Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by bthomas »

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by henkr »

Nu wil ik ook een robot! :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by H@ns »

Wow!! wat jammer dat er een Europese oorlog is tegen oudere auto's anders was dit natuurlijk dè oplossing voor veel old-timers!! Helaas zal de markt op dit moment en vooral in de toekomst te niche zijn om zoiets hier te initiëren....
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by bthomas »

Ik denk het niet. Dit soort technieken worden steeds gangbaarder. Met mijn eigen 3D printer kan ik al heel erg veel zelf maken met weinig moeite, maar dat is alleen met kunststof. Metaal 3d printen wordt ook steeds gangbaarder maar het zal nog wel even duren voordat ik zo'n ding zelf heb.

Je hebt natuurlijk wel ontwerpen nodig om te maken. Misschien dat autofabrikanten dat soort ontwerpen in de toekomst vrij gaan geven, maar daar reken ik niet op. Ik denk dat in plaats daarvan veel liefhebbers zoals wij ze zullen namaken van oude onderdelen. Die ontwerpen kunnen gemakkelijk gedeeld worden als een soort "open source". Dan kun je met zo'n ontwerp naar een lokaal machinefabriekje of andere dienstverlener die het dan voor je kan maken.

Trouwens, iemand heeft een Xantia compleet in 3D nagetekend en het ontwerp op internet beschikbaar gesteld. Ik heb eens geprobeerd om dat ding te printen maar het zag er niet echt mooi uit dus ik heb het maar onvermeld gelaten. Dat het er niet mooi uitzag lag niet aan het ontwerp maar aan de beperkingen van het 3D printen. Ik zou het veel mooier kunnen maken maar dan moet ik eerst dat ontwerp op gaan delen in losse onderdelen die je dan na het printen in elkaar moet zetten.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by Feije »

Heb je een linkje naar dat model? Ik ben wel benieuwd. Heb er zelf ook wel eens naar gezocht.
Ik vraag me zelf vooral af of je een onderdeel niet zou kunnen scannen op één of andere manier. Dan zou het reproduceren van onderdelen ineens een stuk sneller en makkelijker worden, maar waarschijnlijk is het nu nog veel te duur...
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by bthomas »

Ik wilde eens een renault dieselmotor mariniseren. Er moest een ZF keerkoppeling achter. Ik heb heel lang lopen knoeien met het opmeten van de flens van het vliegwielhuis maar het bleef onbetrouwbaar. Die assen moeten precies in lijn zitten. Ik vond een bedrijf in Brabant dat voor 75 euro meen ik met micrometerprecisie alle boutgaten voor me digitaliseerde.

Er zijn best veel manieren om iets 3d te scannen. 1 manier is met 2 camera's en speciale software. Een andere manier is met 1 camera en een laser. Dat bedrijf gebruikte een 3D meetarm: in feite een soort lichte robotarm die je zelf moet bewegen maar die wel precies de bewegingen meet en daarmee kun je dan coordinaten vastleggen.

Maar voor simpele dingen kun je ook snel even een 3d tekening maken. Ik heb dat talloze keren gedaan voor van alles en nog wat.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by Feije »

bthomas wrote: Fri Oct 11, 2019 5:28 pmin feite een soort lichte robotarm die je zelf moet bewegen maar die wel precies de bewegingen meet en daarmee kun je dan coordinaten vastleggen.
Ik heb eens een video gezien over de BX op een Video 2000-band waarbij ze zoiets gebruikten. Zag er best apart uit, maar was wel heel interessant. Voor de liefhebber heb ik hem eventueel wel ergens digitaal op mijn computer staan
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by H@ns »

Ik denk dat die robot optie met 3d scanner uit het filmpje alleen interessant is voor plaatwerk als ik het zo inschat. 3D printen zou ideaal zijn voor onderdelen van het blok maar hoe verkrijg je dat soort materialen ook werkelijk zo dat ze voldoen aan hitte bestendigheid, hardheid en dergelijke? Lijkt me een kostbaar grapje voor stuks/maatwerk...
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by citroen23 »

@Hans : zou ideaal zijn voor onderdelen van het blok ......................: bedoel je zoiets ?

https://markforged.com/metal-x/?mfa=sga ... ZoQAvD_BwE
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Filmpje over maken van onverkrijgbare onderdelen

Post by H@ns »

Ziet er mooi uit! De technologie is blijkbaar al weer verder dan mijn kennis hierover ;)

Maar ik vraag me wel af of zo’n onderdeel dan aan alle eisen qua warmte, uitzetting en slag/buig/breeksterkte voldoet die bij een motorblok horen
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply