Ingezakte Citroëns

Post Reply
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Ingezakte Citroëns

Post by bthomas »

Naar aanleiding van Henk's uitleg waarom het zo vervelend is dat je zonder APK niet aan je auto kunt sleutelen als je niet zoveel ruimte hebt bedacht ik het volgende: Ik heb een boek gekocht over de Xm. Dat boek is erg interessant. Wist je bijvoorbeeld dat er in China een aantal Xantia's zijn geïmporteerd onder de naam Xm? Er staat dan ook Xm op de achterkant.

Maar zo stond daar ook dat er in de showroom Xm's stonden die met door Citroën geleverde blokjes in de rijstand werden gehouden. Henk, zou dat je probleem niet oplossen? Als je wilt kan ik denk ik wel van dat soort blokjes printen op de 3d printer.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Ingezakte Citroëns

Post by henkr »

@Bert: ik weet natuurlijk niet waar bij de XM die blokjes geplaatst werden maar het lijkt enigszins op wat men in DS-kringen de bezemsteelmethode noemt.
Het komt er op neer dat je de veerbollen losschroeft, een afgezaagd stuk bezemsteel in de veercilinder plaatst en vervolgens de bol weer herplaatst.
De bezemsteel neemt dus de ruimte in waar normaal gesproken in de rijstand de hydrauliekolie zit.
Over mogelijke houtsplinters in de hydrauliek wordt verder niets vermeld. :(
Met de DS voorvering (dwarse draagarmen) in gedachten lijkt er geen punt te zijn waar een extern geplaatst blokje op zou kunnen afsteunen.
Aan de achterzijde zou mogelijk een houten balk onder de kofferbak de lengtedraagarmen kunnen fixeren

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Ingezakte Citroëns

Post by bthomas »

Als je het gewild had was mijn volgende vraag geweest: heb je maten voor mij. Ik word niet gehinderd door enige kennis ;-)
Ik vind die bezemsteelmethode ook wel wat bedenkelijk, dat ben ik wel met je eens.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Ingezakte Citroëns

Post by Menno »

Die blokjes is gelukkig heel wat anders, kan erg handig zijn , zeker bij troens die nog zakken ;-) ...

Mijn (ex) cx heeft die blokjes er nu ook tijdelijk tussen, wel zo makkelijk als je de auto wil verplaatsen bv
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Ingezakte Citroëns

Post by citroen23 »

Die komt nooit meer omhoog............. :oops:

http://johanwielenga.nl/Hardenberg.docx
Post Reply