Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by Alfred »

Ik heb hier weinig kennis van.
Wat ik wel weet, in hoogwaardig stalen onderdelen zitten vaak tientallen 'dopingen' van andere elementen.
Dit zijn kleine hoeveelheden van bijvoorbeeld koolstof, vanadium, chroom, mangaan, koper, nikkel, yttrium, etc).
Heel precies bepaald om de gewenste eigenschappen van het materiaal te verkrijgen.
In bijna elk onderdeel is dit weer anders.

Die dopingen liggen binnen het atoomrooster om de juiste kristalstructuren van het metaal te krijgen.
Het walsen, smeden en harden hebben hetzelfde doel.

Dat kan je nooit met printen bereiken, alleen al omdat je deze informatie niet gaat krijgen.
Prima voor licht belaste onderdelen, maar in een motorblok, of de assen van je wagen...?

Mvg. Alfred.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by henkr »

Ik dacht eigenlijk ff een compleet nieuwe Xantia te printen! gaat niet lukken dus. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by Alfred »

Probeer eerst eens een klein modelletje :P
Kun je daarna altijd nog opschalen.

Grt. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by bthomas »

Ik denk dat voor metaal 3d printen juist legeringen worden gemaakt die _daar_ geschikt voor zijn. Dat zal wel niet zomaar voor een motorblok geschikt zijn en sowieso, als het al zou kunnen, moet ie nabewerkt worden.

Maar een motorblok zal denk ik niet snel het probleem zijn waarom een Xantia niet meer te repareren zou zijn. In de eerste plaats is een motor een homp ijzer waar in principe niet zo heel veel kapot aan kan gaan dat niet herstelbaar zou zijn. Bij normaal gebruik bedoel ik dan, niet als er fysiek geweld aan te pas komt zoals bij een waterlock ofzo. Mocht de motor dan toch onherstelbaar zijn, dan is de kans heel groot dat er wel een andere gebruikte motor te vinden is want motoren worden volgens mij vrijwel altijd voor meerdere modellen en soms zelfs meerdere merken gebruikt. En als dat niet helpt kun je met de 3d printer onderdelen maken om een nieuwere motor te kunnen plaatsen in de Xantia.

Dus dat we voorlopig nog geen motorblokken kunnen printen zie ik niet als een probleem om met de Xantia te kunnen blijven rijden.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by Alfred »

Eens met de strekking.
Printen heeft misschien wel toekomst voor vervanging van plaatwerk.

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by bthomas »

Image
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by Alfred »

Geinig :D
Een cm of 12 lengte?
In een uurtje printen?

Mvg. Alfred.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by H@ns »

En nog een paar uurtjes polijsten ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by bthomas »

Die plaat waar ie op staat is 25cm in diameter dus hij is wel wat langer dan 12 cm. Ik weet niet hoe lang het geduurd heeft maar veel meer dan 1 uur. Ik heb 'm s'middags aangezet en de volgende dag was 'ie klaar.
Ik had er lang geleden al eens 1 geprint. Die stond in mijn kantoor. Een van mijn neefjes kwam eens kijken en zag dat ding staan en toen heb ik 'm weggegeven. Ik vond het niet mooi genoeg om een nieuwe te printen maar omdat we het er hier over hadden heb ik de printer weer eens aangezet.

Als ik ooit tijd heb wil ik de tekening opsplitsen in losse onderdelen en die onderdelen dan stuk voor stuk printen. Ik denk dat ie daar veel mooier van wordt.

Bij deze 3D printtechniek kun je niet "in de lucht" printen; er moet ondersteuning zijn voor het materiaal dat je aanbrengt. Dat moet je dan naderhand weghalen, dat is hier nog niet gebeurt.
Post Reply