Mijn break bleek behoorlijk te trillen (1.8i, 1999(. Een deel daarvan zat 'm in kromme remschijven voor, vermoedelijk veroorzaakt door afkoelen met de handrem erop. Ook de wielen zijn gebalanceerd. Door dit alles is het trillen inmiddels flink minder geworden, maar niet geheel verdwenen.
Zijn er nog andere dingen die dit mogelijk veroorzaken? Of mag ik hopen op iets simpels als een ondeugdelijk bevestigd loodje op een van de wielen.
Trillen bij 120kmh - Xantia Break
Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break
Is het vlak waarop de wielen tegen de schijven zitten ook schoongemaakt? Als daar vuiligheid (of roest) op zit, kan dat ook voor onbalans zorgen.
-
- Posts: 86
- Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm
Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break
Lichte speling op je stuurkogels of fuseekogels, gecupte voorbanden.
Maar begin eerst met je kromme schijven te vervangen.
Of de hele boel aan de auto te laten balanceren, dus geen losse wielen maar middels een zogenaamde scooterbalancer. De betere bandenboer kan dat regelen.
Maar begin eerst met je kromme schijven te vervangen.
Of de hele boel aan de auto te laten balanceren, dus geen losse wielen maar middels een zogenaamde scooterbalancer. De betere bandenboer kan dat regelen.
Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break
kun je daar iets meer over vertellen? Scooterbalancer levert op Google niets op bij mij.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break
Heb het al gevonden. Het heet eigenlijk Finish-balanceren.
Hier een duidelijke uitleg: https://youtu.be/WJyNbWvgBSg
Hier een duidelijke uitleg: https://youtu.be/WJyNbWvgBSg
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break
Dat is gewoon aan de auto balanceren , wat mij betreft een laatste redmiddel als statisch danwel een stapje verder dynamisch balanceren geen oplossing brengt ....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break
Als dat het probleem oplost betekent het wel dat wielen en boutgaten gemerkt moeten worden zodat elk wiel op dezelfde plek en in de juiste stand t.o.v. de naaf komt.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break
Alles kan perfect uitgebalanceerd zijn en nog steeds trillingen geven als de banden niet zuiver rond zijn.
Bijvoorbeeld door 'platte' kanten als een wagen te lang heeft stilgestaan, of door slechte fabricage van de banden.
Ik heb dit zelf in het verleden gehad met de huidige Xantia, alles laten balanceren, zelfs met de wielen gemonteerd op de wagen en toch bleef er trilling (zelfs lichtjes dreunen) bij 120km/u en hoger. Was toen opgelost na vervangen van de banden.
In mijn geval waren de banden (Energy savers van Michelin) meetbaar onrond geworden na het omzetten van stalen naar lichtmetalen velgen.
De banden waren op de machine te veel opgerekt bij het omleggen. Hoewel de banden nog bijna nieuw waren, was er ca 1 à 2 mm wijking in het loopvlak gekomen, en dat voel je op hogere snelheid echt!
Mvg. Alfred.
Bijvoorbeeld door 'platte' kanten als een wagen te lang heeft stilgestaan, of door slechte fabricage van de banden.
Ik heb dit zelf in het verleden gehad met de huidige Xantia, alles laten balanceren, zelfs met de wielen gemonteerd op de wagen en toch bleef er trilling (zelfs lichtjes dreunen) bij 120km/u en hoger. Was toen opgelost na vervangen van de banden.
In mijn geval waren de banden (Energy savers van Michelin) meetbaar onrond geworden na het omzetten van stalen naar lichtmetalen velgen.
De banden waren op de machine te veel opgerekt bij het omleggen. Hoewel de banden nog bijna nieuw waren, was er ca 1 à 2 mm wijking in het loopvlak gekomen, en dat voel je op hogere snelheid echt!
Mvg. Alfred.
Re: Trillen bij 120kmh - Xantia Break
Het grootste deel van het trillen is bij mij inderdaad door een vlakke band (la) veroorzaakt, maar verdwenen is het helaas nog niet. Het blijft, met name tussen 120 en 130 kmh een tikkeltje onrustig. Of het aan de assen of toch een van de andere drie banden ligt, durf ik niet te zeggen.