Soms zie je er nog eentje te koop:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... =hazet+839
De xantiarode Xantia van Henk
Re: De xantiarode Xantia van Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Ik kende 'm ook niet. Zo zie je maar weer: je bent nooit te oud om te leren 

Re: De xantiarode Xantia van Henk
Inderdaad! elke dag weer!
@Bert: Dat is er eentje!
en zo te zien is er al eens een poging gedaan hem met een gewone schroevendraaier los te krijgen.

@Bert: Dat is er eentje!

"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Ik kende 'm ook niet. Kun je daar niet inderdaad gewoon een platte schroevendraaier in rammen?
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Dat valt behoorlijk tegen, doordat het gat licht conisch is wil een gewone platte schroevendraaier er heel makkelijk uit schieten.
Ik zou graag willen weten wat het (onzalige) idee geweest is achter dit ontwerp.
De schroeven in de portierscharnieren van de GS waren zelfs met deze voorgeschreven schroevendraaiers nog knap lastig los te krijgen.
Groet Henk
.
Ik zou graag willen weten wat het (onzalige) idee geweest is achter dit ontwerp.

De schroeven in de portierscharnieren van de GS waren zelfs met deze voorgeschreven schroevendraaiers nog knap lastig los te krijgen.

Groet Henk
.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Een nieuwe mijlpaal voor 1 van de xantiarode 106jes, een fuseekogel vervangen met de draagarm in situ, dat scheelt best wel veel werk







"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Mooi gereedschapje om de fuseekogel te vervangen, ik heb bij mijn 106 de complete draagarmen vervangen omdat de rubbers ook niet best meer waren.
Ik vrees dat ik dit gereedschap t.z.t. ook nodig heb voor de onderste fuseekogel van de 407C, de bovenste lijkt op een normale, welke met de speciale Facom dop los kan.
Ik vrees dat ik dit gereedschap t.z.t. ook nodig heb voor de onderste fuseekogel van de 407C, de bovenste lijkt op een normale, welke met de speciale Facom dop los kan.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Voor een forumlid met hydrauliekproblemen
Hier is te zien hoe een "vanne de priorité" er na een aantal jaren uit kan zien, duidelijk zichtbaar is de dikke 4,5mm krulleiding met 9mm zeskant te zien die boven/voor zit.

Daar onder zit een 3,5mm leiding die naar de voorvering gaat, daar is bij een 4cil makkelijk bij te komen, die heb ik dus ook maar vervangen:

De leiding naar de achtervering was gelukkig nog gaaf maar het 8mm zeskantje bijna rond dus daar heb ik met loctite een M6 moertje op gezet die ik uitgeboord had en voorzien van M8 draad, dan moet ie sowieso altijd weer los kunnen want verder dan het oorspronkelijke 8mm zeskantje kan hij niet

Verder niet zo spannend: Het hele ventiel gestraald en gespoten:


Vanaf de onderkant is de aansluiting naar de achtervering hier goed te zien:

Boven het genoemde 10mm moertje is nog net de nieuwe leiding naar de voorremmen te zien, dat was een lastige om die weer in de originele rubber klemmen tegen het schutbord te krijgen:

Hier het geheel voltooid met totaal dus 3 nieuwe leidingen aan de "Vanne de priorité"

Sterkte en wijsheid!
Groeten Henk

Hier is te zien hoe een "vanne de priorité" er na een aantal jaren uit kan zien, duidelijk zichtbaar is de dikke 4,5mm krulleiding met 9mm zeskant te zien die boven/voor zit.

Daar onder zit een 3,5mm leiding die naar de voorvering gaat, daar is bij een 4cil makkelijk bij te komen, die heb ik dus ook maar vervangen:

De leiding naar de achtervering was gelukkig nog gaaf maar het 8mm zeskantje bijna rond dus daar heb ik met loctite een M6 moertje op gezet die ik uitgeboord had en voorzien van M8 draad, dan moet ie sowieso altijd weer los kunnen want verder dan het oorspronkelijke 8mm zeskantje kan hij niet

Verder niet zo spannend: Het hele ventiel gestraald en gespoten:


Vanaf de onderkant is de aansluiting naar de achtervering hier goed te zien:

Boven het genoemde 10mm moertje is nog net de nieuwe leiding naar de voorremmen te zien, dat was een lastige om die weer in de originele rubber klemmen tegen het schutbord te krijgen:

Hier het geheel voltooid met totaal dus 3 nieuwe leidingen aan de "Vanne de priorité"

Sterkte en wijsheid!
Groeten Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De xantiarode Xantia van Henk
Een mooie foto reportage en een duidelijke uitleg Henk!
Maar wat een ruimte heb je bij een 2.0, je kunt er bijna omheen lopen!
Bij een V6 Activa liggen daar 2 dikke leidingen voor de activa cilinder en ook nog eens een dikke kunststof leiding voor de hydraulische koppeling met een stemvork als vorm voor geleiding...………...het lukt mij niet eens om daar een foto van te maken.
Nog ff uitzoeken waar die 3.5mm van de voorvering heen gaat en dan met een paar lange vingers de leidingen vervangen!
Thnx Henk

Maar wat een ruimte heb je bij een 2.0, je kunt er bijna omheen lopen!

Bij een V6 Activa liggen daar 2 dikke leidingen voor de activa cilinder en ook nog eens een dikke kunststof leiding voor de hydraulische koppeling met een stemvork als vorm voor geleiding...………...het lukt mij niet eens om daar een foto van te maken.

Nog ff uitzoeken waar die 3.5mm van de voorvering heen gaat en dan met een paar lange vingers de leidingen vervangen!

Thnx Henk
