Het Café

User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Neuh, de tijd dat ik zeilde in Valken met watervast multiplex van Bruynzeel is lang voorbij, dus ik heb gewoon uit de voorraad het eerste de beste passend stuk multiplex genomen. Bovendien staat het niet in direct kontakt met water, alleen regenwater. Wel veredeld met Rambo pantser Jachtlak. Wat is dat spul duur geworden zeg, maar dat geldt eigenlijk voor alle verven en lakken.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Graag gedachten van medetechneuten over het volgende, Adri??? :D
Zoals eerder vermeld heb ik motor en bak van de ID19 in de takel hangen, startmotor is klaar, achterste krukaskeerring is vervangen en aan de remplateau's wordt nog gewerkt.
Het hele aandrijfaggregaat lekte best wel wat olie, voor zover ik kon zien i.i.g. bij de bewuste achterste keerring maar vreemd genoeg ook uit de aansluiting voor de slinger aan de voorkant van de bak, daar moet inwendig ergens een O-ring zitten.
Ik twijfel nog of ik nou ook gelijk de voorste krukaskeerring zou moeten vervangen, dat is een "hell of a job" omdat de motor op zijn kop gedraaid moet worden, alle hoofdlagerkappen losmaken en de krukas iets liften geeft volgens het reparatiehandboek voldoende ruimte on de 2 halve keerringen te vervangen.
Het liefst laat ik alles gewoon zitten dus. :D
Verder zie ik in dat proces een donderwolk hangen, om een motor te kunnen draaien heb ik zo'n motormontagebok, vergelijkbaar met deze:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... tAQAvD_BwE

Het is de bedoeling dat de adapter van die bok vastgemaakt wordt aan het motorblok met bouten van dezelfde diameter als die naar het koppelingshuis maar dan verlengd om in de afstandsbussen te passen, die bussen zijn ervoor opdat je in principe het vliegwiel kan laten zitten.
Nou hebben veel motoren (zelfs de 2CV) op die plek M10 bouten maar zo niet de ID, die bouten zijn M7 !
Ik heb dus ernstige twiifels of dit een verstandige actie zou zijn, het blok weegt globaal 150kg, met bak ruim 200, ben bang dat M7 boutjes zullen afknappen als de bekende lucifershoutjes, een M10 zou al ruim 2x zo sterk moeten zijn.
Om een idee van het gewicht te geven: het geheel hangt nu aan een H100 balk voor de werkbank (3,5m overspanning) en ik vind het al veelzeggend dat de loopkat veel makkelijker naar het midden van de garage rolt dan naar de zijkanten, de balk buigt kennelijk al door.
De vraag is dus of er een globale berekening dan wel schatting te maken is wat die 4 M7 bouten zouden kunnen hebben.
Zoals gezegd laat ik liever de hele actie achterwege maar het idee houdt me wel bezig, misschien eerst maar eens met een endoscoop in het vliegwielhuis loeren om te kijken of het echt nodig is.

Groet Henk
Last edited by henkr on Thu Jul 29, 2021 3:45 pm, edited 1 time in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Gevoelsmatig lijkt het mij ook een slecht plan om de motor op te hangen aan M7 boutjes. Maar je hebt de boel nu wel uit elkaar en dan is het altijd nog minder werk om nu die kering te vervangen dan als je er straks als alles weer in elkaar zit achter komt dat het toch nodig is. Het kost misschien wat tijd maar kun je niet een speciale adapter construeren om de motor aan op te hangen op punten die wel sterk genoeg zijn?

M7 is een zeldzame maat die volgens mij alleen bestaat om dolgedraaid M6 schroefdraad te vervangen ;-)
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Dat laatste valt mee hoor Bert, ik denk dat de Fransen pas rond eind jaren tachtig, begin negentig van de M7 bouten afstapten, voor die tijd zaten hele auto's er mee in elkaar geschroefd. ( en vielen evenzo met diezelfde M7 net zo hard weer uit elkaar) :lol:
Vanaf +/- 1970 gingen de overeenkomstige boutkoppen van 12mm naar 11mm.
Wat toen ook veel voorkwam zijn de zgn. wielewaalbouten, zo ook hier op het koppelingshuis:
Image
Ze zitten ook op de tuimelaarassen van de 2CV en op heel veel plekken aan de HY.
Gelukkig heb ik in de tachtiger jaren daar een dop voor gekocht (Facom C-29)) die dus al heel lang uit de catalogus verdwenen is:
Image
Ik kom de M7 en de nog iets zeldzamere M9 nu dagelijks tegen, zo vaak dat ik voor beide maten al snijtappen en platen op de kop getikt heb.
Vraagje voor de kenners: Waar kom je op een Xantia nog de maat M9 tegen? :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

'k Zit even met de afvoer van een gesloopte blokhut, maar ik ga er naar kijken.

Blokhut ex.jpg
Blokhut ex.jpg (80.9 KiB) Viewed 2356 times

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Wat een destructie Adri!
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Ja maar, uit chaos kan weer iets moois opkomen. De bedoeling is dat er een nieuwe blokhut gaat opbloeien. Nu is alles kaal, zodat er onverwachte vergezichten opduiken en "me gras" is ook weer houtvrij.

Me gras.jpg
Me gras.jpg (250.63 KiB) Viewed 2338 times

M7 boutjes.
Even de toelaatbare belasting opgezocht voor een 8.8 kwaliteit bout. Daarvoor moet je interpoleren tussen een M6 en een M8 bout. Voor de spanning waarbij de 0,2% rekgrens wordt bereikt hoort F = 18,2 kN (= 1,8 t in gewone mensentaal). Dat is dus de toelaatbare kracht F zonder enige veiligheid. De 0,2% rekgrens is gedefinieerd als de spanning tot waar geen blijvende vervorming optreedt. De breeksterkte ligt een stuk hoger.

Om een inschatting te kunnen maken van de (on)haalbaarheid, moet je even een schetsje maken met de hoofdmaten van de ophanging en een schatting van de motormassa en zwaartepuntsligging t.o.v. de bok.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Tato
Posts: 91
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Het Café

Post by Tato »

Ik dacht een rare plek voor een Xantia, maar het is alleen de achterklep. :D :D
Grtz,

Maurice
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

:lol: :lol:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Breeze wrote: Thu Jul 29, 2021 11:52 pm Ja maar, uit chaos kan weer iets moois opkomen. De bedoeling is dat er een nieuwe blokhut gaat opbloeien. Nu is alles kaal, zodat er onverwachte vergezichten opduiken en "me gras" is ook weer houtvrij.


Me gras.jpg


M7 boutjes.
Even de toelaatbare belasting opgezocht voor een 8.8 kwaliteit bout. Daarvoor moet je interpoleren tussen een M6 en een M8 bout. Voor de spanning waarbij de 0,2% rekgrens wordt bereikt hoort F = 18,2 kN (= 1,8 t in gewone mensentaal). Dat is dus de toelaatbare kracht F zonder enige veiligheid. De 0,2% rekgrens is gedefinieerd als de spanning tot waar geen blijvende vervorming optreedt. De breeksterkte ligt een stuk hoger.

Om een inschatting te kunnen maken van de (on)haalbaarheid, moet je even een schetsje maken met de hoofdmaten van de ophanging en een schatting van de motormassa en zwaartepuntsligging t.o.v. de bok.

Adri

Beetje lastig te interpreteren maar hier een endoscopische opname vanuit het koppelingshuis boven in beeld is het vliegwiel dat redelijk droog lijkt te zijn, onder de alu uitstulping van de krukasafdichting, wel wat vochtig maar ook niet zo dat ie drijft van de olie:
Image
De afmetingen van de motor:
De vier M7 boutjes bevinden zich in een rechthoek waarvan de horizontale zijden ongeveer 30cm zijn en de verticale 23cm (gele pijl)
Mijn schatting is dat het zwaartepunt iets onder de motorsteunen ligt (rode pijl), dat is ca 30cm vanaf de onderzijde, de lengte van het blok is 56cm.
De hoogte van het blok is 65cm (blauwe pijl)
Image

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply