Bezig mijn werkplaatskraantje wat op te knappen, het onderstel werd behoorlijk roestig:
Paar nieuwe wieltjes met kogellagers:
Aan de hydrauliek wordt nog gewerkt:
Toen ik de cilinder uit elkaar had viel de manchet me al in brokken tegemoet en dat verwonderde me niet, als er een zwaar motorblok in hing moest ik continu blijven pompen om hem van de vloer te houden.
O-ringen en manchet waren vlot leverbaar, de vuilafstrijker in de kop is een ander verhaal (heel vreemde maat).
Laat nu de boring daarvoor uitdraaien zodat er een gangbaar model in past.
Het Café
Re: Het Café
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Het ziet er prachtig uit Henk, maar een nieuwe kost 150 euro bij HBM. Ik weet alleen niet of dat dezelfde kwaliteit heeft want ik vind de kwaliteit van HBM producten vaak onder de maat.
Over de "energietransitie": ik vind het een ontzettend dwaas idee om het aardgasnet op te heffen. We hebben een fantastische infrastructuur die we dan in een keer weggooien. Om de aardbevingen in Groningen hoef je het niet te laten want er zijn voldoende alternatieve bronnen. En moet je eens kijken hoeveel energie er in een kuub gas zit, wat dat kost, en wat het zou kosten als je diezelfde hoeveelheid energie in dezelfde tijd uit het elektriciteitsnet af zou nemen.
Kort geleden was het nog helemaal hip als je een auto had die op aardgas kon rijden want dat was o zo schoon. En nu ineens wordt ons voorgespiegeld dat aardgas rampzalig is.
Ik vraag me weleens af: iemand begint zoiets te roepen. Vervolgens nemen bedrijven dat over want die willen 1) vooral laten zien dat ze helemaal up-to-date zijn met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen en 2) geld verdienen aan die 'transitie'. Als je als mens dat maar vaak genoeg te horen krijgt ga je het vanzelf geloven.
Over de "energietransitie": ik vind het een ontzettend dwaas idee om het aardgasnet op te heffen. We hebben een fantastische infrastructuur die we dan in een keer weggooien. Om de aardbevingen in Groningen hoef je het niet te laten want er zijn voldoende alternatieve bronnen. En moet je eens kijken hoeveel energie er in een kuub gas zit, wat dat kost, en wat het zou kosten als je diezelfde hoeveelheid energie in dezelfde tijd uit het elektriciteitsnet af zou nemen.
Kort geleden was het nog helemaal hip als je een auto had die op aardgas kon rijden want dat was o zo schoon. En nu ineens wordt ons voorgespiegeld dat aardgas rampzalig is.
Ik vraag me weleens af: iemand begint zoiets te roepen. Vervolgens nemen bedrijven dat over want die willen 1) vooral laten zien dat ze helemaal up-to-date zijn met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen en 2) geld verdienen aan die 'transitie'. Als je als mens dat maar vaak genoeg te horen krijgt ga je het vanzelf geloven.
Re: Het Café
Ben het helemaal met je eens Bert, in Duitsland gaat men juist steeds meer over op gas omdat dat "groener" is.
Zie er helemaal geen bezwaar in om gas uit Rusland te importeren, dat is gewoon een zakelijke overeenkomst die echt niet impliceert dat we bij Poetin op verjaarsvisite zouden moeten.
Wat de kraan betreft, die heb ik al zo'n 35jaar, de kosten lijken nu niet boven de 53€ te komen dus nog steeds goedkoper dan HBM.
Ga er vanuit dat ik hem over 35 jaar weer eens uit elkaar moet halen.
Zie er helemaal geen bezwaar in om gas uit Rusland te importeren, dat is gewoon een zakelijke overeenkomst die echt niet impliceert dat we bij Poetin op verjaarsvisite zouden moeten.
Wat de kraan betreft, die heb ik al zo'n 35jaar, de kosten lijken nu niet boven de 53€ te komen dus nog steeds goedkoper dan HBM.
Ga er vanuit dat ik hem over 35 jaar weer eens uit elkaar moet halen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Maal je geen zorgen:
Want wat je schrijft:
Transport van waterstof is heeeeeel veel goedkoper dan dat van elektriciteit.
Om die reden is TenneT op dit moment bezig met een studie om te kijken of de nieuwe hoog vermogen verbinding tussen de netten in het noorden en zuiden van ons land niet beter via een H2 leiding gedaan kan worden.
Groet,
JW
Dat gaat in de nabije toekomst gebruikt worden om er waterstof door te transporteren.Over de "energietransitie": ik vind het een ontzettend dwaas idee om het aardgasnet op te heffen. We hebben een fantastische infrastructuur die we dan in een keer weggooien.
Want wat je schrijft:
is helemaal waar.moet je eens kijken hoeveel energie er in een kuub gas zit, wat dat kost, en wat het zou kosten als je diezelfde hoeveelheid energie in dezelfde tijd uit het elektriciteitsnet af zou nemen
Transport van waterstof is heeeeeel veel goedkoper dan dat van elektriciteit.
Om die reden is TenneT op dit moment bezig met een studie om te kijken of de nieuwe hoog vermogen verbinding tussen de netten in het noorden en zuiden van ons land niet beter via een H2 leiding gedaan kan worden.
Groet,
JW
Re: Het Café
Bedoel je dat ze eerst via elektrolyse waterstof gaan produceren en dat vervolgens aan de andere kant weer omzetten in elektriciteit? Was het niet zo dat waterstofatomen nogal klein zijn en zomaar uit de leiding ontsnappen?
Re: Het Café
Gelukkig zijn het geen waterstof atomen, maar moleculen. Die zijn wat groter
Maar alle gekheid op een stokje: op zich is er geen probleem om H2 te transporteren via het bestaande gasleidingen net.
Dat is er gewoon geschikt voor, die H2 moleculen diffunderen/lekken daar niet doorheen.
Wat er wel moet gebeuren is dat sommige koppelingen en/of afsluiters mogelijkerwijs aangepast moeten worden.
Zie ook dit verhaal van Alliander
Overigens, H2 door gasleidingen is op zich niks bijzonders. Daarvan lopen er al heel wat door ons land, H2 is een heel belangrijke grondstof voor veel producten. Er is ook een grote H2 verbinding tussen België en NL
En wist je dat waterstof al lang geleden als brandstof voor huishoudens door de gasleidingen liep?
Tot het moment dat er aardgas kwam, werden de Utrechters voorzien van stadsgas. Dat bestond voor meer dan 50% uit waterstof
Groet,
JW
Maar alle gekheid op een stokje: op zich is er geen probleem om H2 te transporteren via het bestaande gasleidingen net.
Dat is er gewoon geschikt voor, die H2 moleculen diffunderen/lekken daar niet doorheen.
Wat er wel moet gebeuren is dat sommige koppelingen en/of afsluiters mogelijkerwijs aangepast moeten worden.
Zie ook dit verhaal van Alliander
Overigens, H2 door gasleidingen is op zich niks bijzonders. Daarvan lopen er al heel wat door ons land, H2 is een heel belangrijke grondstof voor veel producten. Er is ook een grote H2 verbinding tussen België en NL
En wist je dat waterstof al lang geleden als brandstof voor huishoudens door de gasleidingen liep?
Tot het moment dat er aardgas kwam, werden de Utrechters voorzien van stadsgas. Dat bestond voor meer dan 50% uit waterstof
Groet,
JW
Re: Het Café
Ja en die stadsgasfabriek heeft in de twintigste eeuw zoveel teerachtige afvaltroep in de grond gestopt, dat het ondoenlijk was om dat er uit te halen. Dus hebben ze er maar damwanden omheen geslagen en er een park bovenop opgevuld en aangelegd.
Net zoals zoveel steden nog tobben met de nalatenschap van hun gasfabriek.
Gelukkig is het milieubewustzijn toegenomen de laatste jaren. Maar of het genoeg is...
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Ik ben daar heel somber over Adri, heb zelf jarenlang meegedaan met de landelijke schoonmaakdag, als je dan ziet wat men zoal achteloos de natuur in flikkert vraag je je af hoe ver die bewustwording eigenlijk gaat.
Schreeuwers aan de zijlijn die vinden dat alles schoner moet zijn er genoeg, daar ligt het i.i.g. niet aan.
Dit filmpje vind ik nog steeds heel representatief voor de modale milieuridder:
https://www.dumpert.nl/item/7562961_139b1208
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Sooo, dat is een onthullend filmpje.
Mw Breeze weigert pertinent en principieel om mee te doen met sociale opruimacties. Je gaat toch andermans troep niet opruimen. En ik kan daar een heel eind in meegaan. Een ander uiterste is dan Singapore, waar je in het cachot wordt gegooid als ze je een propje zien dumpen. Maar er moet toch ergens een gulden middenweg te vinden zijn.
Adri
Mw Breeze weigert pertinent en principieel om mee te doen met sociale opruimacties. Je gaat toch andermans troep niet opruimen. En ik kan daar een heel eind in meegaan. Een ander uiterste is dan Singapore, waar je in het cachot wordt gegooid als ze je een propje zien dumpen. Maar er moet toch ergens een gulden middenweg te vinden zijn.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Als iedereen zo zou denken wordt het een rotzooitje ....
Vind het geen probleem eens per jaar de buurt een beetje netjes te maken , rotzooi in de straat ruim ik sowieso altijd wel op.
Vind het geen probleem eens per jaar de buurt een beetje netjes te maken , rotzooi in de straat ruim ik sowieso altijd wel op.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera