Namens Henk:
https://youtu.be/hTZqSsWeJZE
De xantiarode Xantia van Henk
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Mijn oom had jarenlang het standpunt dat hij geen automaat wilde omdat na 150.000 km die remband vervangen moest worden. Maar het lager is eerder versleten dan de remband dus dat argument kan in de prullenbak. Intussen rijdt hij overigens alweer jaren met een automaat en dat bevalt hem prima volgens mij.
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Het betreft dus een lager op een as tussen bak en eindaandrijving, hier een plaatje van de locatie:

Hier is goed te zien hoe beschadigd de kogels zijn, op de achtergrond het mechanisme van de P-vergrendeling:

Mijn plan om olieverversen via de opzuigmethode te doen zal ik moeten laten varen, de canule stuit op de oliezeef en haalt dus niet de bodem:

Algemeen wordt gesteld dat in een automaat bij aftappen de helft van de olie in de koppelomvormer achterblijft, ik weet nu dat er nog veel meer plekken zijn waar zich olie bevindt, elke keer dat ik de bak in een andere stand zet kan ik een nieuwe hoeveelheid "begroeten"


Hier is goed te zien hoe beschadigd de kogels zijn, op de achtergrond het mechanisme van de P-vergrendeling:

Mijn plan om olieverversen via de opzuigmethode te doen zal ik moeten laten varen, de canule stuit op de oliezeef en haalt dus niet de bodem:

Algemeen wordt gesteld dat in een automaat bij aftappen de helft van de olie in de koppelomvormer achterblijft, ik weet nu dat er nog veel meer plekken zijn waar zich olie bevindt, elke keer dat ik de bak in een andere stand zet kan ik een nieuwe hoeveelheid "begroeten"


"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Dat dat lager versleten is, is dat gewoon slijtage of zou er sprake kunnen zijn van onvoldoende smering?
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Ik zou zeggen dat te weinig smering bijna niet kan, het grote tandwiel dat er recht onder zit moet een giga hoeveelheid olie in het rond slingeren, denk dat het gewoon een kwestie is van pech hebben of wellicht is het geïnitieerd door een zwevende metaalsplinter?
Bij een defect wiellager wordt vaak gesteld dat per definitie de afdichting dan ook defect is, dat kunnen we hier uitsluiten.
Edit: het geeft wel te denken wat er gebeurt als de auto heel lang stilgestaan heeft (waarbij ik gelijk aan mijn eigen Xantia denk), zoals het nu lijkt wordt het lager pas gesmeerd als de aandrijving op gang komt dus als er daadwerkelijk gereden wordt.
Bij een defect wiellager wordt vaak gesteld dat per definitie de afdichting dan ook defect is, dat kunnen we hier uitsluiten.

Edit: het geeft wel te denken wat er gebeurt als de auto heel lang stilgestaan heeft (waarbij ik gelijk aan mijn eigen Xantia denk), zoals het nu lijkt wordt het lager pas gesmeerd als de aandrijving op gang komt dus als er daadwerkelijk gereden wordt.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Zo! vanmorgen weer vrolijk fluitend verder!
Wat best wel elegant is: een olieafvoersleuf aan de onderzijde (op foto boven) van het betreffende lagerhuis waardoor eventueel debris van het lager zijn weg kan vinden richting oliezeef en de daar geplaatste magneten.

Hier de primaire pomp met de oliezeef:

De pakking tussen de bak en het converterhuis is een bijzonder verhaal, is geheel gemaakt van staal (gecheckt met magneet) en het is me een compleet raadsel hoe dit zo goed kan afdichten, er is geen spoortje te zien van resten vloeibare pakking en dat zou ook niet kunnen want de dikte van die pakking bepaalt natuurlijk tevens de vereiste voorspanning op de conische rollagers aan weerszijden van het differentieel.


Weer een remband die nog niet versleten is:

Close-up van de eindaandrijving:

Hier het differentieel, draait soepel en geruisloos en is spelingvrij, het kunststof tandwiel aan de voorzijde van de as is voor de snelheidsmeter/kilometerteller aandrijving en vertoont niet de geringste slijtage:

Ik was best benieuwd naar de toestand van het tegenoverliggende lager op dezelfde as als die met het defecte lager:

Volledig spelingvrij en geen lawaai.
Uiteindelijk wilde ik natuurlijk ook het defecte lager verwijderen, met een gewone poelietrekker kreeg ik er niet voldoende vat op dus kwam de Kukko-mestrekker in beeld, (en ja ik weet dat je eigenlijk niet aan de buitenste loopring mag trekken)
Lager zat best wel vast, met een dopsleutel kwam er geen beweging in dus toen maar wat extra Molykote aan de spindel en met de botte methode de slagmoersleutel er op gezet. ( Bij zulke acties moet ik altijd denken aan Moraalelastix uit de Asterix boeken)

Toen kwam ie dus wel los!
De plastic onderdelen die normaliter de kogels positioneren waren daarbij wel grotendeels gesneuveld maar in dit geval heiligt het doel de middelen.


Wat best wel elegant is: een olieafvoersleuf aan de onderzijde (op foto boven) van het betreffende lagerhuis waardoor eventueel debris van het lager zijn weg kan vinden richting oliezeef en de daar geplaatste magneten.

Hier de primaire pomp met de oliezeef:

De pakking tussen de bak en het converterhuis is een bijzonder verhaal, is geheel gemaakt van staal (gecheckt met magneet) en het is me een compleet raadsel hoe dit zo goed kan afdichten, er is geen spoortje te zien van resten vloeibare pakking en dat zou ook niet kunnen want de dikte van die pakking bepaalt natuurlijk tevens de vereiste voorspanning op de conische rollagers aan weerszijden van het differentieel.


Weer een remband die nog niet versleten is:

Close-up van de eindaandrijving:

Hier het differentieel, draait soepel en geruisloos en is spelingvrij, het kunststof tandwiel aan de voorzijde van de as is voor de snelheidsmeter/kilometerteller aandrijving en vertoont niet de geringste slijtage:

Ik was best benieuwd naar de toestand van het tegenoverliggende lager op dezelfde as als die met het defecte lager:

Volledig spelingvrij en geen lawaai.

Uiteindelijk wilde ik natuurlijk ook het defecte lager verwijderen, met een gewone poelietrekker kreeg ik er niet voldoende vat op dus kwam de Kukko-mestrekker in beeld, (en ja ik weet dat je eigenlijk niet aan de buitenste loopring mag trekken)

Lager zat best wel vast, met een dopsleutel kwam er geen beweging in dus toen maar wat extra Molykote aan de spindel en met de botte methode de slagmoersleutel er op gezet. ( Bij zulke acties moet ik altijd denken aan Moraalelastix uit de Asterix boeken)


Toen kwam ie dus wel los!

De plastic onderdelen die normaliter de kogels positioneren waren daarbij wel grotendeels gesneuveld maar in dit geval heiligt het doel de middelen.


"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Goed bezig. Als werktuigbouwer ben ik trots op je.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Dat ik dat nog mag meemaken op mijn ouwe dag!
Word er waarachtig emotioneel van!

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Lekker bezig Henk
Leuk zo met die foto's erbij

Leuk zo met die foto's erbij
