Ook pech, geslipt

Alles wat niet in de andere categorieen past.
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Ook pech, geslipt

Post by KarelE »

Gisteravond laat kwam ik uit de richting Utrecht op de A12 en nam de afslag Gouda. Die heb ik al 1000'en keren gereden, maar nu raakte ik opeens de macht over het stuur kwijt, de wagen gleed zo onder me vandaan. Uiteindelijk achterstevoren rechts achter in de vangrail beland. Schade is best wel heftig. Ik heb in geen jaren schade gereden, en heb geen idee wat zoiets mag kosten. Iemand hier een idee?

Wagen rijdt nog, alle verlichting behalve richtingaanwijzer RA doet het nog. Ik schat alleen blikschade.
Attachments
IMG-20191101-WA0022-540x960.jpeg
IMG-20191101-WA0022-540x960.jpeg (171.05 KiB) Viewed 3609 times
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Ook pech, geslipt

Post by Feije »

Oei, dit is best een flinke schade inderdaad en het is ook een rotplek om te herstellen. Je kunt dat spatbord er niet even af schroeven.
Hoe kon het gebeuren dat je de macht over het stuur kwijtraakte? Je zou toch zeggen dat de wegligging van een Xantia niet zozeer een probleem moet zijn.
User avatar
citroen23
Posts: 251
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Ook pech, geslipt

Post by citroen23 »

Potverdorie......das balen :o :o :o :o Ik ben geen schade expert. Ik zou gewoon naar 2 schadeherstellers gaan en een indicatie laten geven: dan is het aan jou om te zeggen doe maar .....of niet. Vragen staat immers vrij al brengt menige hersteller ook een rapport in rekening a 60 euro wat dan weer niet in rekening wordt gebracht wanneer je het bij hun laat herstellen.
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Re: Ook pech, geslipt

Post by KarelE »

De achterkant gleed gewoon weg en hij ging met overstuur de berm aan de binnenbocht in. Geen idee waardoor, mogelijk wat olie op de weg. Ik rijdt voor mijn werk 1500-2500 km per week, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.

Probleem is dat ik maandagochtend vroeg al moet vertellen waar de berger de auto heen moet brengen. De auto mag daar max. 3 dagen blijven staan, en het laatste halfuurtje van vrijdag telt ook als een dag :( , dus maandag is al de vierde dag.

Hij reed niet meer doordat er vuil tussen band en velg rand van het rechter voorwiel was gekomen, band bleef leeglopen. Reservewiel aanbrengen ging niet, omdat de bouten van de lm velgen niet geschikt waren voor het stalen reservewiel. Anders had ik 'm gewoon naar huis gereden.

Misschien toch maar naar Nieuw Vennep laten brengen, dan kan ik er na reparatie van de band mee langs verschillende schadeherstelbedrijven voor een prijsopgave, en dan heb ik het snelst weer vervoer......
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Ook pech, geslipt

Post by Feije »

Overstuur krijg je in mijn ervaring met de Xantia alleen maar als je de bocht in remt, en zelfs dan moet je het flink forceren om het onhoudbaar te maken. Er moet inderdaad of iets op de weg hebben gelegen, óf er moet iets mis geweest zijn in je onderstel achter/je achterbanden.
Als ik jou was zou ik langzamerhand ook eens op zoek gaan naar een ander reservewiel of andere bouten. Voor nu is dat bepaald geen topprioriteit natuurlijk, maar op deze manier heb je ook in de toekomst niks aan dat reservewiel. Het wiel uit een Activa kun je sowieso gebruiken. Bij een Exclusive kun je daar niet meteen van uitgaan omdat die als tweeliter (bv) standaard gewoon op stalen velgjes stonden. Een Tct of v6 had wel standaard lichtmetaal. Ook uit een VSX (t1) kun je het reservewiel niet pakken. Die hadden weliswaar standaard lichtmetaal, maar vreemd genoeg gebruikten die dezelfde bouten als stalen velgen! Uit een Activa t1 (of zéér zeldzame Exclusive t1) kun je hem wel halen.
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Re: Ook pech, geslipt

Post by KarelE »

Gewoon vier extra bouten in het reservewiel leggen idd.
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Ook pech, geslipt

Post by Feije »

Je loopt dan wel het risico dat je ze door elkaar gaat halen. Of dat iemand anders ze door elkaar gaat halen als er eens iemand anders in de auto rijdt. Dat laatste had ik een keer. Het is wel verreweg de makkelijkste oplossing natuurlijk.
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Re: Ook pech, geslipt

Post by KarelE »

Ik bedenk me net dat ik ook nog 4 winterbanden op staal heb liggen. Daar moeten ook nog bouten voor komen.
User avatar
Menno
Posts: 528
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Ook pech, geslipt

Post by Menno »

Ik heb zoiets wel eens gehad met de Xantia , de achterkant brak uit bij nemen van een afrit op wat hogere snelheid icm afremmen , gelukkig onder controle kunnen houden, de oorzaak was toen één zachte achterband ...



Suc6 met de schade , da’s een hele lelijke , zal niet goedkoop zijn om te laten maken :-(
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
KarelE
Posts: 42
Joined: Sun Oct 06, 2019 2:19 pm
Location: Groene Hart

Re: Ook pech, geslipt

Post by KarelE »

Daar ben ik ook bang voor. Misschien wel einde verhaal, duur weekje geweest. Wagen pas 8 dagen in bezit.
Post Reply