Het Café

User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Mooi verhaal :lol:

Nog zo eentje, met een andere afloop....
Ik deed m'n rijexamen in 1963, ik zat toen in dienst. Dat werd afgenomen in Breda, ik reed in een Renault Dauphine.
In een smal straatje zag ik een kind dat van achter een auto de straat op wilde rennen, en trapte voluit op de rem. De examinator had dat (nog) niet gezien en dus schoot hij naar voren (gordels waren er nog niet), met z'n hoofd tegen de voorruit. Dat deed hem pijn, letterlijk en figuurlijk.

Ik slaagde met glans voor m'n praktijkexamen, maar bij het mondelinge theorie examen (dat ging toen nog zo) liet hij me alsnog zakken, op een oneigenlijke manier. Maar ja, daar kon je toen nog niks tegen doen.
Dat heb ik kort daarna over gedaan, en kreeg ik m'n rijbewijs alsnog ;)

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Daar kon je van die onbenullige vragen tegen komen als: "Hoe lang mag een sleepkabel zijn", heel flauw maar daar bestaat dus geen eis voor, zolang je er maar voor zorgt dat de afstand tussen trekkend en getrokken voertuig niet meer is dan 5 meter. :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

Instinkers. En ja, rijden zonder gordels heb ik nooit ervaren denk ik. Zelfs op de achterbank maar zeer zelden meen ik. En dan een noodstop moeten maken...

In aanvulling op mijn verhaal moet ik zeggen dat ik de instructeur wel netjes bedankt heb voor zijn inzet. Ik was heus de makkelijkste leerling niet, had best enige moeite met "schools" rijden. Het zichtbaar kijken ipv uit de ooghoeken en zo. Ik waardeerde heus dat hij dat er voldoende in getimmerd heeft om in één keer praktijk te halen. En zo was ie ook het snelst van me af toch ? :lol:

Later zonder noemenswaardige perikelen nog A en E gehaald, misschien ooit nog eens C, puur voor de lol... Salaris van een chauffeur is schrikbarend laag, dus een carrière switch zal het niet worden ;)
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Ik heb nog 2 auto's gehad zonder gordel, de 2CV-AZ en de ID19.
Voor de ID heb ik zelf een verloopstuk gelast van de 2??? gaten in de B-stijl met naar ik dacht M10 draad naar de gebruikelijke AF maat 7/16" die voor gordels gebruikt wordt (kennelijk waren gordels een Amerikaanse uitvinding en is de maatvoering ook altijd Amerikaans gebleven. :(
Over de rijlessen: bij het achteruit rijden zaten er in de lesauto 2 gekleurde speldeknoppen in het rubber van de achterruit die moest je dan achteromkijkend in lijn brengen met de stoeprand.
Pas bij CD werd je geleerd om alles op de spiegels te doen en dat ben ik sindsdien ook blijven doen, ook met aanhangers.
Bij A zei de instructeur: "Je rijdt alsof het een brommer is, dat gaan we je even afleren, je dient je nu te gedragen als bestuurder van een motorvoertuig" :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

@Gordels.
Mijn eerste auto's waren ook gordelloos, uiteraard. 2CV AZ, (Sl)Opel Rekord P1 en R4 Export. Bij de R4 heb ik naderhand heupgordels ingebouwd bij de voorstoelen. Kennelijk zaten daar al voorgeboorde en getapte gaten in, want ik kan me geen moeilijke bevestigingstoestanden herinneren. Die gordels heb ik nog steeds (ergens) liggen. Bij de eerste GS Break zaten 3-puntsgordels, maar zonder oprolautomaat. Dat vond ik een uitermate prettige methode, want je kon de heupgordel strak aantrekken en dat geeft een goed gevoel bij de beheersing van alle bedieningsorganen. Een vaste schoudergordel is dan weer wat minder. En bovendien zijn de rondslingerende gordels irritant voor een geordend en net persoon zoals ik. Het ideaal waar ik wel eens naar heb gezocht (en niet gevonden) is een vaste heupgordel in combinatie met een schouderoprolgordel (woordwaarde?).
De toepassing van de extra schoudergordel was indertijd onderwerp van veel discussie. Ooit las ik een onderzoek uitgevoerd door de Technische Universität Berlijn (iirc), waarin na uitgebreide ongeval-analyse bleek dat de toevoeging van een schoudergordel ten opzichte van een enkele heupgordel, maar een zeer minimale afname van de verwondingen gaf. Dat leek me ook wel logisch, want het belangrijkste is dat het zwaartepunt van je romp wordt gefixeerd. Nog wel eens gezocht naar dat rapport, maar nooit meer gevonden.

Adri
Last edited by Breeze on Thu Apr 29, 2021 8:07 am, edited 2 times in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Breeze wrote: Wed Apr 28, 2021 1:58 pm irritant voor een geordend en net persoon zoals ik.
Bij dat zelfbeeld passen geen lukraak op het dashboard geschroefde kabels. :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Probeer ik eens een serieus verhaal te schrijven, krijg ik dit over me heen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

JW-C5 wrote: Tue Apr 27, 2021 11:31 amIk deed m'n rijexamen in 1963, ik zat toen in dienst. Dat werd afgenomen in Breda
ROLM-opleiding, Trip van Zoudtlandtkazerne aan de De la Reyweg?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

web wrote: Tue Apr 27, 2021 11:05 amMisschien om je op scherp te zetten?
Zou kunnen, maar echt geweldig werkte het niet. Aan het begin van mijn examen reed ik veel te voorzichtig omdat ik normaal ook niet zo "schools" reed.

Vervolgens kreeg ook ik een ingreep tijdens mijn examen bij de stop-opdracht. Dit was een opdracht waarbij je de auto binnen twee meter achter een geparkeerde auto vooruit neer moest zetten. Daarna moest je ook vooruit weer wegrijden. Tijdens de lessen stond ik nooit binnen die twee meter, dus tijdens het examen had ik zoiets van "dat gaat me deze keer niet gebeuren!" Tsja, toen stond ik volgens de examinatrice te dichtbij :lol:. Ik probeerde weg te rijden en wist dat de auto eventueel ook nog parkeersensoren vóór had. Zodra ik weg wou rijden zag ik dat de examinatrice haar voet naar de rem bewoog. Ik keek om me heen: er zat toch niet nog ergens een auto of fietser op de weg die ik nog niet had gezien? Die was er inderdaad niet. Dus ik reed alsnog weg en kreeg dus die ingreep. Na even overleggen - waarbij ik onder andere zei dat ik zeker wist dat dit kon en dat de auto eventueel ook parkeersensoren had - liet ze me mijn gang gaan en bleek er inderdaad genoeg ruimte te zijn.

Maar ik dacht ook dat je per definitie gezakt was na een ingreep. Daardoor begon ik wat normaler te rijden, niet zo voorzichtig als in het begin. En juist daardoor was ik geslaagd ;).
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Het bezit van een slimme telefoon (wie heeft hem niet?) gaat gepaard met zorgen voor het op lading houden van derzelfde, maar ook het gebruik van de juiste trafo met aansluitsnoer en stekker (connector in goed NL) is nog steeds niet helemaal universeel. Personen met een klassieke telefoon (ja die zijn er ook nog) hadden het vroeger nog moeilijker, want er was een tijd dat elke fabrikant het nodig vond om zijn eigen stekkerontwerp toe te passen. Ik heb een Motorola, Siemens en uiteindelijk een Nokia gehad, allemaal met unieke stekkers.
Zeven jaar geleden had onze geliefde EU het voornemen om de stekkers te standaardiseren EU neemt besluit. Gelukkig is dat redelijk gelukt maar niet helemaal, want behalve de standaard USB micro B-stekker wordt nu ook de nieuwe USB C-stekker bij sommige telefoons toegepast. En zoals gebruikelijk ligt Appel nog steeds dwars met zijn "bliksem" stekker. Hier een aardig overzicht uit Wiki:

Stekkers.jpg
Stekkers.jpg (151.72 KiB) Viewed 2437 times

En zojuist heb ik ontdekt dat er een nieuwe generatie trafo's in de handel is. Dat zijn z.g. snellaadtrafo's die, behalve dat ze aanzienlijk duurder zijn, met een verhoogd amperage (20 à 25 A) laden. Zinvol? mwaah, meestal laad ik 's nachts en dat is ruim voldoende tijd om met de standaard amperages bij het ochtendkrieken een volle telefoon aan te treffen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply