De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Post Reply
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Heeft het systeem een spanningspiek gehad met bijv. startkabels of snellader?
Voor zover ik weet wordt de km-stand opgeslagen in de BMI/bodycomputer?
En die vervangen is nogal "een dingetje"
Iemand die dit ongetwijfeld weet is Alfred maar die zien we hier niet zo vaak meer. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Nou dat wordt een potentieel drama. Met hulp van Alfred een mogelijke oorzaak gedetermineerd nl. de lintkabel die de km-telleruitlezing (km-tellerdisplay in goed Nederlands) verbindt met de achterliggende printplaat:

Tellerbak achterzijde.jpg
Tellerbak achterzijde.jpg (245.96 KiB) Viewed 2757 times
De lelijke knik die er inzat voor demontage (= tijdstip foto) zat er niet meer in na de hermontage. De verbinding opgezuiverd en brandschoon gemaakt, maar helaas, nada, niente, een witte/blanke uitlezing.
Volgende mogelijke oorzaak, een statische spanningspiek, die Henk al vermoedde, die de gevoelige CMOS technologie heeft gef*ckt. Eigenlijk moet je de apparatuur aarden voor reparatie, maar helaas.
De bak wordt nu opgestuurd naar ACtronics in Almelo, die de expert is op dit gebied. Maar de vooruitzichten zijn somber, want het is de vraag of zij nog de kennis hebben van een 20 jaar oud barrel en belangrijker, zijn er nog onderdelen/tsjippies voor te koop.

Ondertussen is wel duidelijk dat de achtergrondverlichting via de dimmer van tellerbak en kachel/ventilatie, nauw samenhangt met de km-telleruitlezing.

Als ik het goed heb begrepen is een snelheidsmeter verplicht, die ook in het donker afleesbaar moet zijn. Maar een km-teller is geen verplichting.

We wachten in angstige spanning.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Als zo'n lintkabel stuk blijkt te zijn zou je toch uit iedere willekeurige sloper een andere kunnen halen? Of kun je hem aan de andere kant niet losmaken?
Een kilometerteller zal niet verplicht zijn, maar je krijgt natuurlijk geen logische tellerstand van de RDW als hij het niet doet. Ik vermoed eigenlijk dat dat bij jou geen probleem zal zijn, aangezien je Xantia denk ik geïmporteerd is? Dan krijg je bij mijn weten sowieso geen logische tellerstand.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Afleesbare snelheidsmeter+verlichting is idd verplicht, maar ook wordt de km. stand genoteerd om te checken of de teller niet teruggedraaid is, hoe zou dit moeten als er helemaal geen aanwijzing is?
Heb vanmiddag nog contact gehad met Bert (bthomas) , hij had meegemaakt dat na het plaatsen van een andere tellerbak de stand van de donor aangegeven werd waarmee mijn veronderstelling dat de km stand in de bodycomputer opgeslagen wordt behoorlijk op losse schroeven komt te staan. :oops:
Aan de andere kant wordt het dan weer makkelijker als het probleem beperkt blijft tot de tellerbak zelf.
edit: nog even mijmerend over de samenhang tussen dimmer en display: als ik me goed herinner werkt de dimmer via 1 draad en die zou dan spanningloos zijn bij uitgeschakelde verlichting, toch krijgt de display ergens zijn voeding vandaan :?:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Lintkabel
De kabel zit bevestigd aan de achterzijde van de km-uitlezing:

Tellerbak printplaten.jpg
Tellerbak printplaten.jpg (215.54 KiB) Viewed 2746 times
foto kopierecht Alfred. Geplaatst met welwillende (hoop ik) toestemming.

Dus uitwisseling zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Voorlopig hoop ik op een reparatie door een expert met heel misschien herstel van de km-stand. En er is ook nog de vermeende koppeling met de lichtdimmer.

Km-teller
Natuurlijk krijg je allerlei verkoop- en verzekeringsproblemen als je zonder, of met een verkeerde tellerstand rijdt. Maar wettelijk is het niet verplicht, tenminste als ik het goed heb begrepen.
Ik krijg van allerlei kanten info. De ervaring van Bert met donor km-standen is wat ik ook altijd gehoord had, dus helaas.

Koppeling km-teller en dimmer
Garage Broere in Krimpen a/d IJssel (erkend Cit verdeler) heeft (had) veel ervaring met dit soort Xant problemen en waarschuwde voor de koppeling tussen km-teller en dimmervoeding. Maar het fijne is me (nog) niet duidelijk.
De vrees dat het na 20 jaar niet meer reparabel is kwam van zowel Broere als Alfred.

Ik denk dat ik ondertussen maar op zoek ga naar een Activa-tellerbak. Dat zou moeten passen.

Adri
Last edited by Breeze on Wed Dec 30, 2020 5:30 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

henkr wrote: Wed Dec 30, 2020 4:49 pmhij had meegemaakt dat na het plaatsen van een andere tellerbak de stand van de donor aangegeven werd
Was de tellerstand van de donor hoger dan die van de auto? Ik weet van iets latere Peugeots (607's van ~2001-2002) dat hij de hoogste pakt. Dus als je één keer een tellerbak met een hogere tellerstand monteert, neemt de auto die ook over en als je dan de oude terugplaatst krijgt die dezelfde, hogere tellerstand.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by bthomas »

Nee, toen ik de grijze V6 kocht (op de foto waar ie zwart lijkt) had ie een stand van 195.000. De tellerbak die erin kwam gaf 165.000 aan.

Adri, het gaat niet gebeuren dat dat ding niet gerepareerd kan worden. Of de tellerstand gered kan worden durf ik niet te garanderen maar het moet mogelijk zijn om hem weer goed te krijgen. Als de experts het niet lukt wil ik het proberen.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Geweldig Bert. Ik houd je op de hoogte. Mooi forum is dit toch, want Alfred heeft ook alle moeite gedaan om mij te adviseren.
Wel jammer dat iedereen zo ver uit elkaar woont.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Alfred »

Breeze wrote: foto kopierecht Alfred. Geplaatst met welwillende (hoop ik) toestemming.
Je hebt mijn toestemming hoor ;)

Allemaal prettige jaarwisseling en gelukkig + gezond 2021.
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: De V6 Break van Breeze

Post by _rb_ »

Breeze wrote: Wed Dec 30, 2020 5:26 pm ..Ik denk dat ik ondertussen maar op zoek ga naar een Activa-tellerbak. Dat zou moeten passen.

Adri
T.i.: niet dat het de verzameling veel groter maakt, de tellerbak uit de 2.0 16v Exclusive BVM doet het ook in de V6.

Maar goed, de reparatie moet met de beschikbare kennis hier wel lukken.
Post Reply