Xantia YouTube filmpje(s)

Alles wat niet in de andere categorieen past.
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: Xantia YouTube filmpje(s)

Post by _rb_ »

Dan is eigelijk de vraag of de Zweden nog steeds op de 'oude' wijze testen, en daarmee die 85km/u in hun test vergelijkbaar is met de andere testwaarden die ze hebben gedaan.

BTW: volgens mij is een TCT niet zwaarder dan een HDi voorin. Die stonden als type 2 allebei voor 1400 kilo in de boeken. De V6 had 1443 kilo, waarvan ik me afvraag of die 43 kilo verschil geheel voor de vooras ligt.
In ieder geval werd ik met name bij de V6 met het overstuurde karakter geconfronteerd, niet bij de HDi. Die lag als een huis, slechts 1 keer overstuur-in-slowmotion gehad..
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia YouTube filmpje(s)

Post by Feije »

Het zou mij verbazen als een Activa HDi echt 1400kg weegt. Een HDi 110 Exclusive is 1336kg. Het Activasysteem weegt uit mijn hoofd 17kg of zo? Vast geen 74 in ieder geval :think:.

Ik mag toch hopen dat de Zweden nog steeds op dezelfde manier testen als vroeger. Op hun eigen website zetten ze ook alles in hetzelfde lijstje. Die website wekt bij mij wel de indruk dat ze nog dezelfde methode hanteren.

Ik had overstuur met de Turbo CT. Bepaald niet in slowmotion. Het hele verhaal komt bij een meeting of zo wel eens :lol:. Bij mij zit er volgens kenteken nauwelijks verschil in gewicht met mijn v6: 1410 vs 1426kg.
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Xantia YouTube filmpje(s)

Post by Breeze »

Slechts een keer overstuur gehad met het zesje en dat was op Zandvoort in een snelle bocht. Gelukkig waren er toen een heleboel (race)deskundigen, die feilloos mijn fout analyseerden: remmen in de bocht.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
_rb_
Posts: 56
Joined: Mon May 20, 2019 11:07 pm
Location: Haaglanden

Re: Xantia YouTube filmpje(s)

Post by _rb_ »

Was dat toevallig op nat wegdek?
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia YouTube filmpje(s)

Post by Feije »

Bij mij was het met prachtig weer. Geen wolkje aan de lucht, midden op de dag en pakweg 25 graden. Moet bekennen dat ik ook een klein beetje remde in de bocht, misschien net genoeg om de achterkant licht te maken.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Xantia YouTube filmpje(s)

Post by Feije »

Als je een écht pro bent ga je natuurlijk zó de bocht om in een Xantia:
https://youtu.be/09-C33SrJi8
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Xantia YouTube filmpje(s)

Post by Breeze »

_rb_ wrote: Sun Jul 04, 2021 12:29 pm Was dat toevallig op nat wegdek?
Ja het was op een nat CPZ.

Zandvoort 21 sep 2011.jpg
Zandvoort 21 sep 2011.jpg (91.1 KiB) Viewed 2612 times

Hier staat daarvan de beschrijving, ook uitgebreid besproken op het oude XCNL-forum. Als ik de complimenten nog eens doorlees van mijn medecoureurs, ga ik alsnog blozen. Toegegeven, uiteraard hadden alle commentaren betrekking op mijn zoon als medecoureur.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Xantia YouTube filmpje(s)

Post by bthomas »

Ik vind het eigenlijk tegenvallen dat je maar 180 gaat aan het eind van het rechte stuk. Wel een mooie foto.
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Xantia YouTube filmpje(s)

Post by Breeze »

Tja voor de eerste keer op zo’n circuit en met een dure auto, dan houd je je wel een beetje in natuurlijk.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Xantia YouTube filmpje(s)

Post by web »

Een elandproef is bijna gemáákt om overstuur op te wekken, door de kont eerst de ene kant op de veren in te drukken en dan de andere kant op te lanceren. Pendulum effect, ofwel retourslip. En dan ook nog vertragen, wat nog meer druk van de achterwielen haalt. Alleen remmen in de bocht werkt nóg beter om overstuur gericht op te wekken.

Is de stabilisator achter dan stijf (van nature, of actief bekrachtigd zoals in een activa) dan til je in extremen het binnenste achterwiel op. Je ziet dat bij de grijze duidelijk gebeuren. Die gaat op drie wielen door de bocht en dat houdt de buitenste achterband niet. Ook niet als je daar een Pilot van maakt. Dat is precies wat de rode beter doet. Die heeft de activa werking beter in balans. Waar dat aan kan liggen? Geen idee. Maar het verschil is goed te zien.

Dus een type 1 is gewoon de betere auto, dat is duidelijk 8-)

En ja, ESP kan dingen die je zelf niet kan, zoals scheef remmen om zo'n onbenullige gooi en smijt actie te corrigeren ;)
Post Reply