benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Motor, versnellingsbak, brandstof.
Post Reply
User avatar
Citrobenz
Posts: 34
Joined: Mon Apr 22, 2019 9:47 am
Location: Steenwijk

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Citrobenz »

Ik tank al een tijdje in Steenwijk bij Kreuze 102 (zonder ethanol)
Ja per liter is het duurder, maar hij rijdt er zuiniger op dus onder aan de streep maakt het niet veel uit.
In mijn Xantia en Ami zeker geen ethanol
Groet van Henk uit Steenwijk
Xantia 1.8, 1999
Ami 8, 1978
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Feije »

O ik heb al een paar keer E10 in mijn Turbo CT gemieterd en dat werkte prima. Verschil in verbruik met BP Ultimate was er ook niet of nauwelijks. Hoe dan ook bij lange na niet genoeg om de hogere prijs van BP Ultimate te compenseren. Wel is het misschien een goed idee om mijn brandstofslangen eens te vervangen (maar dat geldt misschien wel voor iedere Xantia, of je nou E10 tankt of niet).
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Alfred »

E10 heeft een (iets) lagere energiewaarde en je kunt de brandstof niet bewaren (bv winterstalling).

Mvg. Alfred.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Menno »

E10 meuk komt er niet in ....
Niet bij m’n eendje maar ook niet in de Xantia.

Staat soms wat langer stil , die ethanol is gewoon slecht voor een oudere auto.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Feije »

Voor een auto die je wil stallen zou ik het inderdaad ook niet gebruiken. Zeker niet als die auto een metalen tank heeft (ethanol schijnt water aan te trekken) maar ook bij een Xantia zou ik het niet doen. Maar er gewoon op rijden met een Xantia vind ik zelf geen enkel probleem.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by bthomas »

De meeste motorblokken uit Xantia's worden misschien nog gebruikt en anders vast en zeker wel na 2000.
Het enige dat wezenlijk anders zou kunnen zijn is de software van het motormanagement, correct me if I'm wrong.
Maar als dat klopt zou een "ongeschikte" motor "geschikt" gemaakt kunnen worden.
Iemand enig idee welk filter er sneller door vervuilt?
Lucht- en oliefilter lijkt me niet. Brandstoffilter zou misschien kunnen maar lijkt me ook niet waarschijnlijk.
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Breeze »

bthomas wrote: Tue Oct 01, 2019 6:36 amIemand enig idee welk filter er sneller door vervuilt?
Waar heb je dat gelezen?

Ik zit al sinds dit ethanol-gedoe bekend werd, met het probleem dat mijn Xant op 11 juli 2000 in Rennes van de band liep. Alle citroenen van na 1 jan '00 zouden ethanolbestendig zijn, dus dat zou ook voor mijn Xantia gelden. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze voor een jaartje of zo productie-uitloop alle rubberdelen enzo hebben vervangen.
Dus ik ga maar RON98 (of andere supervroem benzinemerken) tenken.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by Feije »

Mijn redenering is juist andersom: voor auto’s van voor 2000 willen ze het niet garanderen, maar omdat het mij ook sterk lijkt dat ze voor een jaartje de productielijn hebben omgegooid moeten die auto’s dus al eerder geschikt geweest zijn.
Kan me niet voorstellen dat je brandstoffilter er nou veel sneller door vervuilt. Daar zou iedere auto dan last van moeten hebben.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: benzine xantia rijder per 1-10-2019 duurder uit.......

Post by henkr »

Ik heb uit veiligheidsoverwegingen 2 jaar geleden de brandstofleiding van achter naar voor vervangen, die was gelukkig nog leverbaar, mag je dan aannemen dat in ieder geval dat stuk leiding wel E10 bestendig is? :?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply