Het Café

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Hier koelsysteem perfect, in 1988 ververst en daarna nooit meer bij hoeven vullen. :D
Remsysteem (mechanisch) is een ander verhaal, ik gebruik de kleine trekker vaak als ik een zware auto (DS) te vervoeren heb omdat dat wettelijk voor de Xantia te zwaar is, in de praktijk betekent het dat je eigenlijk 2 man nodig hebt bij het remmen om überhaupt de oplooprem aan het werk te krijgen, wettelijk gezien is het helemaal O.K. :lol: :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Het Café

Post by C5hdi110 »

Van PSA weten we inmiddels dat het slecht gesteld is met de onderdelen voorziening, de gevreesde term NFP.
Zoals Feije al aangaf, de jongste C5 Ph2 is nu 12 jaar oud en is er al redelijk veel NFP.
PSA houd zich duidelijk niet aan de plicht om min. 10 jaar na de laatste productie, nog onderdelen te leveren.
Mijn 2e Xantia kocht ik in 2008, dat is c.a. 7 jaar na de laatst geproduceerde Xantia, toen stond er al genoeg op NFP.

Is PSA laks omdat ze denken dat hun klanten toch wel PSA blijven rijden en het geklaag over onderdelen nooit serieuze vormen aanneemt ?
Ik heb het idee dat ze met bepaalde onderdelen nu tactisch omgaan, word niet op NFP gezet maar bij het bestellen krijg je te horen dat het niet op voorraad is, en opnieuw in productie word genomen als er genoeg vraag is.
Levertijd onbekend dus, en zo kruipen ze voor mijn gevoel door de mazen van de wet.

Wie goed heeft opgelet ziet dat (bepaalde) Opel modellen nu ook op service.citroen staan, aangezien Opel bij PSA is ingelijfd.
De vraag is of Opel klanten de term NFP gaan accepteren op lange termijn, anders kost het PSA straks veel klanten vrees ik.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Goed plan om dit hier voort te zetten inderdaad, dit had niks meer met Berts Break te maken.
De situatie met Opel wordt inderdaad erg interessant. PSA is erbij gebaat om de onderdelen voor oudere Opels zo snel mogelijk NFP te maken, omdat ze anders nog lang dingen bij GM zullen moeten inkopen. Daar zitten ze niet op te wachten! Ik heb eigenlijk geen idee hoe de onderdelenvoorziening voor oudere Opels nu is. GM zie ik er ook wel voor aan om door zulke mazen in de wet te kruipen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee en ken ook niemand met een oudere Opel :think:.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Ik ken niemand met een nieuwe of een oude opel. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Mijn ouders hebben een mooie Meriva uit 2012 en daarvoor is alles nog leverbaar, maar dat is niet zo schokkend ;).
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Ik ben op het ogenblik bezig met het opknappen van de originele voorste wieldraagarmen van mijn 106-1.0.
Ik had er jaren geleden een paar imitatie draagarmen onder gehangen, voldoen heel goed maar je kan zien dat ze niet origineel zijn door de aanwezige schroefgaten voor een stabilisatorstang, iets wat de 1.0 niet heeft.
Leuke gelegenheid om mijn onlangs aangeschafte persbeugel met hydraulische spindel te proberen, het uitpersen van silentblocs en fuseekogels wordt zo een makkie:
Image
inmiddels hangen ze er zo bij:
Image
Voor de techneuten, (Adri?):t
Toen ik zo bezig was vroeg ik me af of voor een perspassing ook een formule bestaat, is de overmaat een percentage van de omtrek of diameter?
Als ik met de schuifmaat meet zou ik zeggen dat de diameter van een silentbloc ongeveer 0,1mm groter is dan het gat waar ie uitkomt maar dat is natuurlijk geen supernauwkeurige meting.
Verder: Mag je stellen dat een lagerhuis na inpersen groter wordt en de betreffende lagerbus kleiner?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

henkr wrote: Tue Mar 10, 2020 11:15 amVoor de techneuten, (Adri?): Toen ik zo bezig was vroeg ik me af of voor een perspassing ook een formule bestaat, is de overmaat een percentage van de omtrek of diameter?
Jazeker bestaat dat. Een perspassing is een veelgebruikte verbindingsmethode. Ook Wiki zegt dat er formules voor bestaan. Die zitten bij mij heeel diep in mijn kerse(n)pit en heelemaal achterin bij mij op zolder in de collegedictaten en leerboeken.
Oh, wacht. Het onvolprezen PolyTechnisch zakboekje geeft uitsluitsel:
Passingen.jpg
Passingen.jpg (85.23 KiB) Viewed 2960 times
Dan weet je dus de afmetingen die je moet aanhouden als je even het ISO passingstelsel opzoekt, maar dan heb je nog niet de optredende krachten. Daar zijn formules voor en met gezond verstand kan je die ook zelf afleiden, vooropgesteld dat je daar zin in hebt.

henkr wrote: Tue Mar 10, 2020 11:15 amAls ik met de schuifmaat meet zou ik zeggen dat de diameter van een silentbloc ongeveer 0,1mm groter is dan het gat waar ie uitkomt maar dat is natuurlijk geen supernauwkeurige meting.
Verder: Mag je stellen dat een lagerhuis na inpersen groter wordt en de betreffende lagerbus kleiner?
Ook jazeker, elk materiaal volgt de wet van Hooke, d.w.z. elke kracht die je uitoefent heeft onvermijdelijk een vervorming tot gevolg.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Duidelijk anders dan een wortelkanaalstift dus :D
Wat wordt bedoeld met getallen als H8/f7?
Zat "onze oom André" ook niet ooit op de École Polytechnique ? (mogelijke bemoeienis met het zakboekje? )

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

henkr wrote: Tue Mar 10, 2020 2:08 pmDuidelijk anders dan een wortelkanaalstift dus :D
Maar die zit toch ook klemvast?

henkr wrote: Tue Mar 10, 2020 2:08 pmWat wordt bedoeld met getallen als H8/f7?
Breeze wrote: Tue Mar 10, 2020 1:32 pmDan weet je dus de afmetingen die je moet aanhouden als je even het ISO passingstelsel opzoekt.

henkr wrote: Tue Mar 10, 2020 2:08 pmZat "onze oom André" ook niet ooit op de École Polytechnique ? (mogelijke bemoeienis met het zakboekje?)
WTF is Oom André? En nee dat heeft naks met elkaar te maken, PT zakboekje is/was van PBNA.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Menno
Posts: 528
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Het Café

Post by Menno »

Breeze wrote: Tue Mar 10, 2020 2:17 pm WTF is Oom André?

Ik neem aan André Gustave Citroën :mrgreen:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Post Reply