TCT break project

Alles wat niet in de andere categorieen past.
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: TCT break project

Post by TRXke »

Ondertussen een nieuwe voorruit gekocht en zelf geplaatst, maar nu met helper :roll:
In 2014 heb ik in mijn andere Xant door een professionele autoruitenplaatser een nieuwe voorruit laten plaatsen.
Hij vroeg mij te helpen om de ruit op zijn plaats te leggen, dus heb ik heel de procedure toen kunnen volgen.
Wat mij opviel toen is dat hij de hoeken van de paravanplaat niet kon laten aansluiten op de ruit :!:
Achteraf heb ik de paravanplaat terug losgehaald ontdaan van kit en opnieuw gelijmd en toen vastgesteld dat de ruit een 5tal mm te laag zat waardoor de hoeken van de paravanplaat wel wat weerstand nodig hebben om mooi aan te sluiten op de ruit.
Je ziet dit ook bovenaan aan het rubber dat dit speling heeft in de sponning en vroeger hoger zat.
Dat wetende heb ik mijn uiterste best gedaan om de ruit boven strak in de sponning te krijgen zo hoog mogelijk dus, dat is vrij goed gelukt.
En na wat meetwerk stel ik vast dat de ruit van de TCT 3mm hoger zit dan bij de 1.8, als je het rubber boven wat opligt zie je dat er ook aanzienlijk minder speling zit tussen rubber en sponning ivm de 1.8.

Reden waarom ik dit verhaal hier schrijf is het volgende wat ik niet kan begrijpen:
Image
Als je kijkt naar de zwarte kant van de ruit zie je dat de beige isolatie van het dashboard komt piepen in het zicht, ik heb geen idee hoe het was met de oude ruit.
Eens de wisser gemonteerd dekt deze dat af mits het er eentje is met spoiler.
Als ik nu kijk bij de 1.8 (waar de ruit lager zit) is dat minder, ik heb de ruiten beide opgemeten en vind geen verschil in maten.
Het gaat bij de 1.8 wel om een aftermarket ruit en bij de TCT om een originele.
Kan er iemand kijken hoe het bij zijn Xant zit? het moet wel een X2 met regensensor zijn om echt te kunnen vergelijken, de X1 die ik hier nog staan heb laat de beige isolatie niet zien die word volledig afgedekt door de zwarte boord van de ruit.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: TCT break project

Post by Menno »

Als ik goed kijk kan ik dat beige ook zien ...
X2 met sensor ( raam is origineel en nog nooit vervangen )
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: TCT break project

Post by TRXke »

Dank voor je reactie ;)
Op de foto is het niet zo duidelijk als in werkelijkheid, maar als je naast de auto staat en je kijkt haaks op de scheiding zwarte boord en beige isolatie is die ongeveer 1cm zichtbaar (gerekend van de volle zwarte boord)
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: TCT break project

Post by Menno »

Het is niet van alle kanten zichtbaar idd, maar toevallig viel mij dit laatst ook op ...
Kan mij er eigenlijk niet aan storen ondanks het miss wat slordig van Citroën is.
Maar een (extra) randje zwart vanaf de fabriek had daar zeker geen kwaad gedaan ;-)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: TCT break project

Post by TRXke »

Afgelopen maanden is er niet zoveel gebeurd aan de Xantia, maar de bumpers heb ik nog wel gespoten en gemonteerd.
Image
Image
Image
Image
Image
Ondertussen zijn alle deurpanelen terug gemonteerd en moet ik enkel nog die lastige deurvergrendel knopjes monteren :? :twisted:

Ondertussen heb ik het scheurijzer 8-) maar op de hefbrug gezet en ben ik begonnen aan de rechter dorpel, die ik dus niet mee gespoten had afgelopen zomer omdat ik bij het schuren een plekje had gevonden.
Nu was daar eigenlijk niet veel aan te zien enkel dat de antisteenslag coating enkele blaasje vertoonde en wanneer ik hierop drukte voelde dat alles behalve stevig.
Kijk maar mee:Image
Image
Image
Image
Image
Image

Zo dat zit er dus in rest mij nu nog de lassen af te slijpen en strak te zetten, en dan kan de dorpel ook gespoten worden mee met de deurlijsten en de het bumperdeel van de kofferklep.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: TCT break project

Post by henkr »

Mooi gedaan! zowel las-als spuitwerk! :thumbup:
"La meilleure voiture française jamais construite"
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: TCT break project

Post by Lbarré »

Wel bij mijn Xantia zag ik dat er op de linkerdorpel weer roest kwam en dat er weer aan zal mogen gewerkt worden.
Heb zin om een geheel nieuwe " dorpel " aan te kopen en te laten plaatsen. ( van voor tot achteraan )
Vervelende is wel vorige dorpel er nog afhalen, alle roest verwerken en dan de nieuwe monteren.
Ook vermoedelijk deuren moeten demonteren en weer monteren met al die bekabeling :(
Ik ga zeker navraag doen.
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: TCT break project

Post by TRXke »

@Henkr ,dank! ik ben zelf ook tevreden over het spuitwerk, er zijn natuurlijk altijd nog details maar over het algemeen is het zeer goed.
@Lbarré, om een nieuwe dorpel te plaatsen moet je inderdaad de oude er afhalen, de dorpels die nu nog verkrijgbaar zijn zijn de zogezegde overzet dorpels maar je wil natuurlijk niet dat al de roest er onder blijft zitten.
De pasvorm is best ok mits je wat ervaring in plaatwerken hebt kan je deze er toch mooi inlassen.
De deuren moeten hier niet voor verwijderd worden, dat lukt zo ook wel.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: TCT break project

Post by henkr »

Waar heb je de deuropening mee afgeplakt tegen de lasspetters? het lijkt papier maar dat is neem ik aan niet het geval? :)
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: TCT break project

Post by TRXke »

@Henkr, dat ik inderdaad dik papier en dan 2 lagen icm karton.
Ik doe dit altijd zo nog nooit problemen mee gehad, je moet wel opletten dat je geen vouwen maakt waar de las spetters kunnen blijven liggen.
Als je alles goed schoonmaakt voordat je gaat lassen (roest en verf/vet vrij) zal je erg weinig spetters maken, best is ook dat je de schermgas aanvoer iets rijker zet dan normaal ;)
Post Reply