TCT break project

Alles wat niet in de andere categorieen past.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: TCT break project

Post by henkr »

Goed om te weten, heb zelf wel eens zo'n professionele lasdeken gebruikt, middel erger dan de kwaal, de laskorrels rollen er af en komen vervolgens alsnog op mijn mooie tegelvloer.
Lijkt me een goed idee om ook maar eens met een endoscoop in mijn dorpels te kijken, heb je een suggestie voor de beste entree?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: TCT break project

Post by H@ns »

Ik heb niet zo lang geleden een endoscoop bij de Lidl gekocht om een vermeende lekkage onder mijn douche te inspecteren.
Gaatje boren en hup naar binnen. Daarna afdoppen met een rubberen dop.

Zoiets stel ik me ook voor bij een dorpel inspectie: verborgen locatie zoeken, gaatje boren op slang diameter en na de inspectie met wat kit en rubber dopje weer afsluiten.

En jij zult als (ex) tandarts wel toegang hebben tot meer specialistische endoscopen dan ze bij de Lidl verkopen denk ik ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: TCT break project

Post by henkr »

Ha ha ! Ik heb ook eentje van de Lidl! :lol:
In de tandheelkunde nog nooit een endoscoop nodig gehad!

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: TCT break project

Post by Feije »

H@ns wrote: Mon Apr 13, 2020 10:10 pmZoiets stel ik me ook voor bij een dorpel inspectie: verborgen locatie zoeken, gaatje boren op slang diameter en na de inspectie met wat kit en rubber dopje weer afsluiten.
Dat kan in sommige gevallen zelfs nog wel makkelijker, want aan de achterkant van de dorpel zit aan de linkerkant al een dop (rechts bij een break ook geloof ik). Die zou je er best uit kunnen halen om een endoscoop doorheen te steken. Daarna kun je die dop gewoon terugsteken. Als het de originele dop nog is, zit er wel een laag roestbescherming overheen volgens mij. Daar wordt het misschien iets lastiger van. In veel gevallen zal hij inmiddels wel eens vervangen zijn en heb je dat probleempje dus niet.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: TCT break project

Post by henkr »

Juist omdat bij mij de originele dop met coating nog in situ is zou ik hem maar niet zo verwijderen, voor sommige Xantiarijders heeft het verliezen van die dop voor een hoop ellende gezorgd.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: TCT break project

Post by Feije »

Klopt, dan zou ik ‘m ook lekker laten zitten. Bij mij heb ik de dop een keer vervangen en er zit nu geen coating overheen. Die zou ik voor inspectie prima een keertje eruit kunnen halen.
Ik begin er wel een beetje twijfels bij te krijgen of die dop nou echt zo heilig is. Rechts is mijn wielkuip gewoon dicht doordat daar de vulpijpen langs lopen, links heeft mijn Xantia best een poosje zonder dop rondgereden. Toch zit er in ieder geval qua zichtbare roest geen verschil tussen links en rechts. Aan beide kanten begint een beetje een bruin randje te ontstaan, maar dat is links zeker niet groter dan rechts.
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: TCT break project

Post by TRXke »

Rechts zit er bij de break ook een dop dezelfde als links maar rechts is die bijna niet zichtbaar en onbereikbaar door de vulpijpen.
Maar wat ik gezien heb bij de herstelling is dat de dop langs binnen gezien perfect dicht is maar dat het spatwater/vuil binnenkomt langs de aansluiting van de dorpel met de ronde opstaandekant van de wiekast (te zien op mijn foto's) hier zat geen afdichting of kit tussen zelfs geen sporen ervan, en dat is volgens mij het probleem.
Dit was ook zo bij mijn andere break waar ik vorig jaar dezelfde herstelling heb aan gedaan, maar de schade was daar nog erger als bij deze en die dop was ook nog dicht.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: TCT break project

Post by henkr »

Ik heb op de dag van aflevering (okt 1999) de rubber stoppen uit de onderkant van de koker eruit gehad en via die weg een forse hoeveelheid ML-wax er in gespoten maar weet niet meer wat de inwendige diameter van die gaten was, de ML-slang kon er kennelijk gemakkelijk door.
Neveneffect: de wax bleef nog een tijdje uit alle hoeken en gaten lekken, in dezelfde week hadden we een jonge blonde labrador-pup gekregen die het heel interessant vond onder de auto, 't hondje zag er nadien heel anders uit. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: TCT break project

Post by TRXke »

@Henkr, dan denk ik dat je weinig te vrezen hebt wat betreft roest in de dorpels.
Heb je dan een pistool gebruikt met een slangetje? er zitten 2 stoppen onderaan de dorpel maar die zitten beide aan de voorzijde, dus als je achter wil geraken heb je een redelijk lange slang nodig.

Mijn 2 breaks hadden binnenzijde van de dorpel niets van ML zitten, moest dat van nieuw wel gebeurd zijn zou er volgens mij ook nog geen roest geweest zijn.
Maar zoals eerder vermeld is de aansluiting van de dorpel op de achterwielkast niet of niet goed afgekit waardoor er daar wel vocht in kan.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: TCT break project

Post by henkr »

Klopt! die slang is zeker een meter lang !
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply