Probleem mistlicht

Dat met die draadjes...
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Probleem mistlicht

Post by Lbarré »

Ik had soms al problemen met linker bedieningsschakelaar ( verlichting, knipperlicht en voor- en achtermistlamp bediening )
Ik hoorde toen geluid dat knipperlicht aanging, maar was niet van toepassing.
Nu zie ik recent ook nog op dashboard vaak het lampje van achtermistlichtlampje waar vaag het lichtje aangaat. :roll:
Zou dit probleem dan van de gehele bedieningsschakelaar kunnen komen?
Had op vorige forum dit probleem al gezien, maar kan het niet meer terugvinden :roll:
Een andere bedieningschakelaar vinden en geheel vervangen?
Moet ook nog wel vele verlichting van dashboard vervangen :oops:
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Probleem mistlicht

Post by Feije »

Ja klinkt typisch alsof je linker stengel aan het overlijden is. Nieuwe zijn nog genoeg te vinden en vervangen is prima te doen, ik heb het ook al een keer gehad. Blijf er niet te lang mee rondrijden, want uiteindelijk kan hij af gaan fikken...
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Probleem mistlicht

Post by Alfred »

Ik denk dat het probleem heel ergens anders zit: in de bedrading van je achterklep.
Daar is de massadraad mogelijk gebroken.

Mvg. Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Probleem mistlicht

Post by Feije »

Maar dan krijg je toch niet het geluid van je knipperlicht terwijl je niks doet? Het zouden misschien ook nog twee losse problemen kunnen zijn, dus misschien is beide wel aan de hand.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Probleem mistlicht

Post by henkr »

Bij de Xantia heb ik het nog nooit gehad maar bij de 106jes is het een bijna vast gegeven dat de stengel overleden is als je die klikgeluiden hoort terwijl de r.a.w. niet ingeschakeld is.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Probleem mistlicht

Post by Feije »

Mijn Xantia deed ook precies dat en na het vervangen van de stengel was dat opgelost ;)
User avatar
TRSarno
Posts: 108
Joined: Sun Apr 21, 2019 12:51 pm

Re: Probleem mistlicht

Post by TRSarno »

Als het de richtingaanwijzer is dan is dit misschien is dit een goede "How to"? Is wel een filmpje van een Xsara Picasso.

Indicator stalk repair/replacement, Citroen xsara Picasso (pre 2003 models)
Xantia 2.0i Aut. Exclusive + winterpakket (koplampsproeiers + verw. stoelen) Image
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Probleem mistlicht

Post by Lbarré »

Alfred wrote: Sun Nov 17, 2019 9:32 am Ik denk dat het probleem heel ergens anders zit: in de bedrading van je achterklep.
Daar is de massadraad mogelijk gebroken.

Mvg. Alfred.
Wel vandaag eindelijk eens bedrading achterlampen nagekeken, contacten eraf gehaald en weer terug gezet en ... probleem opgelost. 8-)
Op dashboard gaat het lampje van achtermistlichtlamp nu enkel nog aan als je deze ook aanzet. :D
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Probleem mistlicht

Post by Lbarré »

Wel sedert kort, weer idem dito probleem :cry:
Vreemd is wel dat als ik dan, na ettelijke malen mistlichten manueel te hebben opgezet, lichtje achtermistlamp op dashboard dan uiteindelijk toch uitgaat. Ga alles nogmaals achteraan demonteren en trachten hiermee probleem te verhelpen. :roll:
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Probleem mistlicht

Post by Lbarré »

Wel vandaag, Xantia na enige dagen stil te hebben gestaan, trachten te starten en wou niet meer degelijk starten.
Toch nog enkele malen getracht maar zag dat toerenteller en kilometerteller van 0 naar uiterst recht gingen en terug;
Dan batterij leeg :shock:
Gewone verlichting, pinklichten, lampjes interieur, afstandsbediening, ramen werkten dan nog wel.
Radio vroeg me wel weer naar de instelcode en klok stond plots alsof batterij eruit werd gehaald.
Na batterij te hebben herladen, startte motor dadelijk.
Vreemd is wel dat het lampje achtermistlamp op dashboard dan niet meer licht aanging.
Ben dan maar eens een 30 km gaan rijden en alles leek opgelost.
Heb dan toch weer eens gecheckt hoe het met dat lichtje achtermistlamp verder zou gaan en, ja hoor, weer zie je dat nog
lichtelijk branden zelf al staat ze af. Nagecheckt en met bedrading van achterklep en ook met de massadraad is alles OK.
Ga de stengel dan toch zo snel mogelijk eens trachten te vervangen. :roll:
Post Reply