Het heeft wat voeten in aarde gehad (deels ook luiigheid...), maar ook ik kan inloggen op het 'nieuwe' Xantiaforum!
Nieuws? Ach, dat valt mee, maar zowel ik als mijn Xantia leven nog. Even samenvattend:
Sinds januari 2014 heb ik een Xantia V6 Exclusive berline van '99. Een donkerblauwe met zwart leer, verder geen toeters/bellen. Gekocht met 165.000 km en inmiddels een dikke ton verder. In 2016 omgebouwd van automaat naar schakel (Activa-bak eronder), want als je een Daf Variomatic gewend bent (de zomerse auto alhier, in de vorm van een 55 van '70) is een 4-traps automaat erg behelpen... De Xantia is de tweede auto alhier ten huize; werkpaard is een C4. Hoe fijn een Xantia V6 is en rijdt hoef ik hier niet te vertellen, dat-ie oerbetrouwbaar is ook niet, dat het in stand houden best een paar centen kost en qua onderdelen steeds lastiger wordt evenmin. Dus genieten zolang het nog kan!
Fotootjes plaatsen op fora is mij na al die jaren nog steeds niet gelukt (ook luiigheid), maar wie weet. Tot zover voor nu!
We zijn er nog...
Re: We zijn er nog...
Welkom hier! Op het oerbetrouwbare deel na is het inderdaad aardig in lijn met mijn eigen ervaringen met de Xantia .
Foto's kun je hier trouwens toevoegen als attachment, alleen volgens mij mag je geen grote foto's plaatsen. Je zou ze dan dus moeten verkleinen (kan online vast wel ergens).
Foto's kun je hier trouwens toevoegen als attachment, alleen volgens mij mag je geen grote foto's plaatsen. Je zou ze dan dus moeten verkleinen (kan online vast wel ergens).
Re: We zijn er nog...
Fijn dat we er weer een actief lid bij hebben.
Toen ik je sprak op de meeting bij Henk een aantal jaar geleden vertelde je dat je versnellingsbak een verontrustend geluid maakte. We zijn intussen al een aantal jaren verder. Mag ik daaruit opmaken dat dat loos alarm was?
Toen ik je sprak op de meeting bij Henk een aantal jaar geleden vertelde je dat je versnellingsbak een verontrustend geluid maakte. We zijn intussen al een aantal jaren verder. Mag ik daaruit opmaken dat dat loos alarm was?
Re: We zijn er nog...
Welkom terug. Ik las dat je het beruchte kvs voorraadvat hebt gerepareerd. Hoe heb je dat gedaan?
Adri
Adri
Re: We zijn er nog...
De bak is me nog steeds wat te lawaaiig, maar hij schakelt goed en de boel laten loshalen (ik kan niks zelf...) is me wat te rigoureus. Maar ooit.... komt het ervan en dan wil ik er ook een langere 5 in.
Het koelvloeistofvaatje was bovenin iets gescheurd. Mijn garagist heeft 'm geplakt/gekit, kijken hoe lang dat houdt. Anders een Up-vat erin of zijn ze toch weer leverbaar?
Binnenkort het vallende hemeltje à la Chesterfield vastzetten met spelden en zo prutsen we verder. Ik verwacht dat over een jaar de distributieriem aan de beurt is (120 k), dat is een goed moment voor bezinning....
Het koelvloeistofvaatje was bovenin iets gescheurd. Mijn garagist heeft 'm geplakt/gekit, kijken hoe lang dat houdt. Anders een Up-vat erin of zijn ze toch weer leverbaar?
Binnenkort het vallende hemeltje à la Chesterfield vastzetten met spelden en zo prutsen we verder. Ik verwacht dat over een jaar de distributieriem aan de beurt is (120 k), dat is een goed moment voor bezinning....
Re: We zijn er nog...
De expansievaatjes zijn weer leverbaar. Ik heb er nog 2 nieuwe op voorraad. Maar die zullen ook wel weer stuk gaan dus ik denk na over een betere oplossing.
Re: We zijn er nog...
Ik denk dat je er ook een bak uit een XM of 605 v6 (mits ES9) in zou kunnen zetten. Die zijn volgens mij ook al langer. Een 607 kan misschien ook wel. En misschien kun je er ook iets hogere banden op zetten? Dat verandert ook je tellerafwijking, maar ik denk dat je bij één maatje groter misschien juist wel minder afwijking hebt.
In eerste instantie ging ik bij “te lawaaiïg” overigens eerder uit van rare geluiden die erop duiden dat ‘ie stukgaat .
In eerste instantie ging ik bij “te lawaaiïg” overigens eerder uit van rare geluiden die erop duiden dat ‘ie stukgaat .
Re: We zijn er nog...
Zolang er maar voldoende olie in zit. Keertje verversen kan misschien ook geen kwaad.
Re: We zijn er nog...
Hm, merkwaardig. Bij mij is er al 2 keer een vat gescheurd op de las van het kunststof, halverweg bij de pijl:
Er staat me iets van bij dat ze in Fr. weer leverbaar zijn. Nadeel van het Up vat is, dat er dan geen niveaucontrole inzit.
Adri
Edit: Inderdaad nog leverbaar, zie Bert hierboven. Ooit had rb een link naar het Duitse forum voor een reparatiemethode. Maar die link is natuurlijk verdwenen in de duistere krochten van het ooit welvarende forum van Jeroen Kruis.