Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Auto's, onderdelen, accessoires, ...
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Feije »

Tsja, ik ben bang dat de meeste Xantia diesels niet veel toekomst meer hebben, maar zeker zo'n 2.1TD (of net zo goed de 1.9TD) kun je op rationele gronden eigenlijk alleen maar verdedigen als je voor weinig geld een hele nette tegenkomt.
Toch vind ik ze ergens ook wel weer wat hebben: een HDI is nooit een type 1. Dat kan een voor- of een nadeel zijn natuurlijk en hangt af van je eigen smaak en eisen, maar zelf vind ik de t1 leuker. Bovendien lijkt de HDI natuurlijk al veel meer op een moderne diesel. In het hedendaagse verkeer is een 1.9 of 2.1TD veel meer onderscheidend dan een HDI. Ze klinken veel meer als ouderwetse diesels - want dat zijn ze ook - maar zijn toch nog wel redelijk beschaafd. Zeker voor diesels uit die tijd.
Het probleem is dat je een diesel meestal niet koopt als tweede auto voor zondagsritjes. Het gaat er bij een diesel meestal niet alleen om dat hij leuk is. Met zo'n diesel ga je ook veel rijden en dan is het lagere verbruik van een HDI, zeker ten opzichte van de 2.1TD, gewoon een zware factor. Zo'n 2.1TD zou je dus alleen maar nemen als je én veel rijdt, én geen last hebt van milieuzones, én de charme van een oudere diesel (of een type 1) inziet én dat zwaarder vindt wegen dan je verbruik/portemonnee. En dan moet je ook nog eens geen genoegen nemen met een 1.9TD, want die is voor zover ik weet niet eens zo gek veel minder zuinig dan de HDI. Dan kom je wel uit op een niche... :think:
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by H@ns »

Helemaal waar!
En ik merk dat in Frankrijk de oudere diesels, maar ook de HDi'tjes voor oudijzer prijzen te koop staan. En vaak zijn die dan aan het eind van de CT dus twee jaar niet meer onderhouden....
Ik heb even overwogen om een HDi te nemen op Frans kenteken, gewoon omdat ik dat een geweldige motor vind! Maar ben echt nog niets fatsoenlijks tegen gekomen en heb mijn zinnen dus maar weer gezet op iets anders zoals: R4 F4, een kleine pick-up, Acadiane, etc. Helaas bots ik bij die zoektochten dan weer heel vaak tegen een mooie C6 aan :lol:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Alfred »

De 1.9td en 2.1td hebben indirecte inspuiting, namelijk in een wervelkamer of voorkamer.
Dat deed men om de opbouw van de verbrandingsdruk wat meer te spreiden (daardoor minder hameren).
Nadeel is dat de totale oppervlakte van de verbrandingskamer daardoor veel groter wordt, waardoor meer thermische afkoeling, minder goede verbranding, hoger verbruik etc.

Moderne diesels hebben nu allemaal directe inspuiting (ook alle HDi's), een inspuiting die uit meerdere stapjes bestaat om de gewenste spreiding van drukopbouw te realiseren. Dat kon niet met de oude dieselpompen, nu wel met common rail technologie.

Die oude diesels hebben alleen nog toekomst in een museum.

Mvg. Alfred.
User avatar
Menno
Posts: 528
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Menno »

Als je zo gaat redeneren dan horen alle diesels in een museum thuis ..... :-)


;-)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Alfred »

Hmm... ik probeerde juist het grote verschil tussen de oude en nieuwe diesels aan te geven :)

Hier een artikel waaruit blijkt dat het uitlaatgas van een moderne diesel schoner is dan de aangezogen lucht :o
https://www.auto-motor-und-sport.de/new ... eFc2t1VH8o

Mvg. Alfred.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by H@ns »

Die oude PSA diesels stonden ook al bekend om hun onverwoestbare eigenschappen. Ik heb er eentje gehad in mijn CX en later zo'n zelfde blok in mijn campertje, Peugeot (2,5 D) maar dan zonder turbo (dus zwaar onderbemeten voor zo'n zware bak.
Die van mijn CX heeft later nog jaren dienst gedaan als scheepsmotor. Misschien nog steeds wel, geen idee eigenlijk.
De dieseltjes in mijn Xanten was ik minder tevreden over, de pre-hdi. De TD ging nog wel maar de D was echt afzien qua heuvelop of invoegen op de snelweg.
Maar ook die waren onverwoestbaar. Iemand vertelde me dat die Xantia diesels zgn "milieu dieseltjes" waren en daarom zo hebben ingeleverd op vermogen. vond ik een vreemd verhaal maar misschien klopt het, anders afgeregeld of zo...

De HDi is wat mij betreft het summum van de diesel. Helaas is het tijdperk diesel verleden tijd, er wordt niets meer ontwikkeld door PSA.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 349
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by JW-C5 »

Dat laatste is niet helemaal correct, er is recentelijk nog aan ontwikkeld door PSA.
Voorbeeld daarvan is de nieuwe 1.5 HDi, zoals onder andere gebruikt is de C5Aircross.
Die voldoet ruimschoots aan de norm Euro 6d TEMP, en gebruikt geen Eolys meer.

Of er hierna nog nieuwe diesels komen, is ongewis.
Zie onder andere https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... mand-drops waarin een link gelegd wordt naar de marktontwikkelingen alvorens daarover te beslissen.

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Feije »

H@ns wrote: Fri Oct 25, 2019 11:42 am...Iemand vertelde me dat die Xantia diesels zgn "milieu dieseltjes" waren en daarom zo hebben ingeleverd op vermogen. vond ik een vreemd verhaal maar misschien klopt het, anders afgeregeld of zo...
Dat zou best wel eens kunnen kloppen, want ook Xantia's moesten al aan milieunormen voldoen. Daarom is de 1.9TD ergens in '94 geloof ik ook van 92 naar 90pk gegaan.
Ik heb ergens op facebook een tijd geleden een keer een bericht gelezen van iemand die een 1.9TD van '93/'94 (een vroege iig) en eentje van '97 had gehad. Hij merkte op dat die oude volgens hem best wel wat pittiger aanvoelde dan de nieuwere. Ook hoorde hij de turbo meer.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Alfred »

Om die reden had je ook een 1.9sd.

Al heel lang worden de milieu eisen aan voertuigen steeds strenger, dat begon al in de eind jaren '60.
Zo verdween de open carterventilatie, zwavel en later lood uit de brandstof. In bijvoorbeeld 1975 leverde alle benzine wagens een aantal pk in wegens opnieuw aangescherpte eisen. Daarna verplichte katalysator en eisen die de carburateur onhoudbaar maakten. Het gaat om honderden verbeteringen de afgelopen 50 jaar.

De meeste mensen hebben geen idee van hoever we af komen.
Nu deze enorme voortgang is bereikt, groeit juist het imago van de auto als de grote milieuvervuiler.
Is dat dan nog objectief of spelen hier andere (financiële) belangen?

Als er gesteld wordt, er zijn te veel auto's, dan heb je een punt.
Maar de stelling van ze zijn niet schoon is naar mijn mening niet meer terecht.

Zo hoor je ook niemand over de fijnstofuitstoot van... elektrische auto's. Nee niet uit de uitlaat, wel van de remmen en banden.
Ook een voetganger 'stoot' fijnstof uit, door zijn kleding en schoeisel, waarom moet je in huis telkens stofzuigen?

Mvg. Alfred.

Edit: carburateur
Last edited by Alfred on Fri Oct 25, 2019 6:38 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Post by Feije »

Alfred wrote: Fri Oct 25, 2019 4:55 pmZo hoor je ook niemand over de fijnstofuitstoot van... elektrische auto's. Nee niet uit de uitlaat, wel van de remmen en banden.
En nog een stuk meer dan bij een auto met verbrandingsmotor ook, want die dingen zijn loeizwaar. Ik heb ook al mensen gehoord over spoorvorming op wegen door Tesla's. Die auto's wegen vaak ruim 2 ton (de Model 3 uitgezonderd) en ze rijden allemaal over precies hetzelfde stukje weg door de autopilot. In die zin kun je het op z'n minst bijzonder noemen dat je met je Tesla in Nederland geen wegenbelasting hoeft te betalen...
Post Reply