benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Motor, versnellingsbak, brandstof.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Feije »

Als het een originele slang is die ze nog uit 2001 op de plank hadden liggen niet. EDIT: Natuurlijk wel! Xantia’s vanaf 2000 zijn al geschikt, dus de kans dat hij tegen E10 kan is zeker wel aanwezig. Ik geloof dat er codes op moeten staan die aangeven voor wat voor benzine de slang geschikt is.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Menno »

Breeze wrote: Tue Oct 01, 2019 7:31 amMaar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze voor een jaartje of zo productie-uitloop alle rubberdelen enzo hebben vervangen.
Eens, .... dat jaar 2000 is zomaar een getal wat gekozen is , men dacht in '99 echt niet laten we nu alles eens aanpassen want over zoveel jaar krijgen we benzine met rubbervretende ethanol erin :lol:
Een Xantia is E10 ongeschikt wat mij betreft, en dat die af en toe best op een tankje van deze rommel rijdt zal waarschijnlijk geen gevolgen hebben, maar structureel deze meuk tanken is m.i. wat anders, maar dat merk je pas na een tijdje ( wanneer het te laat is :mrgreen: )

Maar iedereen mag dat lekker zelf weten natuurlijk.
Autorijden is duur, met die paar cent per liter verschil zet het gewoon geen zoden aan de dijk .... wat is nu 2~4 euro per tank , dat schiet niet op wat mij betreft, als ik daar rijk van worden moet ;)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Alfred »

Ik denk dat alles erg relatief is.
Je hoort weinig verhalen over leidingen en rubbers die sneuvelen door E10 (wel problemen met beperkte houdbaarheid en schimmels).
De reden om ethanol aan brandstof toe te voegen vind ik bedenkelijk, komt deze beslissing voort uit theoretische rekenmodellen?

Wie de Xantia koestert, besteedt het best enkele euro's extra voor 'echte' benzine, puur preventief.

In het verleden werd lood verbannen uit de brandstof. Dat was wel een goede zaak.
Algeheel advies was toen dat alle auto's van na 1990 op loodvrij konden rijden.

In de praktijk bleek dat de meeste auto's van vóór 1990 dat ook gewoon konden.
De weinige niet-geschikte motoren liepen er niet direct op stuk, soms werd de levensduur beperkt omdat je wat vaker de kleppen moest stellen.

Mvg. Alfred
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Menno »

Hier bv schade aan de pomp ( een opel )
https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013 ... 1569922335
Als je er op zoekt zie je genoeg informatie over opvreten van leidingen en andere zaken door gebruik van E10 ....

Helemaal met je eens Alfred, wie zijn Xantia een beetje koestert zal niet wakker liggen van die euro meer voor goede brandstof :P
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Feije »

Ik wil het er best op wagen. Hoe meer benzine (of brandstof) ik kan tanken, hoe meer ik van de Xantia kan genieten. Bij gelijke prijs ga ik dan natuurlijk wel voor E5, maar ik blijf er gewoon de goedkoopste benzine in pleuren. Op lange termijn is nog niet bekend wat de gevolgen zijn, maar ik schat het risico niet hoog in. De kans bestaat dus dat ik op korte termijn meer kan genieten en dat het op lange termijn niks uitmaakt, en daar ga ik voor. Zie mij maar als proefkonijn ;)
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Alfred »

@Menno, dit artikel kende ik ;)

Als 1 op de 10.000 wagens kapot zou lopen op E10,
dan zouden dat 10.000 wagens zijn binnen de EU (bij totaal wagenpark van 100 miljoen)

Zulke grote aantallen zijn dat niet, dan zouden we dat zeker overal lezen.

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by bthomas »

Breeze wrote: Tue Oct 01, 2019 7:31 am Waar heb je dat gelezen?
In de eerste link in het eerste bericht:

"Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Filters van oudere auto’s kunnen daarvan verstopt raken, maar dat gebeurt dus niet na een keer verkeerd tanken", aldus Schoenmakers."
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Breeze »

Dank Bert.
Menno wrote: Tue Oct 01, 2019 10:10 amEens, .... dat jaar 2000 is zomaar een getal wat gekozen is , men dacht in '99 echt niet laten we nu alles eens aanpassen want over zoveel jaar krijgen we benzine met rubbervretende ethanol erin :lol:
Een Xantia is E10 ongeschikt wat mij betreft, en dat die af en toe best op een tankje van deze rommel rijdt zal waarschijnlijk geen gevolgen hebben, maar structureel deze meuk tanken is m.i. wat anders, maar dat merk je pas na een tijdje ( wanneer het te laat is :mrgreen: )
Dit lijkt mij de meest logische redenering en mijn plan was dan ook om daarnaar te handelen.

En als ik toch schade krijg: sue the bastards, want mijn Xant is van ná 1 jan '00

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Menno »

:lol:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by bthomas »

Ik geef je gelijk wat dat sue-en betreft. :lol:

Ik zat te denken: gaat die combinatie niet ontmengen in de voorraadtank?
Daarom net even gezocht:

soortelijk gewicht ethanol: 0.79 g/cm^3
soortelijk gewicht benzine: 0.72 g/cm^3

Dus ethanol is zwaarder en zal naar de bodem zakken neem ik aan.
Waarschijnlijk wordt de brandstof een stukje boven het diepste punt van de voorraadtank gezogen. Dus waarschijnlijk krijgen mensen op maandagmorgen veel meer dan 10% ethanol in de brandstof.
Correct?
Post Reply