Xantia V6 Break

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Post Reply
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Xantia V6 Break

Post by C5hdi110 »

Dit topic is voor een kennis, hij heeft toestemming gegeven voor een topic over zijn Xantia V6 met foto's, hij is (nog) niet actief hier.
Afgelopen weken groot onderhoud uitgevoerd samen met sleutelvrienden Bram (Zwevend Tapijt) en Matthijs (Ambtenaar & VW Polo rijder).
Het betreft hier een Xantia V6 Scandinavische uitvoering op LPG, wat inhoud dat het lekker vol zit onder de motorkap :D

Wegens werk en privé leven van ons, hebben we het uitgesmeerd over een aantal zaterdagen en zondagen, het zijn geen lange sleuteldagen geweest i.v.m. mijn gezondheid, het gaat beter maar ik ben er nog niet, dit project is in zekere zin ook therapeutisch geweest ;)
Wat Matthijs betreft, het VW Polo virus is hardnekkiger dan het Corona virus, na al het intensief sleutelen met ons in een Citroen stimulerende omgeving, heb ik de magische woorden "ik wil ook een Citroen" nog niet horen vallen :D

Dit hebben we vervangen of aangepakt:
- Distributieriem + koelwaterpomp (gereedschapsetje van Laser Tools gebruikt voor montage).
- Multiriem incl. looprol, spanrol en krukaspoellie.
- Bougies
- Olie lekkage van alle kleppendeksel (4 stuks) aangepakt met vloeibare pakking (Loctite 5910).
- Olie lekkage carterpan aangepakt met vloeibare pakking.
- Nieuwe motorsteunen, rechts was flink ingezakt en kapot, links was ook flink ingezakt.
- Koelvloeistof lekkage van het bekende potje onder het expansievaatje.
- Olie (incl. een keer spoelen) en koelvloeistof ververst + nieuwe filters.
- LHM ververst en remmen doorgespoeld.
- Kabelbomen netjes ingewikkeld met isolatietape, na zoveel jaren laat het hier en daar los.
- Diverse kleine dingetjes aangepakt.

De eigenaar is dolgelukkig want de Xantia reed niet zo best volgens hem, nu is het alleen maar wauw wat een verschil en power 8-)
Dit zijn de foto's, het zijn er 41 stuks, ga er lekker voor zitten zou ik zeggen ;)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia V6 Break

Post by Feije »

Oeh, mooie Xantia zeg! Dat kvs-potje is de variant van CX-basis zeker? Hoe hebben jullie die gemonteerd? Hij past niet in het originele beugeltje.
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Xantia V6 Break

Post by C5hdi110 »

Ja van CX-Basis.de, het past inderdaad geheel, maar blijft stevig zitten, het kan toch geen kant op.
Alleen de aansluiting aan de bovenkant is te klein, we hebben gebruik gemaakt van een verloopje.
Verder sluiten de helften niet goed af, ondanks dat er een O-ring tussen zit, we hebben het met vloeibare pakking goed dicht gekregen.
Gelukkig niet middels trial & error, het was een voorgevoel en dat bleek te kloppen met een simpele test in een emmer water.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia V6 Break

Post by Feije »

O dat is apart. Ik zou het nog eens moeten controleren, maar die van mij is dacht ik gewoon dicht.
Ik heb een stukje van het beugeltje af geslepen om hem te laten passen. Dat tuitje aan de bovenkant is inderdaad kleiner dan bij de originele. Ik besloot voor een beunoplossing te gaan en een slang die op de aansluiting van de nieuwe past met wat vet over de (te dikke) aansluiting op het kvs-vat de drukken. Echt netjes is het niet, maar vooralsnog werkt het...
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Xantia V6 Break

Post by Breeze »

Mooi mannen en leerzaam. Komt er nog wat tekst bij?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Xantia V6 Break

Post by C5hdi110 »

Om eerlijk te zijn had ik gisteren geen energie meer om bij elke foto nog tekst te plaatsen, ik dacht dat het verhaal aan het begin voldoende is.
Als iemand vragen of extra uitleg wil over een bepaalde foto, dan beantwoord ik dat graag ;)
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Xantia V6 Break

Post by bthomas »

Mooie auto! Goed werk!
Post Reply