Martijn's 2.0 SX

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Post Reply
Martijn968

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Martijn968 »

Hallo,
Ben nieuw hier, sinds lange tijd weer een Citroen gekocht, een Xantia uit '93. Ik lees het topic en heb een vraag die een raakvlak heeft:

Ik wil graag bij de ruitenwissermotor van de achterklep komen. De torxboutjes op de zwarte kunststof achterplaat van de klep leken mij eenvoudig om los te schroeven, echter ze draaien gewoon maar door.

Wat is volgens jullie de beste manier om dit toch los (en later weer vast) te krijgen? Benieuwd of jullie er ervaring mee hebben!

Groet,
Martijn
Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)

Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace '97; Saxo 1.5D '97; Xantia 1.8i SX '94; BX 1.4i Deauville '92; BX 1.9TZD '91; BX 1.6TRS '84; BX 1.4E '89
citroen23

Post by citroen23 »

Welkom !! deze plastic "schroefjes" kan je er met een punttangetje uittrekken ;)
Feije

Post by Feije »

Ja het is een raar ontwerp. Als je ze een beetje aantrekt kun je ze ook losdraaien.
Martijn968

Post by Martijn968 »

Net even met een punttangetje geprobeerd, maar die schiet er steeds vanaf. Dus daarmee wat aantrekken en losdraaien tegelijk zal ook niet eenvoudig zijn. In ieder geval met z'n 2-en zijn, anders lukt het in ieder geval niet.
Van achter duwen lukt ook niet, want je komt er niet echt goed bij.. Ik ga het nog verder proberen.

Kunststof kap in wielkast RV eenvoudiger lost te krijgen? Daar lekt de ruitensproeier op straat. Waarschijnlijk de slang uitgedroogd en gebarsten oid. Dat zijn mijn 2 eerste klussen, nadat ik de rubber voor de achterklep en de oliepeilstok al heb vervangen. Verder veel gepoetst, maar ook dat moet nog verder. Auto is van binnen keurig en weinig kilometers, maar van buiten veel mosgroen en krassen/beschadigingen.
Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)

Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace '97; Saxo 1.5D '97; Xantia 1.8i SX '94; BX 1.4i Deauville '92; BX 1.9TZD '91; BX 1.6TRS '84; BX 1.4E '89
Feije

Post by Feije »

Ja dat is makkelijker, zit met kunststof doppen of misschien hier en daar een torxje geloof ik. Wijst zichzelf wel.
Martijn968

Post by Martijn968 »

Zo, vanmiddag weer eens ouderwets geklust aan de Xantia.

Samen met mijn broer de kunststof achterkant van de achterklep gehaald en bij de ruitenwissermotor gekomen. Het wat brommende geluid zit echt in de motor, maar hij draait goed en heeft goed kracht. Vooral als de motor weer gemonteerd is hoor je het brommen erger. Als je hem in je hand hebt valt het mee. Er vielen geen onderdelen uit en ik weet nu dat hij het op zich doet, maar wat rumoerig is. Ik laat het er voorlopig bij zolang hij het doet.

Onder de wielkast de beschermkap weggehaald, dat ging inderdaad goed zoals Feije schreef. Alle plastic dopjes hebben het overleefd! Het slangetje was nog goed, maar het koppelstukje dat daar zit was broos geworden. Bij Intrantruin een stukje aquarium slang gekocht met verloopjes en voor een paar euro doet ie het nu weer!

Af en toe liggen er wat druppels motorolie onder de auto, daar ga ik nu naar op zoek. Het project daarna wordt het horizontale deel van de achterklep, daar is de lak verweerd (zoals zo velen dat hebben)

Martijn

Post Reply