Probleem mistlicht

Dat met die draadjes...
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Probleem mistlicht

Post by henkr »

Denk er aan dat de remlichtschakelaar bij een automaat met CC anders is, die heeft 2 aparte schakelaars in het pedaal. :idea:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Probleem mistlicht

Post by H@ns »

Hoor je hem (de remschakelar in je pedaal) wel klikken als hem licht intrapt?
Die van mij hoor je namelijk erg duidelijk! Een automaat. En dan gaan ool meteen de remlichten branden.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Probleem mistlicht

Post by henkr »

Ik hoor niet zoveel meer i.i.g. niet het klikken van die schakelaar(s)
Had ooit toen de auto nog vrij nieuw was een storing in de CC, als ik een paar keer vanaf de zijkant tegen het rempedaal schopte deed ie het weer.
Uiteraard was de garantie net afgelopen.
De dealer spiegelde me toen voor dat daar wel eens dagen aan onderzoek in zouden kunnen gaan zitten :( waarop ik zei: "bestel maar gewoon een nieuwe remlicht schakelaar, zet hem er zelf wel in als jullie er niet in geloven"
Zo gezegd zo gedaan en hij heeft op dat punt nooit weer geweigerd. (de remlichten functioneerden nog gewoon normaal)
Toen bleek dus dat die schakelaar 2 contacten heeft, eentje voor de remlichten en eentje voor de CC.
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Probleem mistlicht

Post by bthomas »

H@ns wrote: Fri Jan 21, 2022 9:03 pm Hoor je hem (de remschakelar in je pedaal) wel klikken als hem licht intrapt?
Die van mij hoor je namelijk erg duidelijk! Een automaat. En dan gaan ool meteen de remlichten branden.
Ik vermoed dat wat jij hoort de spoel is die de pook van de bediening vrijgeeft. Die hoor je heel goed. Maar dat zou Henk ook wel moeten merken, zelfs met gehoorbeschadiging.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Probleem mistlicht

Post by bthomas »

henkr wrote: Fri Jan 21, 2022 9:42 pm Ik hoor niet zoveel meer i.i.g. niet het klikken van die schakelaar(s)
Had ooit toen de auto nog vrij nieuw was een storing in de CC, als ik een paar keer vanaf de zijkant tegen het rempedaal schopte deed ie het weer.
Uiteraard was de garantie net afgelopen.
De dealer spiegelde me toen voor dat daar wel eens dagen aan onderzoek in zouden kunnen gaan zitten :( waarop ik zei: "bestel maar gewoon een nieuwe remlicht schakelaar, zet hem er zelf wel in als jullie er niet in geloven"
Zo gezegd zo gedaan en hij heeft op dat punt nooit weer geweigerd. (de remlichten functioneerden nog gewoon normaal)
Toen bleek dus dat die schakelaar 2 contacten heeft, eentje voor de remlichten en eentje voor de CC.
Dat was zeker datzelfde bedrijf dat indruk maakte met het vervangen van de distributieriem?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Probleem mistlicht

Post by henkr »

Klopt helemaal Bert! :lol: Hoe raad je het zo!
"La meilleure voiture française jamais construite"
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Probleem mistlicht

Post by Lbarré »

Wel schakelaar (contactor), die onder de rempedaal zelf zit, werd geheel vervangen en de drie stoplichten werken nu weer normaal. :D
Nu ook nog eens de linker bedieningsschakelaar ( verlichting, knipperlicht en voor- en achtermistlamp bediening ) zien te vervangen
en hopelijk dat probleem dan ook opgelost. :roll:
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Probleem mistlicht

Post by H@ns »

Zie hier een heldere tutorial. Wel in het frans maar de plaatjes spreken voor zich.

https://xantia.pagesperso-orange.fr/com ... airage.htm

Succes!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Probleem mistlicht

Post by Lbarré »

Wel gisteren dan eindelijk de linker bedieningsschakelaar ( verlichting, knipperlicht en voor- en achtermistlamp bediening )
geheel vervangen.
Maar ...op dashboard blijft lampje van achtermistlichtlampje toch nog steeds het lichtje vaag aangaan. :roll:
Zal dan ergens in de bedrading van de koffer zelf ofwel misschien in de bedrading naar de trekhaak kunnen zitten.
Wordt dus nog verder zoeken :cry:
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Probleem mistlicht

Post by henkr »

Heb je de lusdraad naar het trailerstopcontact ook in gebruik via de 8e dan wel 14e draad?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply