bouten liggen ver onder de 0,2% rekgrens van 384 MPa (=N/mm2). Dit alles onder aanname van 8.8 materiaal voor de bout.
Als extra info de eigenschappen van een M6 en een M8 bout waaruit ik de M7 heb geïnterpoleerd:

M7 bouten voor motorbok DS.jpg
M7 bouten voor motorbok DS.jpg (222.59 KiB) Viewed 2506 times


Trillen
henkr wrote: Wed Aug 04, 2021 8:35 pmzo'n anderhalf uur trillen in een zuur bad
Interessant, dit is neem ik aan ultrasonoor reinigen. Mijn vers aangeschaft 600 ml apparaat is instelbaar tot maximaal 9 minuten trillen. En daarvan werd een verroeste schroef niet echt schoon. Dus als ik het goed begrijp is het een kwestie van volhouden.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Bedacht me nog dat de scherpe hoeken van schroefdraad een sterke kerfwerking geeft. En dat maakt het extreem gevoelig voor een vermoeiingsbreuk. Dus als je de neiging krijgt om de motor te starten terwijl hij op de bok hangt: NIET DOEN.

Adri
Last edited by Breeze on Thu Aug 05, 2021 6:25 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply