De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Al ruim 5 jaar kijk is zo nu en dan naar een vrij zeldzaam type moer waarvan er heel veel aan mijn hefbrug zitten:
Image
Mijn gedachte daarbij was dat als er eentje zou loslopen of ik moest hem los hebben ik er niet een ook maar enigszins passende sleutel voor heb.
Daarom met tussenpozen driftig aan 't zoeken geweest (in N.L. helemaal niks te vinden) op Duitse sites had ik onderhand alle maten "Nutmutternschlüssel" en "Zapfenschlüssel" wel gezien maar niet eentje kwam in de buurt van 38x33 nokbreedte 5, ik wist de maat onderhand al uit mijn hoofd.:(
Vorige week op de site van KS-Tools weer een hele rij gezien met allemaal andere maten totdat de lijst verder ging in sleutels voor KM-moeren (nooit van gehoord) en waarachtig stond de maat er bij, dit heet dus maat KM5.
Sleutel gelijk besteld en die kwam vanmiddag aan:
Image
En waarachtig! hij past precies, nu vergeet ik nooit meer wat een KM moer is! :)
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 947
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Waarom zou iemand zo'n mallotig systeem op zijn apparaat toepassen? Produktbescherming?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Dat is het gekke juist, deze moeren schijnen nog redelijk courant te zijn, staat zelfs een DIN norm voor.
https://shop.eriks.nl/nl/lagers-reserve ... 0163-0012/
De passende sleutel is een ander verhaal, dan moet je dus echt zoeken, nou ja, weten waar je zoeken moet. :D

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by C5hdi110 »

Vaak is het om te voorkomen dat je dit soort moeren zomaar effe los kunt draaien met standaard gereedschap.
Hetzelfde als met veiligheids Torx (met puntje), niet bedoeld om los te draaien, of in ieder geval niet gebruikelijk.
Een soort waarschuwing voor de monteur die iets dergelijks tegenkomt dat hij moet opletten.

De autospanner van de multiriem bij moderne Citroen's is een mooi voorbeeld, om die tegen de veerdruk in te duwen, heb je sleutel 15 nodig, een hoogst ongebruikelijke maat bij PSA.
De rol zit met een bout op het mechaniek van de autospanner vast, deze bout waar je sleutel 15 voor nodig heb zit geperst, die kun je niet losdraaien, zonder de boel te slopen.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Zoals de 5-kant bouten in sommige remklauwen:
https://www.automotive-line.nl/wt-3018- ... -kant.html
Bij sleutel 15 moet ik gelijk aan oude fietsen denken, was ooit heel gebruikelijk, mogelijk overeenkomend met een of andere Engelse maat.
Het kan ook een soort modernisering zijn, vroeger stond vast dat een M10 bout een 17mm kop had, een M12 had er eentje van 19, bij PSA is dit al jaren geleden resp. 16 en 18 geworden en dan weer niet voor wielbouten.
Maat 26 kwam ik voor het eerst tegen in de voortrein van een DS.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by citroen23 »

Zo moet ik terugdenken aan m'n tijd sleutelen aan een BX. Ik moest het verwarmingspaneeltje eraf halen en daarbij schroefjes tegenkwam waarvan ik dacht: wat zijn dat nou weer voor types. Bleek het te gaan om, de nu inmiddels bekende, torx. Zal ergens eind jaren 80 zijn geweest.............
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Dat was ook zoiets inderdaad, na proberen met een inbussleutel kwam je er al gauw achter dat dit toch echt anders was, en dan had je een setje Torx sleutels aangeschaft die je vervolgens niet kon gebruiken omdat de resistorx inmiddels zijn intrede gedaan had. :(
En welke Citroën sleutelaar kent deze schroevendraaiers nog?
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by C5hdi110 »

Wat is dat voor iets bijzonders, nog nooit gezien :o

Mijn Peugeot 309 uit 87 (1e auto), had ook al overal Torx, in het interieur tenminste.
Een heel enkele keer kom je bij PSA nog een kruiskop schroef tegen, wie weet waar die zit in het interieur van een Xantia ?
Daarmee bedoel ik niet schroefjes waarmee kastjes, modules, kachelmotor, etc. mee dicht geschroefd zitten.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Dit zijn schroevendraaiers voor TACL schroeven, in de GS/GSA tijd werden ze heel veel gebruikt voor portierhandgrepen en deurscharnieren.
Het is nooit echt in de mode gekomen, zijn een paar jaar later een roemloze dood gestorven en nu weet inmiddels niemand meer waar je het over hebt. :D
Ik begin oud te worden geloof ik. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 947
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

henkr wrote: Thu May 21, 2020 7:23 pm Ik begin oud te worden geloof ik. :lol: :lol: :lol:
Niet alleen dat, ik heb er ook nog nooit van gehoord, op zich zegt dat nog niets, maar... Goegel kent het ook niet. Dus het is wel erg diep weggestopt, c.q. héél lang geleden.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply