Pech

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Post Reply
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Pech

Post by bthomas »

Gistermiddag had ik pech met de V6. Toen ik weg reed van mijn werk bleef het rode temperatuurlampje branden en STOP. Aangezien de motor koud was kon het niet anders dan dat er te weinig vloeistof in zit. Dus ik ben naar het dichtstbijzijnde tankstation gereden en heb een 4-liter kan koelvloeistof gekocht. Toen ik het reservoir probeerde bij te vullen bleef het reservoir leeg. Dus er moest meer aan de hand zijn.

Ik heb de wegenwacht gebeld. Dat heeft wel even geduurd voor die er was maar we waren er al snel uit dat ie ergens koelvloeistof kwijt raakte. Maar ja, waar? Die V6 zit zo vol dat je haast niks kunt zien en nergens bij kunt. Normaal gesproken zou de wegenwacht hem hebben laten afslepen maar volgens hem kon het zomaar zo zijn dat ik dan 3 uur moest wachten. Dat zou het gevolg zijn van het protest van de boeren dinsdag, daardoor zou er een achterstand zijn ontstaan. Daarom wilde hij toch even verder kijken.

Eerst haalde hij de slang tussen inlaat en luchtfilter weg. We zagen wel dat het eronder ergens weer uit liep, maar waar? Vervolgens haalde hij het reservoir eraf en sloot dat opnieuw aan met een extra stukje slang ertussen. Ik er water in gieten, hij kijken waar het bleef. Het was even zoeken maar toen had hij het lek gevonden: een scheur in een koelslang. Alleen: je komt er voor geen meter bij. Dus hij twijfelde weer: ga ik het redden om dit op straat op te lossen om moet ie toch afgesleept worden? Maar hij besloot om toch nog even verder te kijken.

Het heeft hem behoorlijk wat moeite gekost maar na een tijdje had hij de slang eraf. Hij was in de weer met schroevendraaiers van een meter lang. Op een gegeven moment lag ie bovenop de motor met z'n benen in de lucht.

Met de slang eraf begon ie te twijfelen of hij die slang er ooit weer terug op zou krijgen. Het repareren was geen enkel probleem. Hij wilde het toch proberen. Dus hij weer aan de slag, graaiend achter de motor liggend bovenop de motor en ook nog 's in de regen en hagel. Ik ben maar in de auto gaan zitten want in de regen blijven staan voegt ook niets toe.

Het heeft denk ik wel een half uur geduurd, maar toen had ie toch de slang er weer op! Hij had geen zin meer op het reservoir terug vast te zetten; het moest er toch weer uit om de slang te vervangen dus hij hing het aan een tyrap. Daarna het systeem gevuld, motor laten lopen, ontluchten en toen kon ik eindelijk naar huis.

Ik vind het doorzettingsvermogen van deze man bewonderenswaardig!

Hij vertelde dat er kort geleden een collega van hem een vrouw met pech geholpen had. Toen die vrouw wilde wegrijden bleek de auto nog in de versnelling te staan en reed de wegenwacht klem tussen deze auto en zijn eigen auto. Schade: 1 been verbrijzeld en het andere gebroken. En weet je wat: volgens de vrouw was het de schuld van de wegenwacht zelf, want die zou hem in de versnelling hebben gezet!

De wegenwacht vroeg ook nog, toen ie bijna klaar was: wat doe je voor werk als ik vragen mag? Ik zeg: software ontwikkelen, hoezo? Hij: omdat het best een bijzondere auto is. Dat ie opmerkt dat het best een bijzondere auto is vind ik natuurlijk leuk, maar wat dat met mijn beroep te maken heeft...?

Ik ben rechtstreeks met de auto naar de garage van mijn broer gereden en heb daar een leenauto meegenomen. Ergens vind ik het wel jammer dat al die moeite maar zo kort heeft gediend.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Pech

Post by Feije »

Flink doorzettingsvermogen inderdaad! Welke slang was er nou lek? Ik heb de meeste slangen bij de v6 inmiddels ook wel eens los gehad, maar kan zo niet bedenken welke er nou zó slecht bereikbaar is. Het koelsysteem van een Xantia v6 is wel een beetje in elkaar gebeund daar bij Citroën. Het werkt en het werkt meestal prima, maar om nou te zeggen dat het mooi ontworpen is...het zit vol met haakse bochten en zo.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Pech

Post by bthomas »

Ik weet het niet precies. Ik denk dat van onderaf je er misschien prima bij kunt maar op straat ging dat niet op een veilige manier.
Ik denk dat je best gelijk kunt hebben met "beunen". Er worden maar relatief weinig van die auto's gemaakt dus ze zullen daar op de ontwerpafdeling waarschijnlijk ook navenant minder tijd aan besteden denk ik.

Ik vind dat expansievat ook zoiets: Er was ergens nog een piepklein beetje ruimte over, dan ontwerpen we maar een specifiek reservoir dat daar precies in past.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Pech

Post by Feije »

Dat reservoir bestond al een poosje hoor. De 2.1TD had het ook en die was er in '95 al. Al zullen ze bij Citroën vast al geweten hebben van de plannen om de (toen nieuwe) v6 in de Xantia te lepelen.
Ik kan zo gauw geen slang bedenken die zo laag zit behalve misschien eentje aan de radiateur. Daar kun je inderdaad voor geen meter bij van boven, maar dan heeft het ook weinig zin om het luchtfilter eruit te halen. Of je moet wel echt onder een hele beroerde hoek gaan werken...
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Pech

Post by H@ns »

Hulde aan de ANWB en zijn hulpdienst monteurs hoor!
Ik heb ook al heel wat keren in mijn leven gebruik mogen maken van hun diensten Recent nog met zowel de Xant als de C5 in het buitenland. En ook de hulpcentrale visa de telefoon doet altijd erg goed haar best om je te assisteren.
Echt een hele goeie service die ANWB.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Pech

Post by bthomas »

Dat reservoir bestond al een poosje hoor. De 2.1TD had het ook en die was er in '95 al.
Dat wist ik niet!
Ik kan zo gauw geen slang bedenken die zo laag zit behalve misschien eentje aan de radiateur.
Nee, die was het niet. De slang zat achter de motor, je moet met de arm achter de motor ergens onderaan prutsen.
Maar bedenk dat ik een exclusive heb, geen activa. Misschien gaat er een slang naar een oliekoeler ofzo.
Als ik de auto terug heb zal ik een foto maken.
Daar kun je inderdaad voor geen meter bij van boven, maar dan heeft het ook weinig zin om het luchtfilter eruit te halen.
Het was ook niet het luchtfilter zelf maar het stukje slang tussen luchtfilterhuis en inlaat.

Hier heb je een plaatje van een andere exclusive. Bij mij zit er nog een lpg installatie bij in maar probeer je voor te stellen om de slang die aan het reservoir zit naar beneden te volgen met je handen.

Image
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Pech

Post by Feije »

Daar zeg je wel wat ja. Zo van boven ziet het er precies hetzelfde uit als een Activa, maar die slangen zitten bij jou wel in de buurt van de automaatbak. Dat kan heel veel verschil maken! Bovendien realiseer ik me nu dat ik, toen ik veel met die slangen bezig was, het inlaatspruitsuk niet op die motor had zitten :roll:. Met het spruitstuk op de motor kun je er bij mij ook nog wel bij, maar het scheelt wel een stuk als het eraf is!
Om er ff zeker van te zijn dat ik niet (helemaal) gek ben heb ik even een fotootje van een Xantia 2.1TD opgezocht. Inderdaad hetzelfde reservoir. Wat me verder opvalt is dat zo'n 2.1TD in de Xantia zo te zien ook wel een prettige motor is om aan te sleutelen - NOT :roll:
Attachments
turbo-d.jpg
turbo-d.jpg (210.8 KiB) Viewed 2078 times
Post Reply