xantia en milieu

Alles wat niet in de andere categorieen past.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: xantia en milieu

Post by bthomas »

Dat steden het landelijke en/of europese beleid overrulen vind ik onjuist. Immers: potentieel kan daarmee elke stad zijn eigen regels op welk vlak dan ook gaan invoeren. Dat voelt op zijn minst als een stap terug in de tijd.

De wegenbelasting voor auto's op diesel verhogen vind ik op zich niet bezwaarlijk. Ik vind het ook vervelend als je in een wolk zwarte rook wordt gezet door een auto, al dan niet als voetganger of fietser. Alleen is het dan wel een beetje merkwaardig dat er dan op basis van leeftijd gediscrimineerd gaat worden. Eerlijker zou zijn om regels met betrekking tot emissie vast te stellen en die te laten toetsen bij de APK keuring. Oh wacht! Dat hebben we al!

Ik neem aan dat de HDI motoren ook toegepast zijn in nieuwere auto's dan Xantia's. Als ze daarbij zijn gemodificeerd om aan strengere milieuregels te voldoen moeten die modificaties toch ook op een Xantia aangebracht kunnen worden?

Er stond in de Citroexpert eens een verhaal van een man/bedrijf uit delft dat zijn CX had omgebouwd naar injectie zodat die weer aan strengere milieueisen voldeed. Voor Rotterdam kreeg hij netjes een ontheffing. Andere steden bleven stug op leeftijd discrimineren.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: xantia en milieu

Post by H@ns »

Inderdaad; weer een beetje terug naar het feodale stelsel (leenheren) Betalen om gebruik te mogen maken van de landerijen en wegen terwijl je tevens de economie en de kas komt spekken...

Maar In BE heb je tenminste nog de keuze: je laat je auto aan de rand staan en pakt tram, bus of metro. Of je betaald 35€ voor een dagpas. In Nederland wordt iedereen, zonder aanziens des moteurs op een hoop geveegd en belast met 15% extra motorvoertuigbelasting. Dat steekt mij toch wel, hoezo vervuiler betaalt?! Ik kom hooguit 1 keer per jaar met mijn diesel (Euro 4) in Amsterdam, nooit in Rotterdam, Utrecht of Arnhem en rij +70% van mijn kilometers op buitenlandse wegen. Waar is mijn keuze dan?

En dan die discriminatie op leeftijd! Puur oneerlijk toch?! Roetfilter? EGR? Software? (VAG..) gemeten uitstoot?
Ik word er heel droevig van :cry:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: xantia en milieu

Post by Alfred »

Een middeleeuwse principe, elke stad zijn eigen regels en recht.
Terug in de tijd, want regeren is een verdienmodel geworden waar erg veel geld in om gaat (onze belastingcenten). Het enig benodigde talent is je verhaal goed kunnen verkopen en de juiste contacten hebben. Het gaat helemaal niet om het milieu of om diesel.

Beslissingen worden gemaakt ver weg van alle werkelijkheid en niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Het milieu wordt misbruikt voor persoonlijke belangen, promotie, eer en vooral business model.
Het bewijs wordt al geleverd dat NOx, stikstof, fijnstof en CO2 allemaal op een grote hoop worden gegooid.
Want wie kan tegen milieu zijn, toch? Dus de diesel bannen, gewoon op leeftijd, niet op feitelijkheden.
De werkelijke enorme problemen van vervuilende diesels en grauwe steden was al opgelost met bij de Euro 1,2,3 (etc.) normen.

De huidige maatregelen zijn verdienmodellen die de burger moet betalen. Het magische woord 'milieu' geeft draagvlak voor elke beslissing, hoe gering ook het resultaat. De belasting verlagen op oude diesels zou meer recht doen, want ze mogen van steeds minder asfalt gebruikmaken.

Uit een officieel Duits onderzoek bleek dat de uitlaatgassen van de Euro6-diesel schoner zijn dan de stadslucht die ze aanzuigen.
Wedden dat over enige jaren de norm zover is opgeschoven dat ook die niet meer de stad in mogen? Want diesel hè, dat willen we niet.

Als het echt om het milieu gaat en niet om andere belangen, dan zou men het maken van nieuwe auto's enorm moeten beperken en alles wat nu rijdt zolang mogelijk op de weg houden. Het maken van een nieuwe auto en later weer verwerken, kost waarschijnlijk meer milieu dan dat de wagen zelf ooit zal nemen. (Tuurlijk zijn nieuwe wagens schoner, maar het plaatje klopt niet als je echt alles meetelt, dus ook de productie).

Mvg. Alfred.
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: xantia en milieu

Post by Menno »

En het kan altijd nog erger mocht er ooit een geitenwollensokken regering komen kunnen we helemaal onze lol op ....
Het is gewoon een melkkoe geworden , de automobilist was dat al jaren, nu ook alles met " milieu " .

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: xantia en milieu

Post by H@ns »

Met al die achtergehouden toeslagen informatie van staatsecretaris Snel en de 70 burgerslachtoffers bij een bombardement waarover Rutte en Co waren ingelicht maar dat weer waren "vergeten" zal er waarschijnlijk binnenkort weer een verkiezingsronde komen. Ik hou mijn hart vast :?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: xantia en milieu

Post by henkr »

Bijna niet te geloven dat er kennelijk zoveel milieuridders zijn, vervolgens vraag ik me af hoeveel uit diezelfde groep achteloos hun afval uit het raam kwakken. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply