De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Ik heb bij mijn v6 de nokkenaskeerringen zelfs preventief meegenomen omdat ik vrij zeker wist dat ze de komende acht jaar toch wel een keer zouden gaan lekken. De krukaskeerring begon zelfs al te zweten, maar dat was dan ook nog de originele. Heb ik ook vervangen.

Overigens is zo’n c5-III dan wel groter dan je Xantia, maar hij is niet echt ruimer hoor :P. Daarvoor kon je beter bij de oudere c5 zijn, vooral wat de kofferbak betreft. Fijne auto’s zijn het m.i. zeker wél. Als er maar veerbollen onder zitten! ;)
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Komt het tellerblok uit een viercilinder? Dan denk ik dat hij het aantal ontstekingen telt in plaats van de toeren. Zo kom je wel op de helft meer bij een v6 natuurlijk...
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by bthomas »

Dat idee heb ik ook. Maar was er niet iemand die aan de snelheidsmeter kon zien of het voor een V6 is?
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: De V6 Break van Breeze

Post by _rb_ »

Feije wrote: Fri Jan 15, 2021 5:42 pm Komt het tellerblok uit een viercilinder? Dan denk ik dat hij het aantal ontstekingen telt in plaats van de toeren. Zo kom je wel op de helft meer bij een v6 natuurlijk...
Ik schreef eerder
_rb_ wrote: Thu Dec 31, 2020 2:34 pm
Breeze wrote: Wed Dec 30, 2020 5:26 pm ..Ik denk dat ik ondertussen maar op zoek ga naar een Activa-tellerbak. Dat zou moeten passen.

Adri
T.i.: niet dat het de verzameling veel groter maakt, de tellerbak uit de 2.0 16v Exclusive BVM doet het ook in de V6.
Bij een '98ér Type2 V6 gaf een '99er 4 cylinder tellerbak geen probleem met de correcte weergave van het toerental. In de praktijk getest voor plusminus 50k km :wink:.
Volgens mij is de V6 ook niet gewijzigd voor wat betreft de motor-electronica en de aansturing van het toerental.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Ik zou verwachten dat dit signaal op een of andere manier afkomstig is van de krukaspositiesensor.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

bthomas wrote: Fri Jan 15, 2021 6:02 pmwas er niet iemand die aan de snelheidsmeter kon zien of het voor een V6 is?
Aan de snelheidsmeter kun je zien of hij voor een v6 of Tct is, omdat die verder doorlopen (tot 240 ipv 220).

Als ik het bericht van _rb_ lees houdt mijn theorie dus geen steek. Toch wel apart dat hij ongeveer de helft meer aangeeft. Het zal toch niet inwendig een tellerblok van een diesel of zo zijn (met andere schaalverdeling)?

Overigens staat op mijn tellerblok wel specifiek dat hij voor een v6 is. Ik heb altijd gedacht dat dat te maken had met de waarschuwing voor de weinig koelvloeistof. Mijn Tct heeft een nagenoeg identiek tellerblok, maar er gaat geen rood lampje in de temperatuurmeter branden als er te weinig kvs in zit. Sterker nog: dat lampje is niet eens rood bij dat blok, maar geel. Bij de weinig kvs gaat alleen het STOP-lampje branden.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Het lijkt me wel duidelijk, hij telt teveel vonkjes. Mijn inschatting was dat met de 240 km/h en de olietemperatuurmeter, het geheid een V6 tellerbak betrof. Jammer toch dat we niet meer even het onderdeelnummer op de Cit-Service website kunnen opzoeken. Oh wacht, het onderdeelnummer is voor zowel mijn oude als nieuwe tellerbak identiek, een SAGEM 216 2430-7. Dus dat is ook niet onderscheidend.
Gelukkig is het omwisselen van de toerenteller-aandrijfspoel een fluitje van een cent. Dus binnenkort het dashboard maar weer opengooien.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Instrumentenpaneel schema.jpg
Instrumentenpaneel schema.jpg (139.27 KiB) Viewed 2786 times
Als ik dit heel schematische schema bekijk dan denk ik dat er wat intelligentie voor de toerenteller zit in de "electronique central". Dat zal wel een tsjippie zijn, dus dat betekent dat ik er niet ben met alleen het uitwisselen van de aandrijfspoel.
Zijn hier e-ers die dat kunnen bevestigen?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Feije wrote: Fri Jan 15, 2021 6:45 pmOverigens staat op mijn tellerblok wel specifiek dat hij voor een v6 is.
Mijn oude tellerbak is een loepzuivere V6 bak, maar met de beste wil van de wereld zie ik geen V6 aanduiding.
Kan jij vertellen / laten zien waar dat bij jou staat?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Alfred »

Ik las dat de toerenteller 45% te veel aangeeft.
Is dat bij elke waarde 45% te veel, dus hoe hoger het toerental, hoe groter de fout in getal wordt?
Dan lijkt het dat de pulsjes verkeerd geteld worden.

Of is de afwijking van 45% bij stationair waargenomen en blijft de fout even groot bij hogere toerentallen? Ofwel een fout met vaste offset.
Dan is de naald misschien op het asje verschoven.
Post Reply