Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Aangezien ik nieuwsgierig blijf over de radio, heb ik het originele chassis nr. van de radio door service.citroen gehaald.

De radio komt uit een: 407 COUPE 2-DRS 2.7 HDi roetfilter AUTOMATISCHE TRANSMISSIE 6 VERSNELLINGEN, VF36JUHZJ21587903
Volgens de tekeningen is deze niet voorzien van:

CD-Wisselaar en JBL Versterker.
Wisselaar heb ik aangezet in Diagbox en die werkt.
Het vermogen van de radio moet blijkbaar lager in Diagbox, op stand 10 is het geluid al behoorlijk hard en harder dan 15 geeft gehoorschade en vervorming.
De versterker heb ik op aanwezig gezet, het lijkt er niet op dat het radio vermogen (voorversterker ?) dan automatisch terug geschroefd word.
@Alfred, hier hebben we telefonisch over gesproken, de tekeningen geven al aan dat de radio uit een auto zonder JBL versterker komt.

Alleen parkeer sensoren achter
Dat verklaart waarom ze voor nog niet werken, ik dacht dat een coupe zo een beetje van alle luxe was voorzien, zeker een 2.7HDI, het motor type werd bij de radio opgegeven door Maresia Parts.
Deze 2.7HDI was dus geen Pack of nog luxere Feline uitvoering, waar ik wel van uit ging, blijkbaar zijn de benzine V6 uitvoeringen dat wel vaak.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Feije wrote: Mon Mar 30, 2020 1:23 am
C5hdi110 wrote: Mon Mar 30, 2020 12:56 amHet electro-ventiel voor de nokkenas versteller is inderdaad berucht, ik heb er zelf ook meerdere gespot waar deze stuk was en dan zit er weinig pit in de motor en ratelen.
Dat was 'm ja. Die 2.2 waar ik mee reed klonk trouwens niet verkeerd, hij was onderin gewoon niet erg snel. Het voelde meer alsof ik met een 1.8 of zo onderweg was. Bovenin heb ik niet getest, ik heb er misschien vijf minuten zelf in gereden en de verkoper zat ernaast. Vond het wat te ver gaan om die auto dan af te trappen :lol:.
C5hdi110 wrote: Mon Mar 30, 2020 12:56 amBedoel je met draaien als een diesel met te weinig olie als iets wat dan permanent blijft en niet weggaat met olie bijvullen/verversen ?
Volgens mij blijft dat er dan in zitten ja, maar ik weet het niet zeker. Het is hoe dan ook het fijnst als je het niet krijgt ;).
De oplossing schijnt simpel te zijn, al zoekende naar info over de aanstaande riemwissel, vind ik dit.
Kijk vanaf 01:40, ratelen bij koude motor als een diesel, mogelijk ook een oplossing voor de PSA V6 met VVT.
Gewoon een veertje er in, om de plunjer terug te duwen, anders blijft deze staan in de stand voor een warme motor, bij het afzetten van de motor en bij een koude start ratelt het dan.

https://www.youtube.com/watch?v=OzcXNyI1iYE

Nu nog het juiste veertje zoeken, De maker van het filmpje verwijst naar Ashfield Springs in UK, echter kan ik op hun site dit veertje niet vinden.
Buitendiameter: 20mm
Lengte: 25mm
Draaddikte: 2,3mm
Aantal windingen: 6
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by Feije »

:thumbup: dat kun je bij een riemwissel zo meenemen. Goed om te weten, want ik sluit zeker niet uit dat er eens een auto komt met de 2.2 ;). Maar voorlopig blijf ik Xantia rijden! Ze gaan ook zeker niet weg, de kans is groter dat ik ze uiteindelijk meer voor zondagsritjes ga inzetten of zo.
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

En zo word de kennis hier op het nieuwe forum, steeds een beetje groter :D

Iemand nog een goede suggestie waar ik veertjes kan kopen ?
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

@Sohail: Wat is voor dit veertje cruciaal? de binnen- of de buitendiameter of eventueel beide?
Ik zou wel een poging kunnen wagen zo'n veertje te maken uit orthodontisch draad, de maximale dikte die ik heb is 1,5 mm maar de veerkracht is gigantisch.
Image
Heb geen flauw idee hoe dit austenitisch staal zich gedraagt t.o.v. normaal verenstaal maar wellicht kan Adri daar iets zinnigs over zeggen?
De verpakking vermeldt 1800-2000 N/mm².

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by Breeze »

Vrees dat ik hier weinig over kan zeggen. Het enige wat ik op dat gebied door schade en schande heb ervaren is dat verenstaal echt een andere samenstelling heeft dan elk ander type staal.

Blijf gezond,
Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Henk, de buitendiameter is belangrijk, zie onderstaande screenshots van het filmpje op YouTube.
Het veertje moet zo te zien in de plug passen van de nokkenas versteller.
Als ik de maten en het veertje zo zie, dan lijkt het er op dat dit een vrij sterk veertje is, maar ook weer niet te sterk, want je moet het met de hand kunnen indrukken en de plug aandraaien.

Ik twijfel of ik dit wel moet aanpakken, de motor ratelt heel even bij een koude start, na c.a. 500 a 1000m is het weg, daar is mee te leven.
De maker van het filmpje heeft het over 5 a 10 minuten ratelen als een diesel, zo erg is het bij mij niet en achteraf is een veertje ook wel aan te brengen, er is genoeg ruimte om de distributiekast later nog een keer open te halen, de riem kan blijven zitten.

Buitendiameter: 20mm
Lengte: 25mm
Draaddikte: 2,3mm
Aantal windingen: 6

Image

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by henkr »

Ik dacht gelijk dat die veer wel heel veel lijkt op de veer die bij de 106/Saxo gebruikt wordt voor de verbinding downpipe/katalysator maar helaas, de uitwendige maat komt aardig overeen(ruim 19mm) maar de draaddiameter is bijna 4mm dus veel te dik en te stug. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Vandaag geen getik bij een koude start, het lijkt alleen te gebeuren als het goed koud is, ik denk dat ik het laat voor wat het is met dat veertje.

Afgelopen avond de motor gespoeld, omdat er mogelijk 5W30 in zat, nu zit er 5W40 in.
Gelijk ook de versnellingsbak olie ververst, dat zag er nog schoon uit, het vermoeden is dat de koppeling vervangen is, dat vermoeden word versterkt door een losse bout van de versnellingsbak, gelijk vastgedraaid en de rest gecontroleerd.

Dit was de eerste blik onder de auto, ziet er allemaal keurig uit, geen beunpraktijken of achterstallig onderhoud kunnen vinden.
Toen ik de middendemper zag begon ik te vloeken, "BOSAL" ???
Maar wacht eens even, middendemper, katalysator en flexibel stuk vooraan is één geheel, op de kat staat PSA / Bosal, zal wel origineel zijn :?
Gelukkig ziet de uitlaat er prima uit en is fluisterstil, ook bij flink gassen en daar hou ik van, stilte :)
Helaas is de Xenon lamp rechts aan het overlijden, heb gelijk 2 nieuwe besteld van Osram.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Post by C5hdi110 »

Vandaag weer verder met knutselen en weer wat bijzonderheden gevonden.

De rechter Xenon lamp was aan het overlijden (paars licht opeens), heb een nieuwe gemonteerd, morgen vervang ik de linker ook, daarvoor moet de accu er uit, had helaas geen juist gereedschap bij de hand daarvoor.
De lampen die er in zaten, zijn 4300K, de nieuwe zijn 4100K, dat is minder wit licht, was niet de bedoeling, heb per ongeluk 4100K besteld.
Image

De elektrische stuurbekrachtigingpomp (GEP) is goed bereikbaar bij een 407, volgens mij gaat hier LDS in ?
Het niveau staat op min., in de vulpijp zie ik vloeistof, het lijkt er op dat er niet veel bij moet om max. niveau te bereiken.
Image

Omdat ik al een keer de fout in ben gegaan met een EW10A motor met bougies, dit keer gelijk op chassis nr. bougies bij de dealer gehaald.
Grappige bougies, dit type heb ik niet eerder gezien, 1 grote elektrode en 3 kleintjes, Peugeot nr. 5960 F2 / Eyquem RFN52HZ3AImage

Om te kijken of ik de USB kabel ergens kan doorvoeren, verwijderde ik het paneel wat hier zit, toen zag ik dit, een soort microfoon verstopt :shock:
Leek mij niet origineel dat krulsnoer, het verdwijnt ergens achter het dashboardkastje, toen ik daar keek, 2 vreemde kastjes :shock:
Lijkt wel een professionele GPS tracker, heb de kabels er maar uitgetrokken voor de zekerheid.

Image

Image

Het USB kabeltje heb ik niet kunnen wegwerken, zit veel te vol, hier moet ik echt even tijd voor nemen.
De kabel los aangesloten en met RTxud de user_com.dat uitgelezen en als backup opgeslagen.
Daarna de originele user_com.dat uit de defecte RT4 geopend in RTxud, de instellingen gecontroleerd en in de RT5 geladen, dat gaat goed en alles werkt.
In het tabblad BT heb ik de "microphone ADC gain B917" steeds iets lager gezet en getest met bellen, in de RT5 stonden deze waarden ook al zo.
Uiteindelijk bij een waarde van 2, vond de gebelde testpersoon het volume acceptabel, niet zo hard meer en minder ruis.

Het volume van de parkeersensoren is helaas nog aan de lage kant, met de RT4 klonk het een stuk harder.
Daar stonden deze waarden op 8, in de RT5 op 4, heb ik nu op 6 gezet, het klink niet echt harder.
Weet iemand waar ik precies moet zijn om dat aan te passen ?
Hifi front beep volume B097
Hifi rear beep volume B097

Image

Inmiddels was het donker geworden, en hadden er zich VAG sjonnies verzameld voor een illegale corona meeting bij de wasboxen.
Ze konden het niet laten om vanaf een afstandje de 407 Coupe te bewonderen :D

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Post Reply