Nou heb ik destijds tijdens de installatie goed opgelet en tussen alle onderdelen die gemonteerd werden heb ik niets gezien wat op een eindschakelaar leek. Wel heb ik gezien hoe er middels een tijdelijk aangesloten display getalwaarden werden ingevoerd om de open- en dichtstand vast te leggen.
Dit sterkt dus mijn vermoeden dat het een digitale aansturing betreft, ook levert de bedieningskast leverancier zgn "kostal encoders" die op de motor geplaatst kunnen worden en kennelijk info naar de kast sturen. https://www.vdi-deuren.nl/product/kostal-encoder-2/
Hoe de heren dus denken te weten dat het aan de kast ligt en niet een de encoder is mij vooralsnog een raadsel, ze hebben in elk geval geen metingen verricht om die veronderstelling te ondersteunen.
Mijn interpretatie van het geheel is dus dat de motor een serie signalen uitzendt, te vergelijken met een digitale schuifmaat waarop bij het bereiken van een bepaalde getalwaarde de motor stopt, misschien heel simpel vertaald maar ik ben dan ook geen electronenknutselaar.

De motor is in principe een 3-fase motor, voor de 230V uitvoering moest 230€ extra betaald worden, makkelijk te onthouden dus.

Ik heb juist voor de 230 gekozen omdat er eigenlijk al te veel apparaten op mijn 400V net zitten en omdat een 230 in geval van nood nog met een aggregaat of omvormer te bedienen is.(en dat werkt! optima accu met 3000W omvormer)
In de kast zit een forse condensator, ik schat zo'n 15cm lang en 6cm dik, op mij vraag of die te maken had met het feit dat de krachtstroommotor op 1 fase moet lopen (een vrij algemeen principe) bleven de heren het antwoord schuldig.

De fabrikant bevestigde trouwens mijn vermoeden hierin.
Wordt vervolgd.