De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by JW-C5 »

Zijn ooit de bekende klepjes vervangen?
En nooit knipperende lampjes gehad, met noodloop als resultaat?

De beschreven verschijnselen duiden op onvoldoende oliedruk, bij zowel de koppelomvormer-overbrugging, alsook meer in algemene zin.
Dat regelen die twee klepjes.

Als de overbrugging niet (goed) loskomt, gaat er een boel mis, ook klappen in de transmissie omdat bij elke schakelhandeling in de bak die overbrugging los moet komen.
En een gevolg kan, en waarschijnlijk zal zijn dat er rembanden gaan verbranden, die moeten al dat werk overnemen.

Ben benieuwd wat Henk allemaal vindt als hij de bak verder openmaakt.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Die "klap" komt me bekend voor maar daaraan voorafgaand is er juist een situatie dat er geen "kruip" is, gebeurt vaak als net of nog net niet stilstaat en weer gas wilt geven, er ontstaat inderdaad een soort waakzaamheid door eerst te checken of de "kruip" er wel is en dan pas gas te geven.
Als het fenomeen zich voordeed was dat altijd met aangekoppelde caravan waardoor ik de conclusie trok dat het iets te maken zou hebben met de totaal af te remmen massa maar een indirecte bijkomstigheid is waarschijnlijk ook de hogere olietemperatuur op dat moment.
Afgelopen zomer heeft ie het voor het eerst 1x gedaan zonder iets aan de trekhaak.
Zijn er destijds bij GJO ook nieuwe solenoïden in gekomen?
Het is me een raadsel hoe na flushen die olie zo zwart geworden kan zijn, die van mij is nog ooit geflusht en bij verversen heeft de olie nagenoeg dezelfde kleur als de nieuwe olie.(is al best wel vaak ververst)
Bij de 106 MB3 automaat die ik elk jaar ververs is al helemaal geen verschil meer te zien tussen oude en nieuwe olie.
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by bthomas »

Toen ik de auto net had gekocht had ik steeds last van dat ie in noodloop ging. Toen heb ik bij GJO de bak laten spoelen, klepjes of spoelen ofzo vervangen en een softwareupdate? Wat ik toen begreep is dat het een soort standaard kwaal was van de AL4. Daarna heb ik zover ik mij kan herinneren geen noodloop meer meegemaakt.

Ik heb net even nagekeken: ik heb hem op 8 november 2014 op naam gezet. De behandeling bij GJO moet dus ergens in 2015 geweest zijn.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

En dat was de laatste keer dat de olie ververst is?
Hoeveel km zat daar tussen?
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by bthomas »

Of dat de laatste keer was weet ik niet maar ik vermoed van wel. De olie hoeft immers niet vervangen te worden? Bij aanschaf stond de km teller op 195.000, nu op iets van 350.000.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Dan zou hij dus een slordige anderhalve ton op die olie gelopen kunnen hebben waardoor de situatie wel wat anders is dan bij mij en de kleur van de olie dus ook wel verklaarbaar is.
Heb hem vanaf nieuw eerst om de 40.000 laten verversen waarbij de olie gaandeweg steeds schoner werd, nu doe ik het sowieso eens in de 2 jaar, wat de afgelopen jaren neerkomt op zo'n 5000km.
De kostprijs van de nieuwe olie (AT71141) is niet extreem en weegt niet op tegen reparatie/voortijdig vervangen van de bak.
Dit schijnt voor de latere Aisin-bak wat anders te zijn, ik heb prijzen horen noemen van 100€/liter. :shock: (dealer)
Zoals gemeld doe ik bij de MB3 in de 106 elk jaar, dat is echt een fluitje van een cent, de aftapplug hoeft er niet eens uit, zuig hem tot op de bodem leeg, iets te veel vullen met nieuwe olie, warm laten draaien (kost nog de meeste tijd) en dan stapsgewijs het teveel er weer uit zuigen.
Als straks de AL4 open ligt kan ik mooi zien of daar een afzuigslang via de vulplug ook de bodem kan bereiken, daar zou het ook weer makkelijker door worden, hoeft alleen de niveauplug er even uit.
Iets anders: de bij voorwielaandrijvers altijd beperkte ruimte voor de linker aandrijfas is bij de AL4 eigenlijk best elegant opgelost, er is een "deuk" in de behuizing van de eindaandrijving gecreëerd waar de tripoïd voor een aanzienlijk deel in valt (een "female" aansluiting):
Image
Aan de rechterkant waar ruimte zat is wordt juist een "male" aansluiting gebruikt:
Image
Daarbij vergeleken is de oplossing daarvoor bij de MB3 bak behoorlijk ongelukkig, de tripoïd zit daar feitelijk in de bak, de hoes draait niet mee en heeft een keerring op de as, de olie staat dus tot in de hoes, dus als die scheurt ligt de ATF op straat. :(
Image
Image
Behalve PSA/Renault heeft Volvo die constructie ook toegepast, ook op handbakken.
Deze Volvo van een vriend van me had exact hetzelfde probleem, kon dus afgesleept worden :D
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Brainsurgery?
Het brein is in zicht, dat was niet zo moeilijk, zit me nu af te vragen hoe de precieze afstelling van de veer B plaatsvindt, verschuiving is zichtbaar in het venster A, het daarvoor bedoelde speciaalgereedschap doet eigenlijk niks anders dan de veer ingedrukt houden.
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Weer een stukje verder, na uitbundige bestudering het "Bloc Hydraulique" los gehaald:
Image
Daarvan is dit (rechts) de belangrijkste schroef, die de arreteerveer onder druk houdt:
Image
Ik dacht dat de AL4 koffer die ik ooit tweedehands gekocht had niet helemaal compleet was maar het gereedschap voor herplaatsing zit er wel in: :D
Image
Dit is eigenlijk alles, hij drukt alleen de veer op zijn plek:
Image
Mijn gedachte dat door de bijzondere vormgeving aan de achterkant het tevens een paskaliber zou zijn om het geheel in de juiste stand te positioneren was kennelijk onjuist:
Image
Die positie is best essentieel, als de stand verandert klopt de afstelling van de selecteur boven op de bak ook niet meer.
De bekabeling van het brein kan er alleen vanaf de buitenkant uit zodat eerst het betreffende blokje uit de multistekker verwijderd moet worden, typisch zo'n geval van heel simpel als je eenmaal weet hoe het uit elkaar moet.
Image
Image
Het is duidelijk zichtbaar dat de(zwarte) solenoïdkleppen al eens vervangen zijn, overduidelijk ook door de BW inscriptie:
Image
Volgende stap was het verwijderen van alle sensoren, zitten met Torx30 vast, waarvan eentje zelfs zodanig vast dat ik mijn Stahlwille impact-dop er op gesloopt heb:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by bthomas »

Spannend Henk!

Kun je het differentieel ook apart losmaken of is dat een geheel met de rest van de bak?
Het is duidelijk zichtbaar dat de(zwarte) solenoïdkleppen al eens vervangen zijn, overduidelijk ook door de BW inscriptie:
Kan je dit toelichten?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

De oorspronkelijke solenoïds zijn van Acutex en hebben een witte aansluiting, deze zijn zwart en van Borg-Warner.
Heb inmiddels de inhoud vanaf de buitenkant open liggen, na nog een irritant sensor-schroefje dat een opening aan de achterkant van de behuizing heeft waar kennelijk water en pekel vrij spel hadden. (uiteindelijk de kop er af geboord):
Image
Dit is waarschijnlijk de "Arbre Primaire"
Image
En hier komen de satelliet-tandwielen in beeld:
Image
Hier een remband die zoals ik het zie al aardig begint te slijten, loopt bijna op zijn "klinknagels"
Image
Het eigenlijke frictiemateriaal ziet er nog best goed uit.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply