De 1.8i 16v Break van TRXke

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by henkr »

Voor de 106jes (8V) houd ik 7 jaar of 120.000 km aan, die van de Xantia vervang ik om de 5 jaar, meestal ligt de riem dan al vrij losjes over de nokkenaspoelies.
Sowieso gaat elk jaar de bovenste kap er even af voor een inspectie, maar goed, ik heb dan ook een distributietrauma, misschien toch eens een psychiater consulteren. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Menno »

Waarom niet gelijk elk jaar :mrgreen:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by JW-C5 »

...als arbeidstherapie, door die zielenknijper voorgeschreven :lol:

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Feije »

henkr wrote: Sun Aug 09, 2020 10:05 pmmeestal ligt de riem dan al vrij losjes over de nokkenaspoelies.
Zo snel al? Ik heb hem er bij de v6 (ander blok natuurlijk) vorige week af gehaald na bijna twaalf jaar en begon me toen af te vragen waarom ik hem eigenlijk nu al verving :lol:. Maar ja, een riem van twaalf jaar oud wil je bij een v6 m.i. niet vertrouwen. Als hij stukgaat heb je een dubbele koprevisie te pakken...
Ook bij mijn Turbo CT werd hij trouwens vermoedelijk pas voor het eerst vervangen toen hij een jaar of 12 oud was.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by henkr »

Ik had hem de laatste keer toch echt op de juiste spanning:
Image
Denk dus dat het bij de dealer destijds ook fout gegaan is door te lage spanning i.t.t. het L-verhaal van de chef monteur dat er een stukje rubber van de trillingsdemper losgelaten zou zijn en door een minuscuul gaatje in de distributiekast geschoten zou zijn, m.a.w: "Wij kunnen er niets aan doen"
:evil:
Frappant was ook dat ie er gelijk na het starten bij lichte nachtvorst af liep.(zat er een half jaar en 10.000km op)
Ik overweeg zelfs om hem volgende keer nog 1 of 2 Seem-eenheden strakker te zetten.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Feije »

Ik heb de onderhoudsboekjes die ik heb er eens op nageslagen en kom tot de conclusie dat Citroën er zelf ook niet zo duidelijk in is. Dat ik het interval vijf jaar noemde baseerde ik hierop, maar waar ze het bij CiFo vandaan hebben zou ik ook niet weten.

Ik heb hier onderhoudsboekjes liggen van '93 tot '98. Ten eerste valt op dat er geen twee boekjes gelijk lijken te zijn, en daarmee doel ik niet op de naderhand ingevulde inhoud ;). Alle boekjes hebben een net iets verschillende layout of volgorde, maar in grote lijnen komen ze wel op hetzelfde neer. De distributieriem wordt in latere boekjes (eind '95 en later) ook niet meer binnen het schemaatje genoemd, maar staat er in een tekstje onder.

Één van de boekjes is zelfs zo oud dat de Xantia er nog niet in wordt genoemd. Dat boekje is geleverd bij een 1A van maart '93. In dat boekje staat de mededeling dat de eigenaar zo spoedig mogelijk een onderhoudsboekje zal ontvangen waar de Xantia wél in staat ("een onderhoudsboekje dat speciaal bestemd is voor uw auto"). Dat boekje zit er ook bij en zal de oudste variant zijn van de boekjes waarin een Xantia genoemd wordt.

Tussen die boekjes zit verschil in het interval: het oude boekje, dat onder meer van toepassing was op de BX en XM, gaf een interval aan van 80.000 km. In het nieuwere boekje, dat van toepassing is op de Xantia maar ook nog steeds op de XM en vermoedelijk ook op late BX'en, wordt al het interval van 120.000 km genoemd. In de XM zat gewoon dezelfde XU10-motor als ook in Xantia's werd geleverd. Ik kan me niet voorstellen dat die op één of andere magische wijze ineens 40.000 km langer met zijn distributieriem door kon rijden. Wellicht zijn er toch kleine wijzigingen doorgevoerd, maar fundamenteel zullen die naar mijn verwachting niet geweest zijn. Service Box geeft echter wel een wijziging in onderdeelnummers aan per 1 januari 1993 (ORGA 5898) bij de spanrol en de nokkenaspoelie. EDIT: Dat verhaal blijkt niet helemaal te kloppen, want het opgegeven interval van 80.000 km is alléén voor diesels. Wel vraag ik me af of bijvoorbeeld een XM diesel van begin '93 dan een korter interval heeft dan diezelfde auto van eind '93. Service Box geeft geen verschil in onderdeelnummers aan. Een interval voor benzinemotoren wordt in dat boekje niet genoemd, ook al geldt het boekje wél voor benzinemotoren.

Iets soortgelijks zie je ook met de v6'en: volgens oude onderhoudsboekjes gaan de riemen daarvan 120.000 km mee, maar volgens latere boekjes (die ik zelf niet heb) 160.000 km. Ik weet niet of de late boekjes ook nog bij Xantia's geleverd zijn. Een oorzaak van de verhoging zou kunnen zijn dat de spanrol van de distributieriem bij de v6 na een poosje compleet is aangepast. Volgens Service Box zijn die latere spanrollen echter ook al op Xantia's vanaf 20 december 1999 geleverd (ORGA 8442).

Ook viel op dat vroege boekjes onder zware omstandigheden een interval van 80.000 km hanteren en latere boekjes een interval van 90.000km. Dit is per begin '95 of daarvóór al veranderd.

Alle onderhoudsboekjes waar de Xantia in genoemd wordt die ik heb zijn het er echter wél over eens dat het interval van de distributieriem onder normale omstandigheden 120.000km is, dus ik denk dat we dat wel aan kunnen houden. Wel is het misschien handig als iemand met een latere Xantia verifieert of dat ook volgens late onderhoudsboekjes ('99/'00/'01) zo is. Maar hoeveel tijd gaat zo'n distributieriem eigenlijk mee? Dat staat er niet meteen duidelijk in, maar na eventjes zoeken in een vroeg onderhoudsboekje had ik bingo:
Boekje 93.jpg
Boekje 93.jpg (247.35 KiB) Viewed 2760 times
120.000km of acht jaar dus. Het vreemde is dat dit in de latere boekjes niet meer staat. Daar staat geen aantal jaren meer in, maar alleen maar een kilometrage. Een boekje van eind '95 had het aantal jaren nog wel, maar een boekje van begin '98 (nog wel type 1!) had het niet meer. Ik kan nu even niet bij de boekjes van '97 die ik heb. Nogmaals: in een boekje van '99 of later zou het wel weer eens anders kunnen zijn, dus bezitters van zo'n boekje zou ik graag vragen om aanvullingen ;).

Tl;dr: Citroën hield ten minste tot en met eind '95 zelf 120.000 km of 8 jaar aan, maar zette daarna het aantal jaren niet meer in de boekjes. Het kilometrage bleef voor zover ik kan nagaan altijd gelijk.
Last edited by Feije on Mon Aug 10, 2020 8:00 pm, edited 3 times in total.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by JW-C5 »

Dat er in de loop van de tijd veranderingen opgetreden zijn heeft te maken met een aantal zaken.
-- een 8-klepper geeft andere belastingen dan een 16-klepper
-- dimensionering van de D-riem en de bijbehorende componenten
-- voortschrijdend inzicht.....

Komend weekend heb ik weer toegang tot de CitDoc's, ook de meest recente.
Ik zal dan kijken wat daarin geschreven wordt over de vervangtermijn bij een 1.8-16V, zoals gemonteerd in de Xantia.

Wordt vervolgd dus ;)

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Feije »

Eind '95 waren de 16v's ook al leverbaar, dus dat zou niet zoveel uit moeten maken in dit geval. Ook had je van het begin af aan natuurlijk een 16V, maar die kun je niet per se vergelijken met de rest lijkt me. Ik vermoed dat het voornamelijk voortschrijdend inzicht en druk vanuit de marketingafdeling (lage onderhoudskosten!) waren. Uiteraard ben ik erg benieuwd wat je in de CitDocs gaat vinden ;).

Overigens maakt het volgens de onderhoudsboekjes niets uit wat voor (benzine)motor je hebt. Voor een 8v gold hetzelfde interval als voor een ACAV-16v. Voor zover ik na kan gaan geldt het interval zelfs voor alle diesels behalve de HDI. Die laatste is gezegend met een interval van 160.000 km.
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Breeze »

Mijn onderhoudsboekje uit 2000 is overduidelijk:

Onderhoudsvoorschrift.jpg
Onderhoudsvoorschrift.jpg (184.33 KiB) Viewed 2742 times
Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Feije »

Daar zit dus verschil in! 120.000 km of 10 jaar. Heeft iemand toevallig een boekje van '99? :lol: Eind '98 mag ook, mijn nieuwste boekje is van april '98 geloof ik en daar staat geen tijd in.
Post Reply